• Pon-Pt : 9:00 - 18:00

Badania rynku – jak obrać właściwy kierunek rozwoju?


Badania rynku – jak obrać właściwy kierunek rozwoju?

Jeżeli zadajesz sobie pytanie: „dlaczego właściwie powinienem prowadzić badania rynku?” lub „jakie mogę mieć z tego korzyści?”, nie przestawaj czytać, dobrze trafiłeś. Wszyscy wiemy, że żyjemy w dobie informacji. Codziennie każdy z nas jest bombardowany setkami powiadomień i wiadomości, ale ile tak naprawdę są warte informacje? Odpowiedź brzmi: znacznie więcej niż nam się wydaje. Wyobraź sobie, że masz własną firmę i planujesz wprowadzić na rynek nowy produkt, a wybrany sektor charakteryzuje się silną konkurencją. Jak wartościowa byłaby informacja, dzięki której konsumenci zaczęliby wybierać twój produkt z pośród wielu innych dostępnych? Myślę, że każdy sam potrafi odpowiedzieć na to pytanie.

Badania rynku i konkurencji – poznaj swojego wroga

Już wiesz, że odpowiednie informacje mogą być bardzo cenne, teraz dowiesz się, dlaczego warto bliżej poznać rynek i swoją konkurencję.

Na chwilę wróć wspomnieniami do czasów młodości. Jesteś pierwszorzędnym sportowcem. Pewnego dnia decydujesz się reprezentować szkołę na zawodach, nawet nie pytając o dyscyplinę, bo przecież i tak wygrasz. Jednak kiedy wychodzisz ze szkolnego autobusu szybko zdajesz sobie sprawę, że nie wiesz, jak grać w tenisa, nie wiesz z kim będziesz grać ani tym bardziej, za który koniec rakiety złapać.

Ta krótka historia pokazuje, jak może się skończyć sytuacja, gdy decydujesz się działać na rynku o którym masz zbyt mało informacji. Wcześniejsze dobrze zaplanowane badanie rynku i konkurencji jest w stanie ograniczyć ryzyko wystąpienia niepowodzeń i wskazać rozwiązania, które byłyby najlepsze w danej sytuacji. Na jakie pytania powinno odpowiadać badanie konkurencji? Według Philipa Kotlera, amerykańskiego ekonomisty analizę należy rozpatrywać pod czterema aspektami konkurencji tj.:

  • Marka – wszystkie przedsiębiorstwa produkujące podobne produkty w podobnej cenie
  • Gałąź – wszystkie przedsiębiorstwa produkujące podobne produkty w różnych cenach
  • Forma produktu – wszystkie przedsiębiorstwa produkujące podobne produkty
  • Ogół – wszystkie przedsiębiorstwa kierujące swój produkt do podobnej grupy klientów

Następnie w oparciu o zebrane dane analizuje się strategię innych przedsiębiorstw obecnych na rynku, ich cele oraz silne i słabe strony, tak aby zweryfikować przyjęte wcześniej założenia odnośnie konkurencji i przygotować plan działania, który zwiększy szansę na powodzenie. Badania rynku najogólniej mówiąc mają na celu wspomóc przedsiębiorstwo, poprzez dostarczenie szerokiego zakresu informacji, które obejmą wszystkie aspekty działania firmy. Pozyskiwanie tych informacji wymaga zaangażowania wielu ekspertów z różnych dziedzin ekonomii, zarządzania i marketingu. W każdej z dziedzin przeprowadza się badania ilościowe i jakościowe, Badanie Desk Research czy wywiady eksperckie.

Badania rynku dla małych firm – Kto nie ma w głowie, nie ma też w portfelu

Często słyszymy o startupach (np. Webvan), które zbierają duży kapitał początkowy, dysponują doskonale wyszkoloną kadrą i jest im pisana zmiana biegu historii, a mimo to upadają. Dotyczy to także małych firm, które po długim okresie przygotowań, spisywaniu hipotez, tworzeniu wersji testowych, całkowicie mijają się z potrzebami konsumentów i tracą wszystkie pieniądze. Dlaczego tak jest? Jedną z przyczyn jest niewątpliwie przestarzały schemat wprowadzania nowego produktu na rynek. W tym modelu tak naprawdę pierwszy kontakt z klientem i weryfikacja przyjętych założeń następuję po długim okresie rozwoju produktu. Ktoś może pomyśleć „czy nie tak właśnie powinno być?”. Spójrzmy na to z tej strony, mała firma, w której pracuje 5 osób planuje wprowadzić na rynek nowy produkt. Bez wcześniejszych badań rynkowych wszystkie hipotezy odnośnie produktu są założeniami tych właśnie pięciu osób, które niekoniecznie muszą mieć odzwierciedlenie w potrzebach klientów. Dlatego coraz bardziej popularny staje się model Customer Development. Zakłada on, że rozpoznanie i weryfikacja rynku powinna mieć miejsce jeszcze przed fazą budowania firmy. W tym celu wykorzystywane są różnego rodzaju biznesowe analizy rynku, które wskazują kierunek rozwoju przedsiębiorstwa i potwierdzają potrzeby klientów.

Jak wygląda i jak przeprowadzić badanie rynku?

Z badaniami rynkowymi mamy styczność każdego dnia, ankieterzy na ulicach lub osoby dzwoniące z call center. Aby przeprowadzić z nami ankietę to jedne z wielu sposobów na zbieranie informacji. Bardzo istotnym elementem w tym procesie jest właściwy wybór techniki gromadzenia danych, tak aby uzyskane wyniki w jak największym stopniu odzwierciedlały badaną grupę. Oprócz badań ankietowych wyróżniamy inne sposoby tj.:

  • Badania panelowe – przeprowadzane na jednej grupie osób w odstępach czasowych
  • Badania motywacyjne – sprawdzające, dlaczego konsumenci wybierają dane produkty
  • Metody eksperymentalne – zmienianie poszczególnych czynników i ocena przyniesionych efektów
  • Metody obserwacyjne – obserwowanie i kategoryzowanie zjawisk i zależności zachodzących na rynku

Opisane wyżej to tylko najważniejsze techniki wykorzystywane do pozyskiwania informacji. Zebrane w ten sposób dane pozwalają na stworzenie wzorców konsumpcji, określenie elastyczności cen, siły marki, a także satysfakcji klientów.

Jak widzisz przeprowadzanie badań rynku daje wymierne korzyści i pomaga obrać właściwy kierunek rozwoju firmy. Dlatego podejmij działanie jak najszybciej i sprawdź, czy podążasz w dobrą stroną!

Wiktor Głuszek

Komentarze (1)

Cezary Lesiński

2017-10-10 15:33:40

Kolejny świetny wpis, dlatego uwielbiam wracać na tego bloga. Badania rynku są w obecnych czasach bardzo ważne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *