27.01.2022

Salon kosmetyczny – jak osiągnąć sukces?

Pomimo załamania spowodowanego pandemią COVID-19, nie ulega wątpliwości, że branża usług kosmetycznych jest jednym z rentowniejszych sektorów do rozpoczęcia małego biznesu. W 2020 roku około 25% kobiet korzystało z salonu piękności parę razy w roku, a 12% pań odwiedzało go aż raz w miesiącu. Dodatkowo zgodnie z danymi Biura Informacji Kredytowej stopień zadłużenia tej branży w 2019 roku wynosił poniżej 2%, co odpowiada 5% zadłużeniu np. branży budowlanej. Niestety pozytywne aspekty tego rynku wiążące się z niskimi barierami wejścia i wzrastającym zainteresowaniem społeczeństwa usługami beauty sprzyjają rozwojowi konkurencji pod postacią dużych sieci franczyzowych oraz niezależnych salonów o dobrej lokalizacji. Jak w takim razie odnaleźć się w tym otoczeniu rynkowym i osiągnąć sukces zakładając swój salon kosmetyczny?

Zbuduj odpowiedni biznesplan

Pierwszym elementem opracowywania strategii założenia salonu kosmetycznego, powinno być zbudowanie modelu biznesowego opartego na analizie rynku oraz konkurencji. Podstawowymi elementami, które powinniśmy w nim ująć to m.in. segmentacja klienta, unikalna propozycja wartości, kanały dotarcia oraz struktura kosztów i zasobów. Dzięki sprecyzowaniu tych elementów początkujący przedsiębiorca będzie mógł wyznaczyć ścieżkę rozwoju, która pozwoli na oszacowanie szans na sukces i rozbudowę biznesu. Warto też na tym etapie sprecyzować, jakie dokładnie usługi będzie świadczył nasz salon piękności – znacznie większa jest grupa docelowa zakładów fryzjerskich niż gabinetów manicure czy makijażu. Oczywiście możemy połączyć te usługi, jednak musimy się liczyć z kosztami wynikającymi z większym zatrudnieniem oraz zakupem specjalistycznego sprzętu. Na szczęście koszty te nie są szczególnie wysokie i w oszacowaniu potencjału inwestycji w nie pozwoli nam model finansowy. Podstawowymi elementami, które powinniśmy w nim ująć to: koszt wynajmu pomieszczeń, wyposażenia salonu, zakup lub wynajem sprzętu, narzędzi i produktów oraz w zależności od zatrudnienia pensje pracowników.
W przypadku, gdy model biznesowy oraz opracowanie kwestii rentowności wydaje się dla nas skomplikowane, zawsze możemy wykorzystać do pomocy firmę zewnętrzną. Droga do sukcesu jest trudna i pełna nieoczekiwanych zakrętów. Jako ConQuest Consulting wiele razy doradzaliśmy początkującym przedsiębiorcom, jak rozpocząć działalność gospodarczą i zbudować odpowiedni model biznesowy oparty o analizę rynku. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu możemy pomóc Ci opracować dokładną dokumentację, która nie tylko pozwoli na opracowanie strategii na dalszy rozwój salonu, ale również zgłoszenie się o dofinansowanie do Urzędu Pracy lub innego podmiotu.

Zarejestruj działalność i wypełnij formalności

Po opracowaniu koncepcji i wybraniu zakresu usług oferowanych przez nasz salon kosmetyczny, kolejnym krokiem powinno być zwrócenie się do urzędu miasta lub gminy w celu uzyskania wpisu do CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). Pamiętajmy na tym etapie również, aby podjąć decyzję o zostaniu płatnikiem podatku VAT. Jeżeli zakładamy, że nasza działalność nie osiągnie dochodów powyżej 200 tys. PLN możemy odpisać ten podatek od zakupów wyposażenia do naszego salonu.

Standardową praktyką na rynku jest otworzenie jednoosobowej działalności gospodarczej, której procedura założenia jest łatwa i nie wymaga progu kapitałowego. Zasady są takie same, jeżeli chcemy przynależeć do sieci franczyzowej – w tym przypadku też zobowiązuje nas konieczność założenia działalności lub spółki osobowej, lub kapitałowej. Jedyną odmianą są dalsze formalności po utworzeniu przedsiębiorstwa. Po wypełnieniu wniosku w CEIDG przyszły franczyzobiorca podpisuje umowę o franczyzę ze swoim partnerem biznesowym, z którego nazwy handlowej oraz znaku towarowego będzie korzystał w dalszym budowaniu kariery.

Wynajem lokalu oraz wyposażenia

Kolejnym etapem na ścieżce otwierania swojego salonu kosmetycznego jest znalezienie odpowiedniego lokalu, który będzie spełniał wymagania nasze oraz sanepidu. Fundamentem dobrze prosperującego biznesu jest lokalizacja pozwalająca dotrzeć do grupy docelowej klientów. W zależności od obranego kierunku rozwoju naszego salonu kosmetycznego możemy skupić się na kobietach stale śledzących trendy, które będą lojalnymi klientkami poszukującymi innowacji dla swojego stylu, a jeżeli chcemy założyć barber shop, powinniśmy się skupić na mężczyznach w średnim wieku szukających relaksu i klasycznego obcięcia. W obu przypadkach powinniśmy dobrze przestudiować demografię regionu, w którym wybieramy lokal oraz jego ułożenie pomieszczeń, aby najefektywniej wykorzystać jego powierzchnię. Dodatkowo lokalizacja ta powinna być łatwo dostępna za pomocą transportu miejskiego oraz samochodem. Warto również sprawdzić pobliskie parkingi, aby klientom było łatwo pozostawić pojazd na czas zabiegu.

Naszej uwadze nie powinny także umknąć wymagania sanepidu, które ostatecznie zadecydują, czy dostaniemy pozwolenie na prowadzenie salonu kosmetycznego od Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Wynajęty lokal powinien być podzielony na strefy, które będą obejmowały recepcję, poczekalnię, zaplecze oraz pomieszczenie do wykonywania zabiegów. Dodatkowo podstawą do otrzymania zgody jest sprawna wentylacja i klimatyzacja. Szczególnie podczas pandemii COVID-19 powinniśmy zwrócić uwagę też na wymogi higieniczno-sanitarne takie jak czystość w salonie oraz możliwość dezynfekcji.
Po zapewnieniu wszystkich powyżej wymienionych elementów możemy przejść do wyposażania naszego salonu kosmetycznego w sprzęt, który pozwoli nam pracować. W pespektywie kontroli sanepidu podczas wszystkich zakupów foteli kosmetycznych, suszarek, sprzętu do manicure i innych powinniśmy zwrócić uwagę czy spełniają wymagane atesty i certyfikaty pozwalające na bezpieczne korzystanie z nich w salonie. Na tym etapie musimy również pamiętać o wyposażeniu salonu o sprzęt i oprogramowanie, aby przyjmować płatności bezgotówkowe od klientów w recepcji. Warto również zainwestować w system pozwalający na łatwe umawianie klientów na zabieg oraz sprawdzanie harmonogramu poszczególnych pracowników.

Ustalenie cen

Jednym z końcowych etapów osiągania sukcesu w branży kosmetycznej jest ustalenie cen za wykonywane przez naszych pracowników usługi. Dokładny cennik powinien opierać się na bazie wyników z naszej analizy rynku oraz doświadczenia zatrudnionych przez nas specjalistów. W zależności od wykonywanych zabiegów klienci mogą zapłacić od 15 PLN za podstawową regulację brwi do tysięcy za usługę fryzjerską czy makijaż. Zazwyczaj jednak ceny powinniśmy ustalić na podstawie lokalizacji salonu (czy jest to miasto, czy wieś), analizy popytu oraz informacji, ile klienci są w stanie wydać na daną usługę.

Zbudowanie rozpoznawalności

Pierwszym krokiem w stronę zbudowania rozpoznawalności będzie zbudowanie strony internetowej, która będzie profesjonalna i łatwa w nawigacji. Podstawowe informacje, które powinny się zawierać na witrynie naszego salonu kosmetycznego to:

• Oferta z opisem wykonywanych przez nas zabiegów
• Cennik
• Kontakt i dojazd
• Formularz zapisów online

Stronę internetową możemy założyć sami za pomocą internetowych narzędzi wykorzystujących już gotowe szablony np. WordPress lub z pomocą developera-freelancera.
Kolejny etap to rozpoczęcie działalności w obrębie social mediów. Dzięki kontom na platformach takich jak Instagram, Facebook czy TikTok, możemy pokazać klientom efekty naszych prac oraz oni mogą nas oznaczać i budować markę w sieci. Silna pozycja naszego salonu kosmetycznego w social mediach może zapewnić nam sukces, zachowanie lojalności klientów oraz ich rekomendacje dla znajomych, co poszerzy nam grono potencjalnie zainteresowanych. Utworzenie konta na tych platformach jest bardzo łatwe, jednak podczas udostępniania treści powinniśmy skupić się na zachowaniu spójnej estetyki, która będzie odwzorowała charakter naszej działalności.

Jako ostatni z elementów budowania rozpoznawalności warto jest rozważyć dodanie naszego salonu na platformy pozwalające na łatwe umawianie wizyt i sprofilowane pod zabiegi kosmetyczne, takie jak moment.pl czy booksy.com. Platformy te mają znacznie szerszy zasięg niż nasza strona internetowa i pozwalają na recenzowanie wybranych salonów, co może zbudować również renomę przedsiębiorstwa w Internecie.

Podsumowując, założenie salonu kosmetycznego jest przedsięwzięciem, które może zapewnić nam sukces oraz relatywnie wysokie zarobki. Zanim jednak przejdziemy do działania, powinniśmy się skupić na opracowaniu odpowiedniej koncepcji w modelu biznesowym oraz finansowym, aby nie zostać pominiętym w fali konkurencji na rynku. Przechodząc do działania musimy również zwrócić uwagę na wszystkie elementy związane z formalnościami, wynajmem lokalu oraz ustaleniem cen. Na końcowym etapie możemy się skupić na zbudowaniu rozpoznawalności i rozpoczęciu przyjmowania klientów!

Agnieszka Maciąg

Zobacz inne wpisy

Macierz Ansoffa | Strategia
Narzędzia analizy projektowej

Jak Macierz Ansoffa może pomóc w opracowaniu strategii dla Twojej firmy?

Zobacz więcej
Co to jest metoda CIV
Zarządzanie przedsiębiorstwem

Co to jest metoda CIV i do czego ją wykorzystać?

Zobacz więcej
Gospodarka

Zarządzanie czasem – techniki, dzięki którym zaoszczędzisz kilkanaście godzin w tygodniu

Zobacz więcej