Prawidłowe zdefiniowane grupy docelowej do której kierujemy swoje produkty bądź usługi uwarunkowuje skuteczność naszego biznesu. Osiągnięcie dobrych wyników jest znacznie łatwiejsze gdy wiemy kto będzie naszym klientem.
Pierwszym krokiem jaki musimy poczynić jest dobre zrozumienie pojęcia „grupa docelowa”. Jest to grupa osób do której chcemy dotrzeć za pomocą odpowiednich działań marketingowych. Najczęściej jest ona definiowana na podstawie kryteriów społeczno-demograficznych takich jak: wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania czy dochód.
Po określeniu naszej grupy docelowej możemy zaplanować nasze działania. Przykładowo jeśli prowadzimy perfumerię internetową i naszą grupą docelową mają być kobiety z wykształceniem wyższym, mieszkające w małych miejscowościach i posiadające dochód przewyższający średnią krajową musimy wprowadzić szereg zmian dostosowujących sklep do potrzeb naszego klienta. Grupy docelowe posiadają zróżnicowane zapotrzebowanie na produkty. Kobiety w małych miejscowościach mają słabszy dostęp do perfum znanych marek. Wiedząc to skupimy się na dostarczeniu klientowi poszukiwanego przez niego asortymentu. Z powodu, że to głównie kobiety będą kupować w naszym sklepie powinniśmy przygotować odpowiednią szatę graficzną dla tego odbiorcy, a także inaczej zaprojektować system zakupowy. Kobiety są konsumentem, który lubi przyjrzeć się wielu produktom, a następnie wybrać najlepszy. Ponadto więcej uwagi przywiązują do dobrego opisu produktu. W związku z tym powinniśmy w jak największym stopniu ułatwić proces powrotu do wcześniej przeglądanych dóbr oraz zadbać o skrypt, który będzie wyświetlał podobne produkty do właśnie wyświetlanego. Klientowi ułatwi to odnalezienie idealnego dla siebie specyfiku, a z naszej perspektywy zwiększy szansę na złożenie zamówienia.
Powyższy przykład powinien nam dobrze zobrazować znaczenie prawidłowego wyboru grupy docelowego dla skuteczności naszego biznesu. Aby osiągnąć sukces musimy nie tylko wybrać grupę docelową, ale także przygotować odpowiednią strategię dla naszych działań. Przykładem pokazującym znacznie odpowiedniej strategii są często reklamy, które trafiają do naszej skrzynki pocztowej bądź przychodzą SMSem. Większość z nich w ogóle nie wzbudza naszego zainteresowania i ląduje w koszu. Dla firmy rozsyłającej te reklamy są to pieniądze wyrzucone w błoto.
Odnosząc się do tego tematu warto zauważyć jaki potencjał kryje się za reklamą w Internecie. Przykładowo jeśli chcemy zareklamować swój nowo powstały w Warszawie sklep z akcesoriami do sportów ekstremalnych możemy skorzystać z jednego z portali społecznościowych. Następnie adresując swoją reklamę do mężczyzn w wieku 15-25 lat, mieszkających w Warszawie i interesujących się sportami ekstremalnym idealnie trafiamy do naszej grupy docelowej.
Podsumowując sugeruję wszystkim osobom pragnącym rozpocząć własną działalność bądź już ją prowadzącym o zastanowienie się kto jest naszą grupą docelową. Po tej analizie znacznie zwiększymy szansę naszego sukcesu ograniczając niepotrzebne ryzyko i koszty.