27.07.2017

Model Osterwaldera w praktyce, czyli sukces Apple’a, LEGO i Skype’a

Model Osterwaldera pozwala w prosty i czytelny dla wszystkich sposób przedstawić strategię oraz główne cele organizacji. Składa się on z dziewięciu fundamentalnych elementów oznaczających poszczególne obszary biznesowe którymi są: Segmenty klientów (SK), Propozycja wartości (PW), Kanały (K), Relacje z klientami (RzK), Strumienie przychodów (P$), Kluczowe zasoby (KZ), Kluczowe działania (KD), Kluczowi partnerzy (KP), Struktura kosztów (K$).

Powyższe obszary można zamieścić na jednej kartce, podzielonej na odpowiadające pola. Taka forma prezentacji wpływa na efektywniejszą pracę zespołu oraz skoncentrowaniu się na projektowym podejściu w budowaniu modelu biznesowego.

Wiele firm zawdzięcza swój sukces prawidłowemu sporządzeniu, a następnie wykorzystaniu powyższej metody w praktyce. Należą do nich m.in. Apple, LEGO i Skype. Aby lepiej zrozumieć funkcje tego modelu przyjrzyjmy się bliżej konkretnym przykładom.

Strategia Apple wykorzystująca model Osterwaldera - narodziny giganta z Cupertino 

Nikomu obecnie nie trzeba tłumaczyć czym zajmuje się firma Apple. Ale jaki czynnik zapewnił jej tak silną, a nawet dominującą pozycję na rynku? Odpowiedź jest prosta i brzmi: dobrze opracowany model biznesowy.

Za główny cel (PW) korporacja postawiła sobie dostarczenie swoim klientom (SK – rynek masowy) doskonałych doznań muzycznych. Wymagało to od firmy utworzenia największej biblioteki muzycznej online przy pomocy firm fonograficznych (KP). Ponadto przedsiębiorstwo musiało zachęcić potencjalnych klientów poprzez zaprojektowanie unikalnego sprzętu i opracowanie skutecznej strategii marketingowej (KD). Proponowane usługi mogły być dostarczone do odbiorców za pomocą sklepów detalicznych, oficjalnych salonów Apple, strony internetowej oraz iTunes Store (K). Zasobami z jakich korzystała firma są m.in. ludzie, umowy z klientami i partnerami oraz oprogramowania (KZ). Główne wydatki ponoszone przez przedsiębiorstwo to pensje dla pracowników, koszty produkcji oraz opłaty marketingowe i sprzedażowe (K$). Apple generuje ogromne zyski przede wszystkim ze sprzedaży sprzętu (P$). Wszystkie te działania skutkują dobrymi relacjami z zafascynowanymi i wiernymi klientami (RzK).

LEGO Factory - zestawy na specjalne zamówienie

Kolejnym sukcesem opisanym na planszy modelu Osterwaldera jest inicjatywa podjęta przez Lego.

W 2005 roku zostało stworzone LEGO Factory (obecna nazwa: Lego Design byME), dzięki któremu użytkownicy mogli sami zaprojektować i zamówić zestawy, które potem trafiały do oferty dostępnej dla innych klientów (PW). W ten sposób konsumenci wpisali się w segment klientów (SK) oraz kluczowych partnerów (KP) firmy LEGO, tworząc jednocześnie społeczność silnie zainteresowaną rozwojem firmy (RzK). Przedsiębiorstwo musiało stworzyć platformę internetową, za pomocą której użytkownicy mogliby projektować swoje zestawy i składać zamówienia. Do obecnych działań pracowników należy utrzymanie serwisu (KD i K). Dawne LEGO Factory korzysta z zasobów ukształtowanych już wcześniej z myślą o rynku masowym (SZ). Koszty powstałe wskutek działania Lego Design byME zostały wpisane w podstawową działalność firmy LEGO (K$), a stosunkowo niewielkie przychody pochodzą ze sprzedaży dużej liczby unikalnych zestawów na rynku niszowym (P$).

 

Skype, czyli rewolucja internetowych komunikatorów

Ostatni przedstawiany model biznesowym opisuje strategię Skype’a. Skype jest aplikacją, która umożliwia wykonywanie darmowych połączeń internetowych na całym świecie oraz oferuje atrakcyjne ceny połączeń na numery stacjonarne i komórkowe (PW).

Internauci z całego świata (SK) dzięki aplikacji na komputery i smartfony (K) chętnie korzystają zarówno z darmowych usług oferowanych przez Skype, jak i z korzystnych cen połączeń telefonicznych. Aplikacja ta cieszy się dużą popularnością na całym świecie (RzK). Programiści firmy (KZ) stale pracują nad rozwojem oprogramowania i ulepszaniem aplikacji (KD). Do sukcesu Skype’a na dużą skalę przyczyniają się operatorzy obsługujący połączenia wychodzące z aplikacji (KP). Mimo że ok. 90% użytkowników korzysta z darmowych usług komunikatora, przychody przynoszą opłacane abonamenty (P$), a główny koszt przeznaczony jest na ciągły rozwój oprogramowania (K$).

 

Dobrze zaplanuj swoją strategię - model Osterwaldera może okazać się przydatny

Prawidłowe określenie celów i działań jest kluczowe dla sukcesu każdego przedsiębiorstwa. Bez tego wiele znanych dziś firm nie przetrwałoby na współczesnym, stale zmieniającym się rynku. Dlatego zadbaj o swoją firmę już dziś! Sprecyzuj własne plany oraz wartości, a następnie zaprezentuj je pracownikom w przejrzysty dla nich sposób. Skorzystaj z modelu Osterwaldera i sam przekonaj się o jego skuteczności!

Natalia Szymańska

Zobacz inne wpisy

5 sił Portera i macierz McKinseya
Analiza konkurencji

Pozycjonowanie marki, czyli jak wyróżnić swój produkt na tle konkurencji

Zobacz więcej
Content Marketing
Marketing

Skuteczny content marketing w branży B2B

Zobacz więcej
Kluczowe zasady efektywnego zarządzania
Zarządzanie przedsiębiorstwem

Kluczowe zasady efektywnego zarządzania

Zobacz więcej