• Pon-Pt : 9:00 - 18:00

Badania rynku – jak obrać właściwy kierunek rozwoju?


Badania rynku – jak obrać właściwy kierunek rozwoju?

Jeżeli zadajesz sobie pytanie: „dlaczego właściwie powinienem prowadzić badania rynku?” lub „jakie mogę mieć z tego korzyści?”, nie przestawaj czytać, dobrze trafiłeś. Wszyscy wiemy, że żyjemy w dobie informacji. Codziennie każdy z nas jest bombardowany setkami powiadomień i wiadomości, ale ile tak naprawdę są warte informacje? Odpowiedź brzmi: znacznie więcej niż nam się wydaje. Wyobraź sobie, że masz własną firmę i planujesz wprowadzić na rynek nowy produkt, a wybrany sektor charakteryzuje się silną konkurencją. Jak wartościowa byłaby informacja, dzięki której konsumenci zaczęliby wybierać twój produkt z pośród wielu innych dostępnych? Myślę, że każdy sam potrafi odpowiedzieć na to pytanie.

Badania rynku i konkurencji – poznaj swojego wroga

Już wiesz, że odpowiednie informacje mogą być bardzo cenne, teraz dowiesz się, dlaczego warto bliżej poznać rynek i swoją konkurencję.

Na chwilę wróć wspomnieniami do czasów młodości. Jesteś pierwszorzędnym sportowcem, pewnego dnia decydujesz się reprezentować szkołę na zawodach, nawet nie pytając o dyscyplinę, bo przecież
i tak wygrasz. Jednak kiedy wychodzisz ze szkolnego autobusu szybko zdajesz sobie sprawę, że nie wiesz, jak grać w tenisa, nie wiesz z kim będziesz grać ani tym bardziej, za który koniec rakiety złapać.

Ta krótka historia pokazuje, jak może się skończyć sytuacja, gdy decydujesz się działać na rynku o którym masz zbyt mało informacji. Wcześniejsze dobrze zaplanowane badanie rynku i konkurencji jest w stanie ograniczyć ryzyko wystąpienia niepowodzeń i wskazać rozwiązania, które byłyby najlepsze w danej sytuacji. Na jakie pytania powinno odpowiadać badanie konkurencji? Według Philipa Kotlera, amerykańskiego ekonomisty analizę należy rozpatrywać pod czterema aspektami konkurencji tj.:

  • Marka – wszystkie przedsiębiorstwa produkujące podobne produkty w podobnej cenie
  • Gałąź – wszystkie przedsiębiorstwa produkujące podobne produkty w różnych cenach
  • Forma produktu – wszystkie przedsiębiorstwa produkujące podobne produkty
  • Ogół – wszystkie przedsiębiorstwa kierujące swój produkt do podobnej grupy klientów

Następnie w oparciu o zebrane dane analizuje się strategię innych przedsiębiorstw obecnych na rynku, ich cele oraz silne i słabe strony, tak aby zweryfikować przyjęte wcześniej założenia odnośnie konkurencji i przygotować plan działania, który zwiększy szansę na powodzenie.

Badania rynku dla małych firm – Kto nie ma w głowie, nie ma też w portfelu

Często słyszymy o startupach (np. Webvan), które zbierają duży kapitał początkowy, dysponują doskonale wyszkoloną kadrą i jest im pisana zmiana biegu historii, a mimo to upadają. Dotyczy to także małych firm, które po długim okresie przygotowań, spisywaniu hipotez, tworzeniu wersji testowych, całkowicie mijają się z potrzebami konsumentów i tracą wszystkie pieniądze. Dlaczego tak jest? Jedną z przyczyn jest niewątpliwie przestarzały schemat wprowadzania nowego produktu na rynek. W tym modelu tak naprawdę pierwszy kontakt z klientem i weryfikacja przyjętych założeń następuję po długim okresie rozwoju produktu. Ktoś może pomyśleć „czy nie tak właśnie powinno być?”. Spójrzmy na to z tej strony, mała firma, w której pracuje 5 osób planuje wprowadzić na rynek nowy produkt. Bez wcześniejszych badań rynkowych wszystkie hipotezy odnośnie produktu są założeniami tych właśnie pięciu osób, które niekoniecznie muszą mieć odzwierciedlenie w potrzebach klientów. Dlatego coraz bardziej popularny staje się model Customer Development, który zakłada, że rozpoznanie i weryfikacja rynku powinna mieć miejsce jeszcze przed fazą budowania firmy. W tym celu wykorzystywane są różnego rodzaju biznesowe analizy rynku, które wskazują kierunek rozwoju przedsiębiorstwa i potwierdzają potrzeby klientów.

Jak wygląda i jak przeprowadzić badanie rynku?

Z badaniami rynkowymi mamy styczność każdego dnia, ankieterzy na ulicach lub osoby dzwoniące z call center, aby przeprowadzić z nami ankietę to jedne z wielu sposobów na zbieranie informacji. Bardzo istotnym elementem w tym procesie jest właściwy wybór techniki gromadzenia danych, tak aby uzyskane wyniki w jak największym stopniu odzwierciedlały badaną grupę. Oprócz badań ankietowych wyróżniamy inne sposoby tj.:

  • Badania panelowe – przeprowadzane na jednej grupie osób w odstępach czasowych
  • Badania motywacyjne – sprawdzające, dlaczego konsumenci wybierają dane produkty
  • Metody eksperymentalne – zmienianie poszczególnych czynników i ocena przyniesionych efektów
  • Metody obserwacyjne – obserwowanie i kategoryzowanie zjawisk i zależności zachodzących na rynku

Opisane wyżej to tylko najważniejsze techniki wykorzystywane do pozyskiwania informacji. Zebrane w ten sposób dane pozwalają na stworzenie wzorców konsumpcji, określenie elastyczności cen, siły marki, a także satysfakcji klientów.

Jak widzisz przeprowadzanie badań rynku daje wymierne korzyści i pomaga obrać właściwy kierunek rozwoju firmy. Dlatego podejmij działanie jak najszybciej i sprawdź, czy podążasz w dobrą stroną!

Wiktor Głuszek

Komentarze (1)

Cezary Lesiński

2017-10-10 15:33:40

Kolejny świetny wpis, dlatego uwielbiam wracać na tego bloga. Badania rynku są w obecnych czasach bardzo ważne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *