• Pon-Pt : 9:00 - 18:00

Competitive Intelligence – czego nie powie Ci konkurencja?


Competitive Intelligence – czego nie powie Ci konkurencja?

Po pierwsze – dobry research

Wchodząc na nowy rynek trzeba zdawać sobie sprawę z jego dużej konkurencyjności. Musimy mieć świadomość tego, co robią nasi rywale – ci, do których aspirujemy oraz ci, którzy chcą być tacy jak my. Jest to niezwykle istotne, ponieważ dzięki temu ustalimy naszą pozycję w odniesieniu do pozostałych firm, nasze szanse na dalszy rozwój, wszelkie modyfikacje, strategię marketingową, a także zidentyfikujemy potencjalne zagrożenia, by wcześnie je wyeliminować. Takim badaniem naszych współzawodników, ich działań, produktów, klientów, słabych i mocnych stron zajmuje się narzędzie strategiczne – Competitive Intelligence, będące pogłębioną analizą konkurencji.

 

Czym właściwie jest Competitive Intelligence?

Competitive Intelligence to przede wszystkim zrozumienie tego, co dzieje się poza firmą. Dzięki temu nasze przedsiębiorstwo ma szansę być bardziej konkurencyjne. Oznacza to przenalizowanie jak najwięcej szczegółów dotyczących branży, konkurentów i wszelkich czynników zewnętrznych. Możemy wyróżnić szereg czynności opisywanych przez Competitive Intelligence:

  • Identyfikacja informacji, które będą potrzebne przy analizie rynkowych rywali,
  • Zbieranie surowych danych, używając legalnych, publicznie dostępnych źródeł,
  • Analiza zebranych danych,
  • Zaprojektowanie narzędzi pozwalających zapewnić konkurencyjną pozycję na rynku,
  • Opracowanie strategii marketingowej,
  • Minimalizacja ryzyka podczas podejmowania kluczowych decyzji.

 

Skąd się to wszystko wzięło?

Analiza konkurentów ma swój początek w ekonomii, marketingu, informatyce, teorii wojskowej oraz zarządzaniu strategicznym. Była stosowana jako narzędzie, które bardziej zajmowało się zbieraniem danych na temat graczy na rynku niż ich analizowaniem. Specjaliści z tej dziedziny skupiali się na gromadzeniu jak największej ilości informacji, nie kładli natomiast nacisku na związek pomiędzy ich wynikami a procesem decyzyjnym w przedsiębiorstwie.

Zupełnie odwrotne podejście zapoczątkowały lata osiemdziesiąte. Dziedzina ta zaczynała działać bardziej profesjonalnie. W roku 1980 Michael Porter opublikował swoją pracę pt. Competitive-Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors, która jest powszechnie uznana za początek współczesnego badania Competitive Intelligence. Niewiele lat później Craig Fleisher and Babette Bensoussan wzięli na warsztat ten sam problem. Wynikiem ich poszukiwań jest 48 najczęściej stosowanych technik analizy konkurencji. Stworzyli swojego rodzaju poradnik dla przedsiębiorców. Później narzędzia te stosowane były w wielu firmach, nie tylko amerykańskich. W 1986 w USA założono Towarzystwo Wywiadu Konkurencyjnego (SCIP) liczące 6 tys. członków. Celem działalności Towarzystwa było unormowanie i nadzorowanie czynności podlegających pod Competitive Intelligence z prawnego i etycznego punktu widzenia.

Od tego czasu na całym świecie oferowane są kursy dla studentów szkół biznesowych, a każda firma może zaopatrzyć się w taką kadrę specjalistów. Podkreślając znaczenie tego segmentu w przedsiębiorstwie, wiele międzynarodowych korporacji takich, jak ExxonMobil, Procter & Gamble, Johnson & Johnson, stworzyło swoje odrębne i formalne jednostki Competitive Intelligence.

Co robią specjaliści?

Na przestrzeni wielu lat dziedzina Competitive Intelligence wielokrotnie ewoluowała. Dzisiaj, badając otoczenie przedsiębiorstwa, mamy ogromny wpływ nie tylko na strategię marketingową, ale i na wszelkie procesy decyzyjne zachodzące w spółce. By było to możliwe, analitycy stosują wiele technik, które dobierane są indywidualnie do każdego profilu firmy. Oto one:

  • Analiza SWOT – metoda analizowania czynników wewnętrznych i zewnętrznych, które mogą mieć wpływ na sukces firmy. Bada mocne i słabe strony spółki oraz szanse i zagrożenia, na które może natknąć się przedsiębiorstwo w swojej dalszej działalności.
  • Badanie wielkości transakcji – metoda, dzięki której ukazane zostają wyniki działalności naszych rywali w skali makroekonomicznej oraz zidentyfikowane wszystkie transakcje na ich rynkach docelowych.

Jak to działa?

Aby dobrać najlepszą strategię dla badanego przedsiębiorstwa, należy przejść przez pięć etapów procesu Competitive Intelligence. Każdy z elementów jest ze sobą ściśle powiązany. Przebiega on następująco:

  • Ustalenie potrzeb analizowanej spółki oraz zakresu badań Competitive Inteligence,
  • Gromadzenie surowych danych, czyli przekształcenie powyższych wymagań w określone działania,
  • Analiza zebranych danych oraz przetworzenie ich w taki sposób, by firma mogła z nich samodzielnie skorzystać,
  • Zaprezentowanie wyników i przygotowanie odpowiednich instrumentów,
  • Wdrożenie wybranej strategii do przedsiębiorstwa.

Należy pamiętać, że cały proces nie odbywa się w firmie jednorazowo. Działania wdrażane są cyklicznie. Kiedy firma zastosowała już jedną strategię, to teraz czas na powtórzenie procesu w celu weryfikacji, czy dana metoda faktycznie okazała się tak skuteczna jak zakładaliśmy.

 

Przychodzi baba do lekarza…

Działanie Competitive Intelligence można porównać do pracy lekarza – analityka. Pacjent – przedsiębiorstwo jest pod ciągłą obserwacją doktora. Przepisuje zapobiegawczo leki – strategie, by uchronić jego pozycję przed atakami z zewnątrz – konkurencją. Natomiast kiedy poczuje zagrożenie, natychmiast wdraża działania naprawcze, oczywiście uprzednio wykonując badania. Jak widać, analiza konkurencji to naprawdę istotna sprawa dla każdego przedsiębiorcy. Wiedząc, co planuje konkurencja, można przystąpić do bitwy. A Ty? Jesteś gotów na starcie?

Martyna Kopka

Komentarze (1)

Michał

2017-05-26 15:53:18

Ciekawy artykuł, dzięki niemu dowiedziałem się co dokładnie kryje się pod pojęciem Competitive Intelligence

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *