fbpx
  • Pon-Pt : 9:00 - 18:00

AdWords – obowiązkowe narzędzie internetowej kampanii marketingowej


AdWords – obowiązkowe narzędzie internetowej kampanii marketingowej

W dzisiejszych czasach kampania marketingowa nie może być prowadzona z pominięciem narzędzia w postaci Internetu. Według badań młode osoby (w wieku 16-24 lat) spędzają średnio 165 minut dziennie w globalnej sieci. W starszych grupach ta wartość spada, jednak nadal jest stosunkowo wysoka (dla osób 55-64 lat są to 54 minuty). Dzięki Internetowi, dotarcie do grup konsumenckich jest zdecydowanie łatwiejsze i bardziej efektywne. AdWords jest jednym z podstawowych narzędzi nowoczesnej kampanii marketingowej w Internecie, obowiązkową pozycją zarówno dla dużych korporacji, jak i nowych przedsiębiorstw.

Czym jest AdWords?

Usługa Google Adwords to system reklamowy pomagający w tworzeniu i organizacji kampanii marketingowej w Internecie. Rozwiązanie pozwala na wyświetlanie materiałów promocyjnych oraz linków sponsorowanych wśród wyników wyszukiwarki Google oraz w witrynach współpracujących w programie Google AdSense (w ramach którego właściciele stron internetowych udostępniają miejsce na wyświetlenie reklamy). Jednym z elementów wpływających na popularność narzędzia są systemy płatności – CPC (cost per click) oraz CPM (cost per mille), czyli rozwiązania uzależniające koszty od odwiedzin strony bezpośrednio z materiału promocyjnego.

Narzędzie firmy Google zostało wprowadzone na rynek 20 października 2000 roku. Korporacja nie udostępnia informacji o zyskach wypracowanych w ramach systemu AdWords, jednak przychód firmy w ramach reklamy jako branży wyniósł w pierwszym kwartale 2018 roku 26,6 mld USD, co stanowiło ponad 85,5% ogólnego przychodu przedsiębiorstwa.

Reklama w wyszukiwarce

Jedna z najprostszych form pozycjonowania swojej firmy w Internecie. Usługa polega na wyświetlaniu reklamy nad wynikami wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Większą skuteczność promocji można zapewnić przez dobór odpowiednich słów kluczowych, po wpisaniu których będzie wyświetlany baner firmy. W ramach ich selekcji Google oferuje darmowe podpowiedzi pomagające w ich wyborze.

Reklama na stronach partnerskich

Ta forma opiera się na wyświetlaniu przekazów promocyjnych w ponad 2 000 000 witryn internetowych oraz 650 000 aplikacjach współpracujących z Google. W tym przypadku komunikacja marketingowa może odbywać się przez:

  • banery, uwzględniające możliwość zastosowania animacji oraz niestandardowych i interaktywnych treści multimedialnych,
  • reklamy tekstowe, składające się z nagłówka, krótkiego tekstu oraz adresu URL witryny polecanego serwisu,
  • reklamy w Gmailu, spersonalizowane na podstawie danych Google,
  • reklamy aplikacji, które za pomocą różnych kanałów promują wybrane programy.

Reklama wideo

Do reklam wideo Google wykorzystuje serwis YouTube. Reklamy na tej platformie są spersonalizowane i pojawiają się przed, w trakcie lub po filmach, a także jako wyniki wyszukiwania. Opłata naliczona jest tylko, jeżeli użytkownik rzeczywiście obejrzy nagranie, nie pominie go.

Reklama aplikacji

Program zaprojektowany do działania na systemach operacyjnych Android i iOS może być pozycjonowany z pomocą usługi AdWords. Wymagane jest wprowadzenie tekstu reklamy oraz lokalizacji, natomiast dokładny projekt uwzględniający różne warianty reklamy dopasowane do całej sieci internetowej są generowane automatycznie, z możliwością ręcznej edycji. Celem reklamy nie zawsze jest sama instalacja aplikacji, a czasem działania w ramach niej podjęte (użycie jej określoną liczbę razy, zakup pakietu premium), dlatego promocja również pod tym względem może być personalizowana i kierowana do osób, które najprawdopodobniej wykonają wybrane czynności.

Wyróżniki systemu AdWords

Jedną z najważniejszych usług, świadczoną dodatkowo, niezależnie od rodzaju wybranej promocji, jest prezentacja statystyk z prowadzonej kampanii marketingowej. Pozwala ona na ocenę skuteczności działań reklamowych i ich edycję, w celu zapewnienia lepszych wyników. Takie podejście jest cenne także dla samego koncernu Google, ponieważ opłata naliczana jest jedynie, jeśli reklama strony internetowej jest skuteczna.

Kolejną istotną cechą rozwiązania AdWords jest możliwość dostosowania budżetu. Użytkownik na początku planowania kampanii promocyjnej ustala, ile jest w stanie wydać na reklamę, a system dostosowuje parametry usługi. Budżet może być elastycznie dopasowywany i edytowany w zależności od wymagań klienta.

Ostatnim wyróżnikiem kampanii promocyjnej wykorzystującej system AdWords jest możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Według danych Google, sieć reklamowa koncernu, obejmująca witryny internetowe, portale, blogi, serwis YouTube, pocztę Gmail i wiele innych, dociera do 90% użytkowników Internetu na świecie. Sama platforma YouTube obejmuje swoim zasięgiem więcej odbiorców w wieku 16-24 lat niż telewizja kablowa. Według danych firmy, sieć reklamowa Google sięga ponad miliarda użytkowników Internetu.

AdWords Express

Na potrzeby niewielkich przedsiębiorstw koncern Google przygotował specjalne rozwiązanie, pomagające w skutecznej promocji firmy w Internecie – AdWords Express. Narzędzie z założenia jest proste w użyciu i ma za zadanie automatycznie znaleźć i zasugerować użytkownikowi najskuteczniejszą kampanię promocyjną. Jedynym parametrem, który powinien być określony przez klienta to budżet przeznaczony na reklamę. System analizuje wymagania konsumenta oraz dostępne zasoby, a następnie sugeruje zastosowanie optymalnej strategii. Narzędzie to jest kierowane głównie do małych przedsiębiorstw, które nie posiadają z góry określonej kampanii promocyjnej i skupiają wysiłki na osiągnięciu konkretnych, krótkookresowych celów.

Karol Michalak

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *