• Pon-Pt : 9:00 - 18:00

Wpływ COVID 19 na gospodarkę Polski


Wpływ COVID 19 na gospodarkę Polski

Stwierdzenie, że skutki pandemii Covid-19 odczuły oraz będą odczuwały przez dłuższy czas praktycznie wszystkie sektory Polskiej gospodarki jest już dla wszystkich oczywiste. Przez ostatnie miesiące słyszeliśmy o upadkach wielkich korporacji lub o rynkach, które w stek pandemii odnotowały miliardowe straty podczas lockownu. Nie tak często natomiast mówi się o branżach, które nie tylko wyszły obronną ręką, a nawet zyskały podczas trwającej pandemii COVID-19.

Branże dostaw jedzenia online największym zwycięzcą podczas pandemii COVID-19?

Każdy organizm potrzebuje pożywienia niezależnie od panującej sytuacji na świecie. To właśnie zamknięcie w domach oraz brak możliwości skorzystania z punktów gastronomicznych w znaczny sposób wpłynęły na wzrost popularności takich platform internetowych jak UberEats, pyszne.pl, Wolt, czy też Glovo. Zauważalna była również szybka reakcja firm działających w tym segmencie na gwałtownie zmieniającą się sytuacje oraz obostrzenia prawne związane z pandemią COVID-19. Dla przykładu firma UberEats wprowadziła ofertę bezpłatnej dostawy oraz możliwość w pełni bezdotykowego odbioru, która pozwala zamawiającemu w stu procentach ograniczyć kontakt z dostawcą od momentu zamówienia, aż do czynności odbioru. Możliwość ta została wprowadzona, aby w jak największym stopniu zminimalizować ryzyko zarażenia się wirusem.

Polacy wolny czas przeznaczają na gry komputerowe

Obostrzenia związane z rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19 sprzyjały wszelkim aktywnościom, które nie wymagają wychodzenia z domu. Branżą bazującą na aktywności domowej jest branża gier komputerowych, która podobnie do wyżej wspomnianej bray dostaw jedzenia online przyniosła ogromne zyski deweloperom gier komputerowych oraz twórcom platform zrzeszających wiele produkcji takich jak Stem lub Epic Games Store. Niemalże w każdej grupie wiekowej pandemia COVID-19 wydłużyła czas poświęcony na granie w gry komputerowe o minimalnie 2 godziny. Od połowy marca, aż do maja, gracze poświęcili komputerowej rozrywce aż 60% więcej czasu w porównaniu do czasów sprzed pandemii. Wzrost wolnego czasu wpłynął bezpośrednio na sprzedaż gier, która zwiększyła się o prawie 75% w porównaniu do kwietnia ubiegłego roku, natomiast sprzedaż sprzętu gamingowego wzrosła aż o 160%. Według Rent Cafe najpopularniejszymi grami podczas kwarantanny były: Call of Duty, Animal crossing i Fortnite. Wzrost globalnego popytu na gry wideo w ostatnim czasie znacznie przyczynił się do uzyskania przez polski CD Projekt miana najwartościowszej spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych, a nawet chwilowo CD Projekt był największym deweloperem gier, wyprzedzając przy tym Ubisoft. Twórcy Wiedźmina w trakcie pandemii osiągnęli kamień milowy na Giełdzie Papierów Wartościowych, czyli barierę 400 PLN za akcje, prześcigając przy tym takich gigantów z naszego podwórka jak: PKN Orlen lub PZU.

COVID-19 motorem napędowym aplikacji

Praca zdalna wręcz zmusiła pracowników do korzystania z aplikacji umożliwiających pracę zdalną. Według danych firmy Sensor Tower, podczas pierwszych 7 dni marca biznesowe aplikacje na platformach iOS oraz Play Store zostały pobrane 6,7 mln razy, co jest wzrostem o prawie 500% w porównaniu do pierwszego tygodnia stycznia, podczas którego liczba pobrań wyniosła jedynie 1,4 mln. Aplikacjami biznesowymi, które cieszyły się największą popularnością podczas pandemii COVID-19 były: Microsoft Teams oraz Zoom. Nie jest to natomiast koniec wzrostu popularności biznesowych aplikacji. Według firmy analitycznej Global Workplace Analytics, do końca roku 2021 od 25 do 30% pracowników niefizycznych przynajmniej kilka dni w tygodniu będzie wykonywało swoją pracę bez konieczności wychodzenia z domu. Niektóre firmy, takie jak np. Twitter już zdecydowały się na całkowite zrezygnowanie z biur na rzecz pracy zdalnej, a 88% ankietowanych właścicieli przedsiębiorstw zamierza zwiększyć możliwości pracy zdalnej.

COVID-19 pokazuje, że kto się nie rozwija, ten się cofa

Pandemia COVID-19 pokazała wagę elastyczności firm, które na nowo musiały dostosować się do otaczającej nas rzeczywistości. Natychmiastowa cyfryzacja, która byłą wynikiem zamknięcia masy ludzi w domach pozwoliła uzmysłowić, jak prawdopodobnie będzie wyglądała nasza przyszłość oraz w jakim kierunku będą rozwijały się przedsiębiorstwa. Już od dłuższego czasu możemy obserwować systematyczne przenoszenie działalności przedsiębiorców do sfery internetowej. Przyszłości w takich kolorach również spodziewa się Empik, który na wskutek pandemii COVID-19 ogranicza liczbę placówek stacjonarnych właśnie na rzecz działalności internetowej. Nie tylko pracodawcy zaczęli dostrzegać wagę rozwiązań internetowych, ale również konsumenci, którzy pozbawieni możliwości kontaktu osobistego zaczęli masowo korzystać ze wszelkich kanałów komunikacji takich jak: mail, aplikacje, rozmowy telefoniczne, czy social media, a trendy te nie ograniczają się jedynie na czas pandemii. Większość firm działających w wymienionych wyżej segmentach polskiej gospodarki, czyli w branży dostaw jedzenia online, gier komputerowych oraz aplikacji internetowych łączy jedna cecha: szybkie dostosowywanie się do zmieniającej sytuacji oraz zmiany pozwalające ograniczyć wpływ pandemii COVID-19 na konsumentów.

Marek Gorajek

Komentarze (5)

What is market analysis, and how to do it properly? | Conquest

2020-11-23 15:24:32

[…] Business is a dynamic and ever-changing environment. That is why experience and the utilization of multiple trustworthy data sources are essential to creating a well-made, insightful market analysis. As for ways of obtaining data, we can divide them into two main groups – primary and secondary research. The former focuses on accessing already existing and described data. The main sources of such data are advanced databases, academic and popular science articles, legal framework and regulations, financial sheets, etc. Many of the available databases offer specific insight and highly advanced statistics with regular actualization of what is extremely important, given that no business nor market is static. A great example of this phenomenon is COVID 19 pandemic, how quickly it affected and, in ways, changed the economy, about what you can learn more here. […]

Oskar

2020-10-26 23:49:08

Dobry artykuł

Angie

2020-09-09 10:54:23

Bardzo dobry artykuł! Wiadomo w jaką branżę celować na następną epidemię :D

ent22

2020-09-08 17:20:30

Bardzo dobry tekst, syntetyczny i trafiający w sedno. Rzeczywiście, dyskutując o Covid myślimy głównie o stratach, a tutaj autor pokazał nam drugą stronę medalu. Brawo !

ent-22

2020-09-08 17:19:52

Bardzo dobry tekst, syntetyczny i trafiający w sedno. Rzeczywiście, dyskutując o Covid myślimy głównie o stratach, a tutaj autor pokazał nam drugą stronę medalu. Brawo !

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *