• Pon-Pt : 9:00 - 18:00

Kreowanie pomysłów na nowy model biznesowy – jak w praktyce wygląda tworzenie modelu Osterwaldera?


Kreowanie pomysłów na nowy model biznesowy – jak w praktyce wygląda tworzenie modelu Osterwaldera?

O tym, czym jest model biznesowy Osterwaldera pisaliśmy już w poprzednich postach. Z tego artykułu będziecie mieli okazję dowiedzieć się jak wykorzystać Model Osterwaldera w praktyce, przy kreowaniu i ocenianiu pomysłów biznesowych. Umiejętność ta przyda się zarówno młodym przedsiębiorcom planującym wejść na rynek z autorskim produktem, jak i pracownikom dużych korporacji, czy nawet organizacjom non-profit i rządowym.

W przeszłości dominowało przekonanie, że branża, w której działa przedsiębiorstwo narzuca jego model biznesowy. Teraz jednak podejście liderów biznesu jest zupełnie inne – to nowe modele działania i innowacje transformują całe branże.

Jak generować dobre pomysły?

Sprawnie przebiegający proces kreowania modeli biznesowych składa się z dwóch faz: generowania i syntezy. Pierwszy etap może przybrać formę burzy mózgów, kiedy to najbardziej liczy się liczba oraz innowacyjność pomysłów. Warto na jakiś czas zapomnieć o realiach biznesu i statusie quo. Pomocne będzie ciągłe zadawanie pytania – co by było, gdyby…? Jeżeli praca przebiega w grupie, najlepszy efekt można uzyskać zapraszając do współpracy specjalistów z różnych branż, w różnym wieku i na innych etapach ścieżki zawodowej. Pozwoli to spojrzeć na problem z wielu uzupełniających się perspektyw.

Dokładniejsza krytyczna analiza ma miejsce dopiero w drugiej fazie. Synteza polega na ustaleniu, które z pomysłów mają największy potencjał, a które należy odrzucić. Z całej puli należy zostawić 3-5 najlepszych pomysłów. Powinny one być w stanie ciągle pozwalającym na modyfikacje. Właśnie w tym momencie do analizy przyda się Business Model Canvas. Zapisanie pomysłów na kartce papieru pozwoli na dokładniejsze ich zbadanie. Warto przyjrzeć się każdemu z osobna, a następnie wszystkim razem. Czasami istnieje możliwość złączenia ich lub wprowadzenia jednocześnie, z tym, że dla innych segmentów klientów. Model Osterwaldera działa skutecznie, gdy używa się symboli graficznych do wizualizacji pomysłów. Rysunki często dużo lepiej pokazują działanie modelu biznesowego, a jednocześnie inspirują do tworzenia nowych rozwiązań.

Jak kreować pomysły na biznes?

Warto zrozumieć, że nowe modele biznesowe rodzą się dzięki tzw. epicentrum. Jest to pole
(np. strumienie przychodów) na modelu biznesowym, które jest kluczowa dla innowacji i determinuje inne aspekty działalności. Tym „przyczółkiem zmian” jest zwykle sam produkt, czyli propozycja wartości dla klienta, ale może to być też nowy sposób finansowania lub kanały komunikacji.

Sony zaprojektowało nową konsolę PlayStation. Epicentrum w tym przypadku to propozycja wartości
– nowoczesne urządzenie dla graczy. Wymagało to jednak opracowania całego modelu biznesowego. Oprócz samej platformy ważną częścią wpływającą na użyteczność konsoli jest katalog dostępnych gier. Ciężko jednak przekonać producentów do tworzenia ich na platformę, która nie ma jeszcze dużej bazy użytkowników. Ci jednak nie będą chcieli wydawać pieniędzy na PlayStation, jeżeli asortyment dostępnych produkcji nie będzie ich zadawalać. Liczba stworzonych na platformę gier zależy więc od liczby użytkowników, a ta od asortymentu. Sony wybrnęło z tej sytuacji oferując samą konsolę poniżej kosztów. Na sprzedaży urządzenia tracili. Firma jednak zdecydowała się pobierać też opłaty od producentów za możliwość tworzenia gier na platformę i dostęp do dużej bazy graczy. Ten model sprawdził się i teraz możemy już grać na czwartej generacji konsoli.

Nie musisz silić się na kreatywność

Warto pamiętać, że aby odnieść sukces jako przedsiębiorca wcale nie musisz dokonywać innowacyjnego przełomu, który zmieni świat. Najważniejsze jest to by znaleźć rozwiązanie, które pozwoli działać sprawniej niż konkurencja. Warto zastosować model biznesowy Osterwaldera dla firm z interesującej nas branży po to, by dokładniej je przeanalizować i znaleźć aspekty, które da się poprawić. Nie ma przedsiębiorstw idealnych, zawsze istnieje pole do ulepszenia, a czasami usprawnienie nawet małego szczegółu pozwoli na zwycięstwo w walce o portfele klientów.

Warto się dzielić

Model biznesowy Osterwaldera ma też inną zaletę – dzięki klarowności pozwala w łatwy sposób dzielić się pomysłem z innymi. Ważne jest to, by nie przyzwyczajać się zbytnio do raz stworzonego konceptu. Pierwotny model rzadko sprawdza się „w terenie” w niezmienionej formie. Należy ciągle go ulepszać, mając na uwadze feedback od klientów. Przykładowo znane wszystkim dyski frisbee służyły początkowo jako talerze do ciast w firmie Frisbie Pie Company. Dopiero później odkryte zostały ich lotne możliwości. Pokazuje to, że często nie w pełni zdajemy sobie sprawę z tego jak produkt może służyć konsumentom. Mimo że często twórca projektu jest z nim związany niemalże jak z dzieckiem, warto być otwartym na sugestie i gotowym do zmiany.

Aby dokładniej przeanalizować, jak firmę odbierają klienci warto zastosować mapę empatii. Polega ona na opisaniu doznań klienta w sześciu kategoriach; Co słyszy? Co myśli i czuje? Co widzi? Co mówi i robi? Należy również wypisać korzyści i straty jakie może ponieść konsument. Tak uporządkowana informacja zwrotna pozwoli na dogłębne zanalizowanie tego, co czują klienci w kontakcie z produktem. Metoda ta wyszczególni obszary, w których potrzebna jest poprawa. Gdy przedsiębiorstwo obsługuje kilka różniących się segmentów, warto dla każdego z nich przygotować oddzielną mapę empatii.

Warto spróbować!

Przed rozpisaniem własnego modelu dobrze jest stworzyć go dla firm już istniejących na rynku. Należy również pamiętać, że dzięki modelowi Osterwaldera możemy poznać jedynie przybliżony charakter firmy. Rzeczywistość nie jest jednak aż tak idealna, a na drodze do realizacji nawet najlepszego modelu może pojawić się wiele problemów. Do jeszcze dokładniejszej analizy posłuży biznesplan, który przyda się przy pozyskiwaniu kapitału od inwestorów lub banków.

Model Osterwaldera mimo swojej prostoty oferuje wiele zalet przy analizowaniu pomysłów na własną działalność. Jest bardzo łatwy do wykonania, a jednocześnie pozwala zrozumieć szanse i wyzwania związane z rozważaną działalnością.

Wydaje Ci się, że masz dobre pomysły, ale nie wiesz, jak wdrożyć je w życie lub boisz się ich realizacji? Sporządzenie modelu biznesowego pozwoli na rozwianie wielu Twoich wątpliwości. Możesz to zrobić już dziś, więc na co właściwie czekasz?

Piotr Glinicki

Komentarze (1)

Przemysłowa Automatyka

2017-08-23 12:28:13

Bardzo interesujący wpis. Wcześniej nigdy nie słyszałem o tym modelu, więc będę musiał przyjrzeć się mu bliżej. Dzięki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *