• Pon-Pt : 9:00 - 18:00

Digital Marketing – czyli nowa technologia reklamy


Digital Marketing – czyli nowa technologia reklamy

Nie ulega wątpliwości, że w dzisiejszych czasach obraz wirtualny oddziałuje na naszą wyobraźnię i podejmowane wybory w równym stopniu, co rzeczywisty. Z przekazem określonych treści w formie cyfrowej stykamy się niemal bez przerwy, przeglądając Facebooka na naszym smartfonie w trakcie porannej podróży do pracy, oglądając telewizję przy obiedzie czy przeglądając stronę naszego ulubionego sklepu z ubraniami. Ogół treści, które docierają do nas poprzez cyfrowe media określić możemy mianem „digital marketing”.

Pojęcie „digital marketing” po raz pierwszy użyto w latach 90-tych, jednak jego korzenie sięgają dalej do lat 80-tych, kiedy to grupa SoftAd opracowała kampanię reklamową dla firm samochodowych, polegającą na wysyłaniu klientom dyskietek z materiałami promującymi wybrane samochody oraz oferującymi darmową jazdę testową.Tak narodził się „digital marketing”, który obecnie stanowi najprężniej rozwijający się segment działalności mającej na celu zarówno dotarcie, jak i budowanie relacji z klientem.

What it is and why it matters

Mimo, iż pojęcie digital marketingu najczęściej kojarzone jest z kanałem internetowym, należy pamiętać, że obejmuje on także inne cyfrowe media i kanały, takie jak text messaging, telewizję, aplikacje mobilne, radio czy billboardy elektroniczne. Przyczyną stale rosnącej popularności i znaczenia digital marketingu jest szybkość dostępu do danych, a także łatwość ich weryfikacji i niski koszt tej formy aktywności. Dodatkowo w dobie, gdy Internet i media społecznościowe stają się głównym nośnikiem informacji i narzędziem budowania opinii, konsumenci posiadają znacznie bardziej obiektywny i rozbudowany obraz naszej marki. Oznacza to, że wiedzą o naszym produkcie nie tylko to, co sami chcemy im przekazać, ale zasięgają również opinii ekspertów, znajomych i innych użytkowników, którzy aktywnie udzielają się we wspomnianych kanałach. Właśnie dlatego obecnie niezwykle ważnym aspektem docierania do klienta i pozycjonowania jest budowanie zaufania marki. W tym celu niezbędny jest rozbudowany i spójny system digital marketingu – powszechnie oferujący potencjalnym klientom formę i treść spersonalizowaną do ich potrzeb i oczekiwań.

Obszary działania i wielopłaszczyznowa obserwacja

Największą przewagą digital marketingu nad marketingiem tradycyjnym jest użycie kanałów i metod, które pozwalają na błyskawiczną analizę kampanii marketingowej i jasne stwierdzenie „co działa, a co nie”. Strona analityczna marketingu cyfrowego skupia się głównie na monitorowaniu tego, co zostało wyświetlone, jak często, na jak długo i jak przekłada się to na sprzedaż.Najbardziej popularnymi praktykami, którymi można posłużyć się w ramach digital marketingu są SEO, SEM, marketing treści(content marketing) i social media marketing.  Podczas gdy pierwsze dwa rozwiązania skupiają się głównie na pozostawaniu widocznym w sieci, pozostałe dwa stawiają na publikacje treści, które zainteresują docelowego klienta oraz będą budować wizerunek firmy.

Digital Marketing System

„DMS” to system dystrybucji kanałowej, którym posługuje się firma, zazwyczaj za pomocą oprogramowania typu SaaS. Zawiera on w sobie także CMS(content management system) powiązany z działalnością firmy w sieci i social media. Przykładem takiego oprogramowania, oferującego usługi DMS jest HubSpot. Odnośnie działalności w sieci DMS skupia się na obsłudze i pozycjonowaniu strony internetowej, stanowiącej „wirtualny dom” dla użytkowników danego produktu czy usługi. W social media głównym celem jest budowanie relacji i komunikacja z klientem oraz próba dotarcia do odbiorców, których nie osiągają pozostałe kanały digital marketingu. Pomimo wielu atutów istnieją także pewne czynniki, które stanowią utrudnienie przy wdrożeniu DMS. Jednym z nich jest rosnąca liczba i zróżnicowanie kanałów oraz urządzeń docierania do klientów. Należy pamiętać, że każdy z docelowych użytkowników aktywny jest w różnych kanałach oraz posługuje się innym urządzeniem, które charakteryzuje się innym oprogramowaniem, specyfikacją i sposobem wyświetlania treści, zatem konieczne jest dostosowanie często tego samego przekazu do wachlarza różnorodnych form. Kolejnym aspektem jest rosnąca konkurencja. Digital marketing jest formą relatywnie taniego dotarcia do klienta, a zatem jest szeroko dostępny dla zarówno dużych, jak i małych przedsiębiorstw, przez co coraz trudniej przyciągnąć uwagę odbiorcy. Ostatnim z czynników jest selekcja i wydobycie potrzebnych informacji z ogromu danych, które każdy użytkownik pozostawia w sieci.

 

Niezależnie od tego, jak będą kreować się rynkowe trendy i gusta konsumentów w przyszłości, coraz więcej usług, w tym także reklama i komunikacja, będzie przenosić się do sfery wirtualnej. Digital marketing jest z tego względu branżą o bardzo szerokich perspektywach rozwoju i praktycznie nieograniczonych możliwościach ze względu na niskie koszty i rosnącą dostępność zróżnicowanego oprogramowania.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *