• Pon-Pt : 9:00 - 18:00

Doradztwo strategiczne – niezbędny element układanki zwanej sukcesem


Doradztwo strategiczne – niezbędny element układanki zwanej sukcesem

Doradztwo strategiczne i tworzenie planu rozwoju firmy w gruncie rzeczy przypomina trochę przygotowywanie się do olimpiady. Każdy sportowiec wyznacza sobie cele i układa plan treningowy tak, aby jak najszybciej je osiągnąć. Pracuje nad elementami wykonywanych ćwiczeń, żeby być jeszcze lepszym w tym co robi i pokonywać swoich rywali. Tak samo jest w przypadku firmy, która dzięki swojej strategii chce uzyskać jak największe korzyści i zbudować przewagę na rynku.

Kto doprowadzi naszą firmę do zwycięstwa?

Słowo „strategos” w starożytnej Grecji oznaczało stanie na czele armii i tworzenie koncepcji walki. Obecnie najczęściej funkcję takiego stratega wyznaczającego drogę przedsiębiorstwu pełnią firmy świadczące usługi doradztwa strategicznego. Zajmują się całym procesem zmian od bieżącej analizy przez wdrożenie i monitorowanie planu. Rozważają jakie ryzyko występuje i co stanowi ograniczające bariery. Badają też kto jest ich największą konkurencją, a kto może okazać się sojusznikiem. Do tego firmy doradcze udzielają odpowiedzi na pytania: czym różnimy się od innych firm, co może stanowić o naszej przewadze i czym kieruje się klient wybierając nasze produkty.

Jak widać, doradztwo strategiczne i firmy, które się nim zajmują mają za zadanie poznanie każdego najdrobniejszego szczegółu, aby móc gruntowanie zająć się budowaniem naszej przyszłości.

Tworzenie strategii – czyli jak znaleźć swoje miejsce na rynku?

Ile głów − tyle pomysłów, dlatego zależnie od punktu widzenia, każdy jest w stanie opracować własną wizję i stworzyć schemat, według którego powinna rozwijać się jednostka. Zarządzanie strategiczne to właśnie wdrażanie tych wizji w życie, dostosowując się do zachodzących równocześnie przemian, aby osiągnąć zamierzone cele. Istnieje kilka szkół podejścia strategicznego, które jednak trudno jest szablonowo określić, szczególnie w świecie, który ciągle się zmienia. Wśród przykładowych metod możemy wyróżnić:

  • Planistyczną – polega na przebadaniu sytuacji i środowiska organizacji (oparty na analizie SWOT) i zakłada, że można racjonalnie przewidzieć, jak będzie ona funkcjonować na rynku, co umożliwia świadome planowanie. Dzięki analizie SWOT wcześniej zauważamy możliwe szanse i zagrożenia oraz dowiadujemy się co będzie naszą przewagą. Wadą tego sposobu jest zbyt analityczne podejście, które ogranicza otwarcie na zmiany i błyskawiczne reakcje.
  • Ewolucyjną − jest to tworzenie strategii w sposób przeciwny niż w poprzednim przypadku – dzięki niewybiegającemu w przyszłość spojrzeniu, reagujemy na zmiany w naszym otoczeniu. Na podstawie bieżących wydarzeń opracowywane są źródła sukcesów firmy. Metoda ta wykorzystuje szanse, które daje rynek.
  • Pozycyjną − osiągnięcie sukcesu to efekt zajmowanej na rynku pozycji. Przy równoczesnej obserwacji konkurentów, robi się wszystko by oferta była najbardziej atrakcyjna ze wszystkich. Podstawą jest określenie, kto jest największym rywalem. Strategia zawiera analizy i prognozy, aby móc stale pracować nad ulepszaniem swojej marki.

Metoda badawcza bliska ludziom

Aby można było dokładnie przyjrzeć się każdemu aspektowi działalności firmy, należy się o niej jak najwięcej dowiedzieć. Unikalną metodą jest Action Research. Polega na zrozumieniu wszystkich osób danej społeczności, bez wyrażania swojej subiektywnej oceny. O tym co jest problemem, a co nie, decyduje bezpośrednio grupa, której to dotyczy. Metoda pomaga w identyfikacji trudności, sformułowaniu planu działania i wdrażaniu jego poszczególnych etapów.

Dlaczego strategia to niezbędny element układanki?

Stworzenie strategii firmy ma oczywiście służyć zwiększeniu zysków przedsiębiorstwa, ale uwzględnia też słabe i mocne strony jej funkcjonowania. Spełnia rolę przewodnika dla pracowników i zarządzających. Musi nakreślać kierunek tak, aby każdy wiedział jakie ma zadania do wykonania. Uwydatnia po prostu to, czym ma szczycić się Twoje przedsiębiorstwo, a próbuje wyeliminować to, co nie do końca funkcjonuje w nim najlepiej. Firmy doradztwa strategicznego znają sposoby na to, jak wszystkie plany wdrożyć w życie codzienne. Dodatkowo sprawdzają, które z dotychczas stosowanych metod mają szanse być użyteczne w kolejnych latach. Podstawą tego wszystkiego jest kreatywne, otwarte i dynamiczne podejście.

Aleksandra Wróblewska

Komentarze (4)

Cezary Lesiński

2017-10-05 09:22:44

Świetny wpis, który doskonale wszystko opisuje, obecnie dobry strateg może naprawdę dużo, co raz więcej firm zatrudnia takie osoby.

topszop

2017-09-26 14:35:52

Bardzo dużo firm zyskało renomę i odniosło sukces dzięki właśnie odpowiedniej strategii. Co raz więcej firm również zatrudnia odpowiednich ludzi na takich stanowiskach aby odpowiednio doradzali.

art-kris

2017-09-25 11:33:41

Prawda jest taka, że bez strategii nie ma sukcesu. Strategia pozycyjna wydaje się być bardzo dobrą opcją.

Centrum Pożyczek 360

2017-09-11 12:18:48

Bardzo ciekawy artykuł. Wydaje mi się, że strategia planistyczna ma najwięcej zalet. Pozdrawiam!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *