• Pon-Pt : 9:00 - 18:00

Grywalizacja a kultura organizacji w firmie


Grywalizacja a kultura organizacji w firmie

W celu rozwinięcia tematu grywalizacji, poruszonej w poprzednim artykule, skupmy się na wykorzystaniu jej mechanizmów w kulturze organizacji. Na początku jednak przypomnijmy definicję grywalizacji. Jest ona zastosowaniem zasad działania znanych gier, które są ukierunkowane na zmianę zachowań. Grywalizacja ma podłoże psychologiczne i wykorzystuje się ją do zwiększenia zaangażowania wśród pracowników. Coraz więcej firm ucieka się do takiej techniki, aby zwiększyć swoją efektywność. Strategia mechanizmów motywacji musi być przyjemna i sprawiać, żeby z chęcią wykonywać czynności, które stają się rutyną.

 

Wspólne wartości i idee

W każdej organizacji, instytucji lub firmie panują pewne prawa. Określa się je wyrażeniem ,,kultura organizacji’’. Są to wspólne idee i wartości motywujące pracowników do pracy i pobudzające wzrost zaangażowania. Składają się na nią także otoczenie, sposób zarządzania, integracja pracowników, a nawet określenie sposobu uzyskania autorytetu. Tworzą ją podświadome i niepisane zasady poprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa.

W kulturze organizacji wyróżniamy:

  • Kulturę władzy – jest oparta na centralnej postaci lidera, wywiera ona największy wpływ na jednostkę. Ta kultura sprawuje pełną kontrolę nad przedsiębiorstwem i ma funkcję informacyjną. Sprawdza się w burzliwym otoczeniu, ponieważ decyzje podejmowane są zazwyczaj pod wpływem wyznaczonych celów niż kierowane logiką. Najlepiej ją wykorzystać w małej organizacji.
  • Kulturę roli – tutaj najważniejsze są zadania pełnione przez pracowników i głównym wyzwaniem jest ustalanie priorytetów. Wykonywana rola jest ważniejsza niż osoba, która zajmuje się danym zadaniem. Relacje są oparte najczęściej na opracowywaniu danych czynności i procedur. Sprawdza się w zaplanowanym i stabilnym otoczeniu.
  • Kulturę celu (zadania) – kładzie nacisk na realizację wyznaczonych zadań i nakierowana jest na pracę zespołową. Dominacja tego segmentu polega na doświadczeniu i posiadanej wiedzy. Jego atrybutem jest dostosowywanie się do zmiennych warunków.
  • Kulturę jednostki – powstała w celu zaspokojenia potrzeb zawodowych. Zazwyczaj są to grupy skupiające konsultantów, architektów i prawników. W tym przypadku funkcją firmy jest jedynie zapewnienie odpowiednich warunków do pracy.

Kultura organizacyjna zależy od wielu czynników zewnętrznych i wewnętrznych, które oddziałują na funkcjonowanie firmy. Głównymi aspektami determinującymi ją są cechy pracowników i przedsiębiorstwa oraz specyfikacja danej organizacji.

 

Co jest naszą motywacją?

Co sprawia, że pracownicy chcą rywalizować i mocno się w coś angażują Co jest motywacją we współzawodnictwie? Odpowiedź na te pytania jest jedna – mechanizmy grywalizacji. Trzema najważniejszymi czynnikami w grywalizacji są:

  • postawione wyzwanie,
  • informacja zwrotna w formie komunikatu z pochwałą, która także ma na celu pokazać, ile jeszcze zostało do osiągnięcia wygranej,
  • kluczowa nagroda.

Powodami, dla których grywalizacja spełnia swój cel, są m.in.: chęć bycia najlepszym, końcowa satysfakcja, konkurowanie między sobą, a także niechęć do straty po osiągniętych na początku sukcesach.

 

Gdzie i jak wykorzystać mechanizmy grywalizacji?

Mechanizmy grywalizacji możemy zastosować w każdej dziedzinie naszego życia, tj. marketingu, edukacji, finansach, szkoleniach, jak również rozwoju osobistym i sprzedaży. Najlepszym przykładem ich wykorzystania jest firma Cisco.

Firma Cisco zainwestowała w globalny program szkolący pracowników, aby zwiększyć ich umiejętności w ,,poruszaniu się” w mediach społecznościowych. Program obejmował aż 46 różnych kursów, jednak nie każdy miał odpowiednią motywację, żeby we wszystkich uczestniczyć. Tak narodził się pomysł zastosowania grywalizacji. Na początku wprowadzono 3 etapy certyfikacji: Specjalista Social Media, Strateg i Mistrz oraz 4 poziomy w zależności od działu: HR, komunikacji zewnętrznej, sprzedaży i wewnętrznych zespołów. Otrzymanie tytułu Mastera Social Media było wynikiem połączenia pracy zespołowej z osiąganiem kolejnego celu. Dzięki zastosowanej grywalizacji 650 pracowników uzyskało certyfikat, a udział wzięto w ponad 13 tys. kursów. Grywalizacja miała ogromny wpływ na kulturę organizacji. Kultura celu odegrała tutaj największe znaczenie, ponieważ w tym programie trzeba było wykonać określone zadania. Sprawiono, że cały zespół miał wspólny priorytet i chciał między sobą współzawodniczyć, jednocześnie osiągając własne korzyści, w postaci obiecanych tytułów. Cisco zapewniło odpowiednią atmosferę i narzędzia do zrealizowania zamierzonego celu, co odnosi się do kultury jednostki. Nie można zapomnieć o kulturze roli, ponieważ rolą uczestników było otrzymanie najwyższego stopnia certyfikacji.

W ostatnim czasie powstało wiele gotowych platform, dzięki którym możemy łatwo wprowadzić grywalizację do firmy. Jedną z nich jest produkt firmy Westhill, oferującej spersonalizowane rozwiązanie w tym obszarze. Jest to ciekawa opcja, która oszczędza czasu i wprowadza grywalizację w firmie na ustrukturyzowany i ciekawy poziom.

 

Znajdź złoty środek

Do budowania kultury organizacji potrzebna jest grywalizacja, ale także jej mechanizmy. Chcąc połączyć te elementy, musimy jasno znać stanowisko i charakter naszej firmy. Dzięki temu znajdziemy sposób zwiększenia efektywności i odniesienia sukcesu. Jednak skuteczna grywalizacja potrzebuje zrozumienia obu światów: gier i biznesu. Nie jest to łatwym wyzwaniem, ponieważ wymaga czasu i zaangażowania.

 

Diana Rawińska

Komentarze (1)

Magda

2017-05-26 15:57:06

Ooo super przykład!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *