• Pon-Pt : 9:00 - 18:00

Marketing w czasie epidemii


Marketing w czasie epidemii

„Kiedy czasy są dobre, powinieneś się reklamować. Kiedy czasy są złe, musisz się reklamować.” To klasyczne zdanie jest prawdopodobnie  najczęściej używaną sentencją na wszystkich blogach marketingowych. Każda gałąź biznesu została dotknięta przez pandemię COVID-19. Niepewność i stres finansowy związane z tą nieoczekiwaną sytuacją niosą ze sobą wiele zagrożeń nawet dla najlepiej działających firm. Z tego powodu wiele przedsiębiorstw musi podjąć trudną decyzję o obcięciu swoich budżetów. Jednak paradoksalnie wiele małych firm w branży e-commerce ma teraz szansę, by zwiększyć swoją sprzedaż. Najnowsze dane pokazują, że wkład finansowy w marketing internetowy wzrósł o 36%, co daje marketerom ogromną szansę na rozwój biznesu, dla którego działają. Co najważniejsze, pozwala to firmom na osiągnięcie większego zaangażowania odbiorców w Internecie.

Dlaczego digital marketing jest najbardziej efektywnym kanałem w czasie kryzysu?

Badanie IPA (Institute of Practitioners in Advertising, Wielka Brytania) wykazało, że kiedy przedsiębiorstwa obniżyły swoje wydatki na marketing o 50%, potrzeba było trzech lat, aby dogonić konkurentów, którzy ich nie obniżyli w czasie kryzysu. W szczególności usługi marketingu cyfrowego takie jak SEO wymagają mniejszych inwestycji w porównaniu z innymi tradycyjnymi kanałami marketingowymi, takimi jak gazety czy reklama telewizyjna. Wszelkie działania marketingowe online wymagają niewiele czasu na wdrożenie i są bardziej opłacalne niż ich tradycyjny odpowiednik.

Co się stanie, gdy zmniejszysz swój budżet marketingowy?

Wydatki na promocję to inwestycja niezbędna do dotarcia do nowych klientów oraz utrzymania bazy już istniejących. Klienci są centrum każdego biznesu, więc nie myśl o swoim marketingu jako o zbędnym koszcie. Bez inwestycji marketingowych, firmy nie mogą długo trzymać się swojej pozycji na rynku. Będą tracić istniejących klientów i coraz bardziej walczyć o pozyskanie nowych. To trochę jak wyłączanie silników samolotu i oczekiwanie, że pozostanie on w powietrzu na czas nieokreślony. Firma musi ocenić wartość swoich działań marketingowych na tle prawdopodobnego spadku przychodów z powodu braku działania.

Co to jest ROI i dlaczego może ci pomóc?

Presja ekonomiczna oznacza, że większość zespołów marketingowych musi teraz działać przy mniejszym budżecie. Dobre zarządzanie wymaga planowania wydatków marketingowych i rzetelnego pomiaru zwrotu z inwestycji (ROI). Wielu marketerów nie oblicza ROI z obawy przed osiągnięciem wyników interpretowanych jako słabe. Ignorowanie marketingowego ROI jest nierozsądne dla firm znajdujących się pod presją finansową. Pomiar ROI pozwala określić, które działania należy zaprzestać, a które warto kontynuować. Dzięki temu przedsiębiorstwa będą mogły zoptymalizować i ostatecznie zmniejszyć swoje wydatki marketingowe bez szkody dla wyników. Oszczędzanie gotówki jest konieczne, ale inwestowanie w klientów napędza sprzedaż i zwiększa dochody.

Poznaj na nowo swoich klientów

W czasie recesji musisz wiedzieć, co robią Twoi klienci w tych trudnych czasach. Rzeczywiście, najczęstszym problemem dla firm jest utrzymanie się na powierzchni w obliczu niespodziewanego kryzysu. Oznacza to, że musisz opracować działającą strategię utrzymania klientów, która zapewni im jak największą wartość, aby utrzymać Twoją markę na końcu ich języka. Według najnowszych statystyk dotyczących klientów, około 70% firm twierdzi, że taniej jest utrzymać obecnych niż znaleźć nowych.

Marketing a PKB

Rynek reklamy jest zależny od dynamiki PKB. Prognozy agencji mediowych mówią o spadkach rzędu od 3 do 30%. Wszystko zależeć będzie od restrykcji związanych z pandemią COVID-19. Trzeba jednak zastanowić się, na ile osoby pracujące w marketingu będą efektywne podczas pracy zdalnej. Kreatywność zyskuje na znaczeniu, ponieważ obecnie możliwości są bardzo okrojone i na przykład nagrywanie reklam zawęża się do spotów okolicznych, a nie każdego miejsca na Ziemi jak to miało miejsce jeszcze rok temu.

Natalia Szczucka

 

 

 

 

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *