• Pon-Pt : 9:00 - 18:00

Czy newsletter jest skutecznym kanałem komunikacji z klientem?


Czy newsletter jest skutecznym kanałem komunikacji z klientem?

W erze wszechobecnej reklamy marketingowcy wciąż poszukują nowej, skutecznej formy promocji, która pozwoli im nie tylko dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców będących zainteresowanych ich ofertą, ale również osiągnąć zamierzony skutek w postaci zwiększenia sprzedaży czy zbudowania trwałej relacji z obecnymi klientami. Jednym z pomysłów, któremu warto się przyjrzeć, jest newsletter. Czym charakteryzuje się ta forma promocji? Przede wszystkim polega na stałym, cyklicznym kontakcie z klientem. Drugą ważną cechą newslettera jest wyselekcjonowana grupa odbiorców: nadawca ma pewność, że jego oferta dotrze do osób rzeczywiście nią zainteresowanych. W jaki sposób? Tu pojawia się trzecia informacja, którą warto mieć na uwadze: użytkownik musi wyrazić zgodę na otrzymywanie wiadomości, a więc tym samym wykazać potencjalne zainteresowanie ofertą. Jak pokazują wyniki badań, newsletter cechuje się wyjątkową skutecznością: aż 1/3 badanych przyznała, że subskrypcja newslettera daje możliwość uzyskania pewnych korzyści w postaci atrakcyjnych promocji czy rabatów, a ponad 3/4 deklaruje, że w ten sposób oszczędza czas, który musieliby poświęcić na wyszukiwanie interesujących ich produktów. Skoro newsletter pozwala systematycznie budować relacje z klientami i jednocześnie jest przez nich pozytywnie odbierany, może warto się zastanowić, co wpływa na jego fenomen?

 

Jak klienci oceniają newsletter?

Jedną z podstawowych cech tej formy reklamy jest indywidualne podejście do klienta. Otrzymuje on na swoją skrzynkę mailową ofertę opracowaną na podstawie poprzednich zakupów czy wyświetleń produktów w danym sklepie. Pozwala to na zbudowanie bardziej osobistej relacji z klientem; wzmacnia się przekonanie, że otrzymuje wyselekcjonowane specjalnie dla niego propozycje. Z kolei spersonalizowana oferta zamiast grupowego spamu wysłanego na zasadzie „wyślij do wielu” buduje pozytywny wizerunek firmy, która dba o dobre kontakty z nabywcami. Klient odnosi więc wrażenie, że proponowane artykuły zostały wybrane właśnie dla niego, a tym samym czuje się wyróżniony.

 

 

Podaj dalej!

Kolejnym plusem newslettera jako formy promocji jest łatwość przekazania znajomyminformacji o ofercie, a tym samym zwiększenie zasięgu naszego przekazu. Widząc na stronie internetowej baner promujący wyjątkową okazję, chcemy podzielić się tą informacją z naszymi znajomymi. Jednak napisanie do nich na ten temat wiadomości kosztuje nas trochę wysiłku, niejednokrotnie zniechęcając w ten sposób do podejmowania jakichkolwiek kroków w tym kierunku. A gdy na maila otrzymamy newsletter informujący o ciekawych promocjach? Nic prostszego! Wystarczy kliknąć opcję „przekaż dalej” i wpisać adresy osób, które chcemy poinformować o wyjątkowej okazji.

 

Newsletter dla każdego

Jedną z najbardziej udanych kampanii newsletterowych prowadzi portal Buzzfeed. Przygotowywane przez nich maile podawane są jako przykład idealnie skomponowanej wiadomości: zaledwie kilka zdań tekstu odnoszących się do poszczególnych artykułów, dodatkowo związane z nimi zdjęcia i video, ale zaprezentowane w subtelnej, nienachalnej formie. Dodatkowo od samego początku czytelnik ma jasną sytuację: sam wybiera na jaki temat chce otrzymywać newsletter oraz jak często.

Kolejny przykład dobrego newslettera prezentuje Orbitz, strona internetowa znana każdemu podróżnikowi rezerwującemu wakacje online. Maile wysyłane przez Orbitz posiadają nienaganną szatę graficzną i prezentują się schludnie. Nadawca na samym wstępie informuje odbiorcę o możliwym do uzyskania rabacie czy innej okazji i, podobnie jak w przypadku Buzzfeed, ogranicza tekst do minimum.

O możliwościach, jakie niesie za sobą kampania mailingowa, przekonali się również producenci Seata. W przeprowadzonym badaniu sprawdzali efekty różnych typów reklamy na grupie 1 000 potencjalnych odbiorców. Okazało się, że dzięki efektom marketingu wirusowego mogli zdecydowanie poprawić zasięg swojej kampanii, a przez to dużo szybciej dotrzeć do danej liczby odbiorców. Maile zwiększyły również o 47% szanse zakupu wśród osób otrzymujących newsletter w porównaniu do tradycyjnej kampanii internetowej.

 

Wizytówka „na luzie”

Ważne jest również, aby nie zapominać o istotnej funkcji newslettera jaką jest mniej formalna droga komunikacji z klientem. Często za jego pomocą odbiorca poznaje produkty danej firmy i dowiaduje się czegoś więcej na temat jej oferty, celów, jakie sobie stawia czy samej marki. Warto więc zadbać o to, aby maile otrzymywane przez klientów były przyjemne w odbiorze oraz spójne graficznie z treściami prezentowanymi na stronie internetowej. Dzięki temu klientowi łatwiej będzie skojarzyć dany newsletter z konkretną witryną i przypuszczalnie skłoni go do jej odwiedzenia. I co być może najważniejsze, gdy nadejdzie moment zakupu, klient najprawdopodobniej wybierze znany mu już sklep: taki, który komunikował się z nim regularnie, ale nienachalnie.

Przekonanie się, że newsletter jest naprawdę skutecznym sposobem komunikacji z klientem, to pierwszy krok do wykorzystania jego potencjału w praktyce. W kolejnych tygodniach na naszym blogu pojawią się następne części poradnika zawierające garść praktycznych informacji dotyczących newslettera oraz oferowanych przez niego możliwości. Odwiedź nas za dwa tygodnie!

Joanna Nowak

Komentarze (1)

karola

2017-05-25 21:32:03

Świetny post! Zgadzam się, że w dzisiejszych realiach korzystanie przez firmę z newslettera jest skutecznym sposobem komunikowania się z klientami. Wasze filmiki są coraz lepsze! Oby tak dalej!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *