• Pon-Pt : 9:00 - 18:00

Jak za pomocą Business Intelligence stworzyć przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa?


Jak za pomocą Business Intelligence stworzyć przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa?

Żyjemy w dobie społeczeństwa informacyjnego, w świecie, w którym informacja, pomimo swojej niematerialności, ma ogromną wartość. Jednak z czego ów wartość wynika? Nie jest ona rezultatem niedostępności, gdyż przy obecnym poziomie rozwoju technologicznego możemy szybko i w wygodny sposób odnaleźć praktycznie wszystkie interesujące nas dane. Paradoksalnie to nadmiar niechcianych wiadomości i problemy z przekształceniem pozyskanych informacji w wiedzę potrzebną do podejmowania decyzji sprawiają, że to prawidłowe wyselekcjonowanie i uszeregowanie budują jej wartość. Dlatego też warto zaznajomić się z narzędziami Business Intelligence, które wyręczą nas przy żmudnej selekcji i segregacji danych naszej firmy.

Czym jest Business Intelligence?

Ponieważ dostęp do informacji jest coraz łatwiejszy, nasze działania powinny się skupić na efektywnym wykorzystywaniu obecnej, ciągle poszerzającej się wiedzy. Dzięki zautomatyzowanym systemom przetwarzania danych, jesteśmy w stanie analizować znacznie więcej aspektów naszej biznesowej działalności niż kiedykolwiek, co końcowo ułatwia nam podejmowanie trafnych decyzji biznesowych.

Funkcjonowanie systemów Business Intelligence, takich jak SAS czy Microsoft SQL Server, polega na hurtowym zbieraniu różnorodnych danych z systemów pokroju CRM, ERP bądź OLAP, a następnie ich uszeregowaniu. Prowadzi to do większej przejrzystości dostępnych informacji, gdyż zlokalizowane w różnych miejscach i formatach pliki dostępne są w jednym systemie, tworząc źródło wiedzy o całym przedsiębiorstwie.

Jednak w jaki sposób program komputerowy może pomóc nam w dokonaniu wyboru? Otóż wykorzystywane przez przedsiębiorstwa systemy Business Intelligence zawierają hurtowe ilości informacji o klientach, produktach czy procesach, które są badane pod względem wzajemnych powiązań bądź ciągów przyczynowo-skutkowych. Taka analiza uwypukla zarówno mocne, jak i słabe strony naszej firmy, co z kolei pozwala na skierowanie naszej uwagi na problemy największej wagi i ewentualne ich rozwiązanie. Wczesne wykrycie mankamentów naszej działalności, może zaoszczędzić nam nie tylko pieniędzy, lecz również tak deficytowego w obecnych czasach towaru, jakim jest czas.

Tworzenie przewagi nad konkurencją

Korzyści płynące z wykorzystywania systemów Business Intelligence przyczyniają się również do stworzenia przewagi konkurencyjnej:

  • wspomniany już zaoszczędzony czas i pieniądze mogą zostać spożytkowane na inwestycje usprawniające naszą działalność,
  • znajomość najsilniejszych stron naszej firmy umożliwia nam sprecyzowanie obszarów, na których firma powinna opierać swoją strategię marketingową oraz odpowiednio pozycjonować się w głowach swoich klientów,
  • dzięki szybszej analizie obecnej sytuacji na rynku możemy elastycznie dokonywać niezbędnych zmian w naszych działaniach.

Jednak, co najważniejsze, narzędzia Business Intelligence pozwalają nam lepiej zrozumieć oferowane przez nas produkty czy usługi, a następnie dążyć do poprawienia ich jakości, zwiększenia użyteczności dla klienta czy obniżenia kosztów wytworzenia.

 

Żyjąc w świecie morderczej konkurencji, przepełnionym różnorodnymi informacjami, na podstawie których musimy podejmować decyzje biznesowe, powinniśmy minimalizować ryzyko dokonania niewłaściwego wyboru. Systemy Business Intelligence dzięki szybkiej i kompleksowej analizie są w stanie ów ryzyko zmniejszyć, usprawnić produkty i procesy w naszej działalności, a co za tym idzie – wypracować odpowiednią przewagę konkurencyjną.

 

Sebastian Brzeszczak

Komentarze (1)

Łukasz

2017-05-29 22:33:08

Polecam tą metodę. Sam jako przedsiębiorca wielokrotnie korzystałem z niej przy zdobywaniu przewagi rynkowej nad konkurencją. Poza tym bardzo dobry i interesujący artykuł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *