• Pon-Pt : 9:00 - 18:00

Jakie korzyści przyniesie Ci benchmarking?


Jakie korzyści przyniesie Ci benchmarking?

W tej części serii postów o benchmarkingu zajmiemy się jego funkcjonalnością oraz przedstawimy główne zalety wynikające ze stosowania go. Słowem przypomnienia, jest to metoda analizy strategicznej polegająca na poszukiwaniu przez przedsiębiorstwo najlepszych istniejących praktyk, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz firmy, w celu uzyskania optymalnych wyników. Mogą to być zarówno procesy zachodzące wewnątrz organizacji, jej struktura, jak i zastosowanie technologii czy sposób przyswajania innowacyjnych pomysłów. Skoro już wiesz, czym jest benchmarking, pokażemy Ci, dlaczego warto zainteresować się tym rozwiązaniem.

Rozwój, doskonalenie, świadomość

Benchmarking ma na celu obserwację najlepszych zachowań wśród grupy obserwowanych przedsiębiorstw, uświadomienie sobie roli zachodzących procesów i odpowiednie przystosowanie praktyk do potrzeb swojego biznesu. Jakie więc korzyści niesie ze sobą taka forma rozwoju? Umożliwia ona m.in.:

  • Poszukiwanie pomysłów i źródeł doskonalenia poza granicami organizacji,
  • Przeprowadzenie kompleksowej analizy własnej firmy w celu znalezienia niedoskonałości, których poprawa przyniesie wymierne korzyści,
  • Uniknięcie popełnienia błędów poprzez czerpanie wiedzy z porażek innych,
  • Lepsze monitorowanie efektywności, produktywności i rentowności przedsiębiorstwa,
  • Otrzymanie rzetelnego obrazu własnej firmy na tle całej branży,
  • Nakierunkowanie swojego działania na osiąganie sukcesów.

Biorąc wszystkie powyższe zalety pod uwagę warto zauważyć, że usprawnienie funkcjonowania ma miejsce na każdym szczeblu organizacji, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz naszego biznesu.

Zaprezentujemy Ci teraz kilka z powyższych zalet, abyś mógł lepiej zrozumieć, jak analiza konkurentów może wpłynąć korzystnie na Twoją firmę.

„Tylko te firmy osiągną sukces, które potrafią się uczyć”

Tak określił benchmarking magazyn Fortune w jednej ze swoich publikacji i jak pokazują obserwacje – nie mylił się. Weźmy za przykład firmę Xerox. Przedsiębiorstwo zauważyło zmniejszenie się udziałów w rynku na rzecz konkurenta. Aby poprawić swoją pozycję, musiało ono wprowadzić szereg zmian w strukturze organizacyjnej. Mogło to uczynić na kilka sposobów, między innymi poprzez stworzenie nowej, lecz niepewnej strategii, albo skorzystanie ze sprawdzonych już mechanizmów. Wzorując się na takich korporacjach jak Toyota, P&G czy HP, firma skupiła się na ich najlepszych cechach występujących w takich obszarach jak zarządzanie jakością, marketing czy też badanie i rozwój produktu. Efektem poczynionych obserwacji było wdrożenie rozwiązań, które umożliwiły odzyskanie utraconych klientów i dalszy rozwój przedsiębiorstwa. Jak zatem widać, dzięki poszukiwaniu pomysłów w firmie konkurencyjnej, a nawet działającej poza daną branżą, przedsiębiorca jest w stanie zaimplementować sprawdzone praktyki do swojej organizacji, a to wszystko przy niskich kosztach realizacji!

Gdzie, co i jak? Samodoskonalenie kluczem do sukcesu

Tak jak technologie, które kilka lat temu były nowinką, a dzisiaj mogą być powszechnie stosowaną koncepcją o przestarzałych założeniach, funkcjonowanie przedsiębiorstwa zmienia się w zależności od wyznaczonych celów i potrzeb pracowników. Biorąc to pod uwagę, trzeba sobie zadać następujące pytania:

  • Gdzie na tle branży jest Twoja firma?
  • Co mógłbyś udoskonalić w jej działaniu?
  • Jak możesz wcielić w życie nowe strategie rozwoju?

Rozważając te kwestie, właściciel bądź kadra zarządzająca przedsiębiorstwem ma możliwość spędzenia godzin, dni, a nawet tygodni nad wypracowaniem nowej strategii działalności albo poświęcenia tego czasu na obserwację dobrze działających mechanizmów w innej organizacji i wykorzystanie ich do powielenia w swoich departamentach. Patrząc na poziom satysfakcji klientów, zadowolenie pracowników, produktywność czy też rentowność poszczególnych działów, zarząd jest w stanie zlokalizować mocne i słabe strony wewnątrz biznesu. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie występujących różnic oraz zdefiniowanie, co wyróżnia tych efektywniejszych od gorzej prosperujących, a także poznanie cech, które posiada, a których nie ma inny podmiot. W ten sposób możesz wyodrębnić kodeks postępowania, którego odpowiednia modyfikacja na potrzeby każdego z sektorów firmy pozwoli uzyskać wymierne efekty.

Tylko ten się nie myli, kto nic nie robi

Nauka na błędach jest nieodzowną częścią każdego nowego doświadczenia, ale czy naprawdę musimy sami ponieść porażkę, aby odnieść sukces? W niektórych aspektach życia jest to nieuniknione, jak np. podczas nauki chodzenia czy pierwszej jazdy na rowerze, jednak w biznesie nie jest to tak oczywiste. Błędy w prowadzeniu firmy mogą nas kosztować więcej niż kilka siniaków, po co więc podejmować to ryzyko? Benchmarking jest jedną z metod ominięcia negatywnych skutków nietrafionych posunięć. Zapewne problem, na jaki natrafiło Twoje przedsiębiorstwo, nie jest jedynym w swoim rodzaju i ktoś już kiedyś mierzył się z taką niedogodnością. Przed podjęciem decyzji o działaniu, szczególnie kiedy nie jesteśmy w stanie przewidzieć skutków naszych poczynań, warto rozejrzeć się i poszukać przykładów organizacji, w których wdrożono podobne rozwiązania. W ten sposób zaoszczędzisz sobie stresu, niepewności, a może nawet mnóstwa pieniędzy!

Czas na mądre działanie!

Jak widzisz, benchmarking niesie ze sobą wiele korzyści. Zalety tej metody obejmują wiele płaszczyzn funkcjonowania organizacji, a przedsiębiorstwa korzystające z dobrodziejstw, jakie oferuje, mają większą szansę powodzenia, przy jednakowym minimalizowaniu ryzyka porażki. Pamiętaj jednak, że ta analiza nie służy do kopiowania cudzych rozwiązań, lecz do nakierowania Twoich działań. Najlepsze praktyki stosowane w innych przedsiębiorstwach mają być inspiracją oraz drogowskazem do sukcesu prowadzonej przez Ciebie firmy.

Powodzenia!

Patryk Raps

Komentarze (1)

Martyna

2017-05-25 17:16:48

Świetny artykuł, wartościowa treść. Tak trzymać!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *