fbpx
  • Pon-Pt : 9:00 - 18:00

Competitive Intelligence jako przewaga konkurencyjna


Competitive Intelligence jako przewaga konkurencyjna

Za ojczyznę wywiadów uważa się Chiny, a pierwszą pracą opisującą najważniejsze zasady oraz techniki korzystania z różnego rodzaju wywiadów jest dzieło filozofa Sun Tzu – „Sztuka wojny”. Główną tezą książki jest twierdzenie o królu: „Jeżeli król za każdym razem zwycięża swoich przeciwników, to tylko dlatego, że wcześniej zadbał o niezbędne informacje. Ważnym jest uzyskanie informacji od osoby, która zna sytuację wroga.”

W dzisiejszych czasach takie działania nazywamy Competitive Intelligence. Wywiad konkurencyjny prowadzony jest przez przedsiębiorstwa w celu uzyskania przewagi nad rywalami rynkowymi.

Czym jest Competitive Intelligence?

Competitive Intelligence jest procesem zbierania i analizowania informacji o działalności oraz mocnych i słabych stronach konkurentów w celu zwiększenia skuteczności podejmowanych decyzji biznesowych. Konkurencyjne działania wywiadowcze można zgrupować w dwa główne typy:

  • taktyczny, który ma charakter krótkoterminowy i ma za zadanie uwzględnienie kwestii, takich jak zdobycie udziału w rynku lub zwiększenie przychodów.
  • strategiczny, który koncentruje się na długoterminowych kwestiach, takich jak kluczowe zagrożenia i możliwości, przed którymi stoi przedsiębiorstwo.

 

 

Dlaczego warto skorzystać z Competitive Intelligence?

Potrzeba zbierania, analizowania i przetwarzania informacji o konkurencji przez firmy staje się coraz bardziej aktualnym tematem. Ogromna liczba przedsiębiorstw korzysta z takiej metody badawczej, ponieważ pozwala udoskonalić strategię rozwojową oraz poprawić swoją pozycję na rynku.

Competitive Intelligence to przede wszystkim:

  • strategia walki konkurencyjnej;
  • strategia inwestycyjna i rozwojowa;
  • strategia marketingowa;
  • weryfikacja kontrahentów;
  • analiza oferty produktowej i jej ewolucja;
  • identyfikacja zagrożeń.

 

Jak to wygląda w praktyce?

Przyjrzyjmy się Grecji albo Włochom, gdzie eksportowane są zarówno polskie, jak również ukraińskie i rosyjskie metale. Każdy z tych krajów chce sprzedać swój towar za optymalną cenę, biorąc pod uwagę popyt i podaż. W tej sytuacji zwycięży tylko to przedsiębiorstwo, które najlepiej zna rynek, warunki pracy i ramy regulacyjne. Badanie Competitive Intelligence w tym przypadku powinno odpowiedzieć na takie pytania, jak:

  • jakie są ceny podobnych produktów?
  • jacy są gracze na tym rynku?
  • jaka jest wielkość sprzedaży towarów?
  • jakie są perspektywy umocnienia pozycji na rynku?

Skoro już wiemy, na czym polega Competitive Intelligence, warto przyjrzeć się korzyściom, jakie zapewnia to badanie.

 

Jakie korzyści da Ci Competitive Intelligence?

  • Przewidywanie zmian na rynkach

Firmy, które koncentrują swój wysiłek na śledzeniu zmian strategii swoich konkurentów, rzadziej ponoszą porażkę. Klasyczny przykład wykorzystania błędnej strategii konkurencji miał miejsce w latach 70-tych. Wzrost cen paliwa i demograficzne badania sytuacji kilku rodzin amerykańskich stały się jednymi z czynników, które zmieniły rynek samochodowy w USA. Analiza pokazała, że Amerykanie chcieli kupowaćałe samochody o niskim zużyciu paliwa. Przemysł samochodowy skupiony wokół Detroit zaspokajał te potrzeby zbyt wolno, japońscy producenci samochodów zbadali trend i zdobyli niszę na amerykańskim rynku małych samochodów.

  • Identyfikacja nowych i obecnych konkurentów

Jeden z najbardziej zaawansowanych systemów Competitive Intelligence w świecie biznesu posiada amerykańska firma AT&T. Jest to system bazy danych, znany jako „Access to AT&T Analysts”, zawierający informacje o około tysiącu ekspertów, którzy mogą świadczyć usługi dla pracowników innych firm. Na przykład, pracownik AT&T może być zainteresowany poszczególnymi segmentami rynku telekomunikacji chińskiej. Aby uzyskać informacje na jego temat, można zwrócić się do eksperta AT&T, który wcześniej mieszkał w Chinach i zna się na tym rynku.

  • Przewidywanie działań konkurentów

Firma Bell Atlantic, która jest operatorem sieci komórkowej, regularnie sprawdza jej zasięg z laboratoriów mobilnych zdolnych do odbierania sygnałów firm konkurentów i w ten sposób stara się ustalić, czy rywale nie poszerzają w międzyczasie swoich sieci.

  • Studiowanie sukcesów i porażek konkurentów

Sam Walton, założyciel sklepu Wal-Mart, jest wybitnym przedstawicielem przedsiębiorców, którzy uczą się na błędach innych. Spostrzegł, że wielu klientów jego konkurenta –półki Sears, zaangażowanej w handel detaliczny ­– było niezadowolonych i często pozosta­wało bez zapasów towarów. Przyczynę problemu stanowił niepoprawnie funkcjonujący system dystrybucji, dlatego Walton zdecydował się stworzyć nowy system, który zapewni odpowiednią obsługę swoich klientów. Stało się to źródłem jego sukcesu.

 

Twoja chwila na Competitive Intelligence

Badanie Competitive Intelligence jest niezaprzeczalnie potrzebne na dzisiejszym rynku, pozwala przedsiębiorstwom ciągle uczyć się z porażek ich rywali. Jeżeli nie wiesz, jak zidentyfikować zagrożenia dla swojej firmy, jakie dokładnie mocne i słabe strony mają twoi konkurenci, a przede wszystkim – chcesz być od nich lepszy, przeprowadź Competitive Intelligence!

Roman Żołobko

Komentarze (2)

Marcus

2017-05-23 16:10:31

Competitive Intelligence może nie ma kluczowego znaczenia, ale na pewno jest bardzo ważne dla firm. Fajnie, że można trochę więcej o tym poczytać :) Pozdrawiam

Jakub

2017-05-22 15:25:51

Bardzo przydatny artykuł, dzięki!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *