13.10.2022
Small business marketing. What actions to take in 2022?
„Celem marketingu jest poznanie i zrozumienie klienta tak dobrze, że produkt lub usługa pasuje do niego i sprzedaje się sam”. - Peter Drucker

Dlaczego działania marketingowe są takie ważne?
Sektor MŚP stanowi przeważającą większość przedsiębiorstw w Polsce. Według danych GUS za 2019 rok najliczniejszą grupą (97%) są mikro przedsiębiorstwa. Udział małych firm w strukturze polskich przedsiębiorstw wynosi 2,2%, średnich – 0,7%, dużych – tylko 0,2%.
Jaką więc obrać strategię, kiedy dopiero założyliśmy firmę? W jaki sposób zrozumieć i poznać klienta? Jak reklamować nasz produkt lub usługę? Jak docierać do nowych odbiorców? Kluczem jest dobrze prosperujący marketing.
Wiele osób twierdzi, że bez niego, ciężko jest konkurować w segmentach rynku, które są naszym celem. Z tego artykułu dowiesz się, jak powinien działać marketing w małej firmie. Przedstawimy najważniejsze strategie i narzędzia, które koniecznie trzeba stosować, chcąc wybić się na polskim rynku.
O czym musisz pamiętać, jeśli chcesz rozwijać swoją firmę – czyli najważniejsze wskazówki marketingowe
- Kto jest moim klientem? Na podstawie dostępnych danych możesz określić np. płeć czy wiek.
- Dla kogo buduję produkt/usługę? Dokładnie określ, kto będzie korzystał z Twoich usług.
- Komu oferuję wartość? Nie wystarczy sam produkt czy usługa – musisz znać potrzeby, które zaspokoisz.
- Kto będzie płacił za nasz produkt lub usługę? Zainteresowanie nie wystarczy. Dotrzyj do osób, które zapłacą za to, co oferujesz.
- Jakie są cele i potrzeby moich odbiorców? Spróbuj wejść „w buty” klienta i określić dlaczego miałby korzystać, z Twoich usług.
- Jak duża jest grupa potencjalnych klientów? Postaraj się o jak najdokładniejsze obliczenia.
- Z jakich podobnych rozwiązań korzystają moi klienci? Poznaj konkurencję i bądź świadomy zagrożeń.
- Z jakimi problemami się zmagają? Jeśli poznasz problem – spróbuj znaleźć rozwiązanie. Jeśli już je masz – świetnie!
Kim są moi klienci?
Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek działania, powinieneś określić grupy klientów, do których chcesz dotrzeć. W tym miejscu warto odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:
- Kto jest moim klientem?
- Dla kogo buduję produkt/usługę?
- Komu oferuję wartość?
- Kto będzie płacił za nasz produkt lub usługę?
- Jakie są cele i potrzeby moich odbiorców?• Jak duża jest grupa potencjalnych klientów?
- Z jakich podobnych rozwiązań korzystają moi klienci?
- Z jakimi problemami się zmagają?
- Jakim budżetem dysponują moi docelowi użytkownicy?
- Jakie rozwiązanie mogę im zaproponować?
- Określ też wiek, płeć, lokalizację i kanały przez jakie chcemy dotrzeć do klientów.
Im lepiej poznasz potencjalnych odbiorców, tym skuteczniejsze będą Twoje działania.
Czy strona internetowa to must-have?
Musisz być rozpoznawalny również w wirtualnym świecie. Pomoże Ci w tym twoja własna witryna, która przyciągnie nowych klientów i zrobi na nich pierwsze wrażenie. Od Ciebie zależy czy będzie ono pozytywne czy nie. W przypadku sklepu internetowego musisz skupić się na funkcjonalnościach ułatwiających zakupy online. Jeśli oferujesz usługi zadbaj o to, żeby w odpowiednich zakładkach znalazły się dokładne informacje o tym, co oferujesz. W obu przypadkach umieść kontakt do swojej firmy, adres i miejsce, w którym opiszesz swoją firmę.
Zdecydowanie warto dodać również rekomendacje od poprzednich lub obecnych klientów, którzy mogą polecić Ciebie i Twoje usługi. Możesz dodać także wtyczkę czatu, która pozwoli nowej osobie na bezpośredni kontakt przez Messenger. Pamiętaj jednak, że w tym przypadku masz niewiele czasu na odpowiedź, dlatego dobrym rozwiązaniem będzie dodanie formularza kontaktowego.
Wygląd i intuicyjna obsługa strony internetowej to klucz do zdobywania klientów. Zaprojektuj logo i szatę graficzną lub zatrudnij do tego odpowiednie osoby. W większości przypadków najlepszą opcją będzie outsourcing wyżej wymienionych zadań, ponieważ profesjonalnie stworzona strona internetowa lub sklep działają, wyglądają i wypadają lepiej w oczach klienta.
Pamiętaj, żeby śledzić swoją witrynę za pomocą narzędzi analitycznych.Pozwoli to na wnioskowanie z danych o klientach, które pomogą Ci ulepszać Twoją ofertę. Sprawdź możliwości słów kluczowych i poprawiaj swój ranking w Google dzięki SEO. Zoptymalizuj swoją witrynę pod kątem urządzeń mobilnych – jest to szczególnie ważne w branży e-commerce, gdzie możemy wyznaczyć ścieżki zakupowe i zbadać miejsca, które klienci odwiedzają lub nie, lub gdzie napotykają problemy przez które opuszczają Twoją stronę lub ostatecznie rezygnują z zakupów.
Według badania „E-commerce w Polsce 2020” w grupie wiekowej 15-24 lata aż 92% respondentów z Polski robiło zakupy w Internecie za pomocą smartfona.
To pokazuje, jak ważny jest ten aspekt. Warto eksperymentować z treściami fotograficznymi i wideo, tworzyć ciekawe strony docelowe i udostępniać swoje kanały dystrybucji w witrynie. Rozważ prowadzenie bloga – dzięki niemu możesz przyciągnąć potencjalnych klientów. Szczerze mówiąc, w dzisiejszych czasach nie wyobrażamy sobie biznesu, który nie sprzedaje swoich produktów lub usług w Internecie.
Czy warto prowadzić social media?
Oczywiście, że tak! Uruchom strony biznesowe na Facebooku, Instagramie, Linkedlin, Twitterze czy TikoTiku – pamiętaj jednak, żeby dokładnie określić grupę docelową. Dzięki nim masz okazję na niemal bezpośrednią interakcję ze swoimi klientami.
Możesz nimi zarządzać bardzo prosto za pomocą Meta Business Suite. „To darmowe narzędzie umożliwiające centralne zarządzanie Facebookiem, Instagramem i narzędziami do obsługi wiadomości w jednym miejscu, dzięki czemu możesz zaoszczędzić czas, nawiązywać kontakty z większą liczbą osób i uzyskiwać lepsze wyniki biznesowe.” Niezależnie od tego, czy używasz go na komputerze, czy na urządzeniu mobilnym, Meta Business Suite ułatwia przeglądanie powiadomień i szybkie odpowiadanie na wiadomości.
Możesz także tworzyć lub planować posty, relacje i reklamy swojej firmy, jednocześnie uzyskując przydatne statystyki, które pomogą Ci zoptymalizować pracę. Ponadto, jeśli masz sklep internetowy, możesz w prosty sposób zsynchronizować go ze swoim Facebookiem czy Instagramem.
Przy właściwym prowadzeniu kont zobaczysz efekty w postaci polubień, komentarzy i udostępnień. To nie będzie łatwe, ponieważ nie jesteś w stanie dopasować swojej treści do każdego – dlatego warto próbować różnego rodzaju contentu. Rośnie również popularność TikTok’a.
Według badania „Holiday Shopping Behavior Custom Research" as many as 67% users say TikTok inspires them to make purchases - even if they didn't plan to. Users of the app admit that they enjoy following the activities of brands, and 73% say they feel a deeper connection to the companies they interact with on the platform.
Build your social media strategy and invest in ads from the beginning to reach more and more customers. It is worth noting that the look and quality of our posts and graphics is also important. The content should be consistent, and your social media should tell in an interesting way, about what you offer. On the Internet we can find many ideas for campaigns or series of posts that, in addition to attracting attention, will bring real value and expand customers' knowledge of our brand. The most important thing is to think in advance and plan what you want to publish. Also pay attention to remarketing. What it is. Remarketing - is a way to reach people again:
- have shown any activity on your website, Fanpage or Instagram,
- have already familiarized themselves with your company's offerings and to individuals,
- have responded to your earlier advertising.
Remarketing campaigns can be created in various channels, both in Google Ads and Facebook Ads. If you advertise online, remarketing is the best way to turn potential customers into engaged buyers.
Email marketing - does it pay?
Plan an email marketing strategy, which can also be one of your key tools. According to research in fact, 73% millenials prefer to receive communications from companies via email.It's an easy, free and scalable way to communicate with both new and existing customers.
Once you have an email marketing tool (many are inexpensive or even free), experiment with sending newsletters (with new, elegant blog posts) and other promotions aimed at your customers.
It's worthwhile to use email marketing in a small business, especially if you already have a regular group of people using your services. In this case, remember about marketing consents. The customer must agree to receive materials from your site. Communicate it in a simple and understandable way, because if the customer or potential customer does not understand what he or she is giving marketing consent for, such consent is invalid. Keep this in mind.
Don't forget about "panto mail", i.e. local marketing matters
You need to realize the value and importance of local customers. If you run a small business and have an office or stationary store try to make sure everyone in the area knows about your business. After some time you will see results - if you are reliable and your services meet the expectations of your customers - they will recommend them to others. So it's worth investing in a banner, signboard or lighting for your company.
As we wrote above - testimonials from satisfied customers are a great added value for you and confirm the credibility of your service or products. Post them on your website. Recommendations will prompt new audiences to choose you.
Configure Google My Business.
You will create a Company Profile free of charge. What will you need it for? After creating an account, you will be able to manage your company's profile in Search and Maps.
You will add opening hours, photos, entries or products or services you offer. "Whether you run a restaurant or store, or provide services, the Company Profile makes it easy for customers to experience your offerings directly, allowing them to see the menu or price of services".
Ask satisfied customers to share their feedback. Both good and bad ones have a huge impact on your site's search engine position, among other things.
Consulting company - is it worth asking the experts?
Definitely yes! Business consultants will help you develop a strategy and guide your thinking about the market or guesses about your audience. Examples of ConQuest Consulting services:
– Market analysis
– Competitor analysis
– Foreign expansion
– Strategic consulting
We know that an owner who runs a small business is not able to take care of everything himself, so It is worthwhile to outsource some tasks to people who deal with this on a daily basis. Contact us if you'd like to see if you're doing your company's marketing activities right! We will be happy to answer your questions.
Summary
There's a Peter Drucker quote at the beginning of this article for a reason.
He is the father of marketing. Since he stresses that the key to success is to understand the customer,
then we can say from experience that this is true.
If we offer great products or provide quality services, the measures I propose will only increase the group of customers
and recognition of your brands. Marketing in a small business must thrive - without it, the life of an entrepreneur will be harder. We also include a link where you will find the most important marketing tools and software to help you in the daily operation of your business.
