
Gdy atmosfera w firmie staje się napięta
Polacy statystycznie spędzają tygodniowo około 41 godzin w pracy. Dla wielu z nas działalność zawodowa staje się istotną częścią życia, dlatego ważne jest, abyśmy czuli się w niej komfortowo. Co jednak zrobić, gdy pojawiają się stres, zmęczenie, spadek efektywności? Skutki takiej sytuacji można wyliczać w nieskończoność. Agresja, brak życzliwości wobec współpracowników, frustracja i problemy zdrowotne to tylko niektóre konsekwencje, jakie niesie ze sobą napięta atmosfera w biurze. Co więc należy zmienić, by pracownicy czuli się dobrze, a codzienne obowiązki wykonywali z uśmiechem? Z pomocą może tu przyjść wprowadzenie grywalizacji jako stałego elementu funkcjonowania Twojej firmy.
Nowe narzędzie HR
Grywalizacja (ang. gamification) jest techniką wykorzystywaną w biznesie od 2007 roku. Od tamtej pory stanowi szybko rozwijającą się koncepcję. Dziedzina ta polega na wykorzystywaniu mechaniki funkcjonowania gier komputerowych i fabularnych w celu zachęcenia ludzi do wykonywania codziennych, z pozoru nudnych czynności. Grywalizacja zmienia aktywności, które są monotonne i nieatrakcyjne w takie, które trwale przyciągają uwagę gracza. Sukces tej metody opiera się głównie na satysfakcji, jaką czerpiemy z rywalizacji, a także pokonywania nowych wyzwań.
Praca + zabawa = Przepis na sukces
Mówi się, że najlepszą metodą nauki jest nauka przez zabawę. Dlaczego więc nie pójść dalej i nie powiedzieć, że jedną z najlepszych metod pracy jest praca przez zabawę? Dobrze zaprojektowana i wprowadzona grywalizacja powinna być połączeniem trzech aspektów:
- Współzawodnictwa – naturalnego zachowania każdego człowieka, które może obudzić w naszych pracownikach nie tylko zdolności przywódcze
i zaangażowanie, ale również rozwinąć poczucie wspólnoty z innymi ludźmi. Dzieje się tak, ponieważ mocniejszą więź czujemy z osobami, które mają podobne zainteresowania do naszych. - Oderwania od rzeczywistości – grywalizacja nie tylko pozwoli naszym pracownikom zapomnieć na chwilę o trudach codziennego życia, ale może dać im również pasję do wykonywania codziennych czynności, przez niektórych uważanych za nieciekawe i monotonne.
- Fabuła – ciekawa, dobrze rozbudowana i interesująca historia pozwoli na zwiększenie kreatywności zespołu, ale również wpłynie na jego zaangażowanie. Co więcej, wprowadzenie systemu wyzwań, odznaczeń i nagród dodatkowo podniesie zainteresowanie graczy.
Od czego zacząć?
Grywalizacja wprowadza do firmy poczucie przynależności, wspólnoty, uczy interakcji z innymi ludźmi. Oparta na poszanowaniu zasad i wzajemnym zaufaniu może pomóc w poprawieniu atmosfery w zespole. Jednak wdrożenie jej do firmy dla wielu osób okazuje się przeszkodą nie do pokonania. Samo wprowadzenie gamifikacji nie jest sztuką, ważne jest, by zrobić to w sposób umiejętny – taki, który przyniesie oczekiwane efekty. Można to uzyskać, trzymając się kilku prostych zasad:
- Zastanów się, dlaczego chcesz użyć właśnie tej formy. Dokładnie zdefiniuj cele swojej firmy. Co chcesz osiągnąć? Jakie problemy ma twoja jednostka? Na co chcesz zwrócić uwagę swoich pracowników?
- Zastanów się, kim są twoi gracze. Co lubią? Czym się interesują? Jaka forma rozrywki będzie dla nich najlepsza? Pamiętaj, że to oni odgrywają tu kluczową rolę.
- Przemyśl, jakie zachowania graczy chcesz zmienić. Czy chcesz zwiększyć ich zaangażowanie, poziom współpracy, a może pragniesz udoskonalić przepływ informacji w firmie? Uzyskanie odpowiedzi na te pytania pomoże Ci dobrać odpowiednie zasady oraz fabułę gry.
- Spraw, by reguły były czytelne. Zadbaj o to, by każdy gracz zrozumiał, na czym polega wprowadzona przez Ciebie grywalizacja. Jest to istotne, ponieważ skomplikowane, źle interpretowane zasady mogą osłabić motywację graczy.
- Nie zapomnij o nagrodach. Przyznawane wyróżnienia powinny być wartościowe, a system nagradzania czytelny i konsekwentny.
Zamień pomysł na działanie
Niezależnie od tego, czy chcesz poprawić współpracę swoich podwładnych, przekonać ich do wykonywania codziennych czynności z większym zaangażowaniem lub po prostu pragniesz zmienić niektóre z ich zachowań, warto byś zwrócił uwagę na metodę gamifikacji – narzędzia, które może odmienić życie twojej firmy. Pamiętaj jednak, że zanim grywalizacja zostanie wprowadzona, musisz dokładnie zastanowić się, jakie cele chcesz osiągnąć, a przede wszystkim odpowiedz sobie na pytanie, kto będzie odbiorcą stworzonej przez Ciebie gryfikacji.
Magdalena Sokołowska
Bardzo mocno zgadzam się z tym co piszesz. Grywalizacja może bardzo fajnie pomóc rozkręcić zespół. Powiedziałbym jednak, że najlepiej zadziała od atmosfery dobrej, do bardzo dobrej – ze złej atomsfery wyjść warto adresując źródło problemu. Gdy w projektach Westhill wdrażamy grywalizację rozwojową, najlepiej się rozkręca właśnie w zespołach, które sobie ufają a uczestnicy nie są dla siebie wzajemnie zagrożeniem – Grywalizacja to nie konkurs sprzedażowy, gdzie miejsce poza top10 oznacza zwolnienie.
Świetny artykuł!
Wykorzystujemy grywalizację u nas w firmie. Na tą chwilę sprawdza się podręcznikowo.