• Pon-Pt : 9:00 - 18:00

Biznesplan – jak go ułożyć?


Biznesplan – jak go ułożyć?

Dobre planowanie drogą do sukcesu!
Czasem w naszej głowie pojawia się wiele pomysłów, które proszą się o realizację i ich urzeczywistnienie. Schody zaczynają się jednak, kiedy podchodzimy do tematu na poważnie. Co zrobić? Od czego zacząć? Skąd miałbym wziąć na to fundusze? Problemy te często dotykają również przedsiębiorców. Może się to wydawać nie do zrealizowania, ale kiedy spróbujemy podejść do tego z pomocą odpowiednich narzędzi, okazuje się, że nie jest to takie trudne, jak może się wydawać. Tu z pomocą przychodzi biznesplan. Ta prosta niedoceniona forma może sprawić, że idea, która powstawała w naszej głowie długi czas, stanie się realna.

 

Dobre pierwsze wrażenie

Pismo przewodnie jest pierwszą rzeczą, jaką osoba czytająca zobaczy po otworzeniu biznesplanu (zaraz po początkowym spisie treści). Powinno ono przykuwać uwagę już na początku i streszczać całą przyszłościową koncepcję firmy. Informacje, które powinny być tam zamieszczone:
● nazwa firmy oraz dane osobowe,
● cel biznesplanu,
● historia powstawania projektu biznesu (skąd wziął się pomysł i dlaczego akurat taki, a nie inny),
● przewidywania, czyli jak firma będzie się rozwijała,
● informacje o produkcie lub usłudze,
● przedstawienie przewidywanych kosztów i zysków,
● w przypadku starania się o dotacje – w jaki sposób przeznaczone zostaną zebrane fundusze.

 

Pozwól, że się przedstawię

Kolejnym etapem w podczas tworzenia dobrego biznesplanu, jest dokładny opis firmy, a mianowicie ukazanie kompetencji, misji i celów. Przedstawione powinny być także zasoby materialne, schemat działania oraz kwalifikacje. Ważne jest, aby ukazać schemat organizacyjny, czyli kto, jaką funkcję sprawuje.

 

Nikt nie kupi kota w worku

Na tym etapie musisz dokładnie opisać swój produkt lub usługę. Tak, aby nie było żadnych wątpliwości, czego dotyczy plan. Porównaj się z konkurencją, przekonaj, że to twój pomysł jest w lepszy niż już te istniejące. Podaj wyniki badań, trzymaj się faktów i wspomagaj się danymi liczbowymi. Dobrym dodatkiem będą także fotografie lub model produktu w formie załącznika.

 

Inwestycje

Jednym z celów, do których realizacji przyda się biznesplan, jest pozyskiwanie inwestycji. Aby zapewnić organ udzielający Ci środków finansowych, że fundusze zostaną wydane w rozsądny sposób. Dlatego też powinno się sporządzić dokładną listę dostawców i wykonawców. Ponadto warto wskazać warunki kredytowe i sytuację finansową.

 

Wybadaj grunt

Znajomość otoczenia jest znacząca dla działania przedsiębiorstwa. Należy sprawdzić konkurencję, w jaki sposób radzą sobie oni na rynku, jakim byliby zagrożeniem oraz przeanalizować dokładnie grupę docelową dla Twojego produktu lub usługi. Zawrzyj także opis, jaki jest w danym momencie popyt na taką ofertę. Dokładna analiza pozwoli wstępnie określić czy dobro, które chcesz wprowadzić na rynek, będzie opłacalną inwestycją.

 

Odsłoń swoje karty

Biznesplanowy „must have”, czyli analiza SWOT. Polega na znalezieniu w Twojej firmie:
● mocnych stron (Strenghts),
● słabych stron (Weaknesses),
● szans (Opportunities),
● zagrożeń (Threats).
Jest to część biznesplanu, która pomoże Ci obrać właściwą strategię w zależności od przedstawionych czynników. Dokładna analiza pozwoli przygotować się na zagrożenia, dostarczy wiedzę, gdzie rozpocząć sprzedaż, z jakimi niebezpieczeństwami będzie dane się spotkać i z czym jesteś w stanie sobie poradzić. Część ta najczęściej tworzona jest w formie tabeli.

 

Przedstaw strategię

W tym miejscu pokaż swój plan działania:
● jak zaczniesz (przedstaw siedzibę, metody produkcji lub świadczenia usługi),
● kogo zatrudnisz (czy będzie to kilku, czy kilkudziesięciu pracowników, na jakich stanowiskach będą pracować i jakie będą mieć obowiązki),
● przedstaw swój zespół (z kim zaczniesz działalność),
● jak produkt będzie produkowany (dokładny plan produkcji),
● w jaki sposób towar będzie dostarczany do klientów (kanały dystrybucji: Internet, sprzedaż hurtowa, detaliczna, własna sieć sklepów),
● jak będą wyglądały usługi posprzedażowe (gwarancja, zwroty, serwis).
Inwestor niektóre z tych informacji będzie już znał z poprzednich części biznesplanu, ale nie zaszkodzi ich jeszcze raz powtórzyć, aby upewnić go w tym, że przedsięwzięcie jest dobrze przemyślanym działaniem.

 

Plan finansowy

Czyli prawdopodobnie najważniejsza część dla inwestora. Dokładna ocena finansowa przedsiębiorstwa daje znak potencjalnemu deweloperowi, czy warto zaryzykować pieniądze, czy jest to dla niego opłacalna inwestycja. Przedstaw przewidywalny rachunek zysków i strat oraz rachunek przepływu gotówki. Warto wspomnieć jakiego wkładu oczekujesz od osób trzecich. Wszystkie podane informacje muszą być zgodne z prawdą, rzetelne i wiarygodne.

 

Nie taki diabeł straszny jak go malują

Taki dokument ma za zadanie sprawdzić czy pomysł na działalność ma racje bytu. Ponadto ma ułatwić potencjalnemu inwestorowi znalezienie wszystkich ważnych informacji na temat produktu i wymaganej pomocy finansowej. Każde wielkie odkrycie zaczyna się od pomysłu, a biznesplan jest konkretnym jego opisem. Ważne jest, żeby zapamiętać, że biznesplan dla przedsięwzięcia jest jak CV dla pracownika.

 

Kacper Nalberczyński

Komentarze (1)

Jan3PO

2020-11-21 15:21:06

Super artykuł, właśnie czegoś takiego szukałem!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *