fbpx
  • Pon-Pt : 9:00 - 18:00

Zrozumienie algorytmów w social media kluczem skutecznej reklamy


Zrozumienie algorytmów w social media kluczem skutecznej reklamy

Powstanie oraz wzrost popularności mediów społecznościowych zrewolucjonizowały możliwości promowania swoich produktów bądź usług. Kiedyś podstawowym źródłem reklamy była telewizja, radio, czy billboardy. Niezaprzeczalną wadą tych rozwiązań jest wysoka cena oraz – przede wszystkim – ograniczone możliwości targetowania odbiorców naszej reklamy. Innymi słowy, media te trafiają do masowej rzeszy odbiorców, z której tylko część osób będzie zainteresowana naszym produktem. Dziś wykorzystując internet (o wykorzystaniu narzędzi Google w tworzeniu reklam możesz przeczytać w naszym poprzednim artykule) media społecznościowe takie jak Facebook, Instagram czy LinkedIn mamy możliwość dotarcia do ogromnej bazy użytkowników. W połączeniu z odrobiną kreatywności oraz zrozumienia algorytmów rządzących tymi portalami daje nam to wielkie możliwości budowania własnej marki.

Targetowanie klientów – klucz dobrej reklamy

Działając w konkretnych branżach, zależy nam na tym, aby nasza reklama dotarły nie do wszystkich osób. Ważni są Ci, którzy mogą być zainteresowani naszym produktem. Przykładowo oferując usługę korepetycji dla studentów, najbardziej zależy nam na kategorii klientów w wieku 19-25 lat uczęszczających na studia. Pracownicy biurowi w wieku 50-60 lat nie są dla nas zbyt dobrym targetem. Innymi słowy, najczęściej wartością najważniejszą dla reklamodawców nie jest to, aby reklamę widziało jak najwięcej osób z ogólnej kategorii, ale mniejsza ilość odbiorców z grupy zainteresowanej konkretną usługą lub produktem. Reklama w telewizji mocno ogranicza możliwości targetowania klientów, widzi ją bowiem po prostu każdy, kto akurat ogląda telewizję. Tego problemu nie ma na Facebooku, który pozwala nam wykorzystać ogromną bazę informacji, udostępnianych przez każdego użytkownika tego medium. Publikując reklamę na Facebooku, możemy dość dokładnie filtrować grupy użytkowników, do których nasza reklama ma dotrzeć. Żeby dobrze zrozumieć, jak to zrobić, warto dowiedzieć się, w jaki sposób Facebook wybiera posty, które akurat wyświetlają się na naszej tablicy.

Algorytm wyświetlania postów – jak to działa?

Facebook nie ukrywa, że wyświetlane na naszej tablicy reklamy są spersonalizowane. Oznacza to, że według informacji zawartych na naszym profilu wyświetla te reklamy, które teoretycznie powinny być dla nas bardziej interesujące. Facebook dzieli te dane na następujące kategorie:

  1. Zainteresowania

Na podstawie informacji zawartych w naszych profilach Facebook przyporządkowuje nas do różnych kategorii naszych zainteresowań (może to być np. fitness czy gotowanie). W celu przyporządkowania nas do tych kategorii używa takich informacji jak polubione strony, kliknięte reklamy czy lokalizacja.

  1. Grupy niestandardowych odbiorców

Są to grupy osób, które weszły już w interakcje z daną firmą. Do zawarcia nas w tej kategorii Facebook używa informacji takich, jak:

  • aktywność w witrynie lub aplikacji firmy (czyli to, że odwiedziliśmy już stronę danej firmy)
  • listy informacji od firm (jeśli podamy jakąś informację firmie, takie jak nasz adres e-mail, może ona przesłać te dane do Facebooka, który na tej podstawie wyświetla reklamy tej firmy na tablicy)
  • aktywność offline (jeśli zakupimy dany produkt w sklepie, firma może przesłać tę informację Facebookowi, który wykorzysta ją w celu wyświetlania reklam na Facebooku).
  1. Lokalizacja

Dzięki danym dotyczącym lokalizacji Facebook wyświetla reklamy, które reklamodawca chce wypromować na danym obszarze. Przy pomocy algorytmów używa takie informacje jak miejsce, w którym łączymy się z internetem, korzystamy z telefonu czy lokalizacje.

Jak dobrze wytargetować reklamę?

Wiemy już, w jaki sposób Facebook przyporządkowuje użytkowników do danej kategorii oraz jakich algorytmów do tego używa. Możemy wykorzystać te informacje w celu jak najlepszego wypromowania naszego postu. Wykorzystujemy do tego reklamy sponsorowane, za które musimy oczywiście zapłacić. Najpierw należy dokładnie określić profil odbiorcy, do którego chcemy dotrzeć: widełki wieku, płeć, lokalizację, zainteresowania oraz miejsce pracy lub uczelnię. Ważne również jest to, że większe zasięgi osiągają posty zawierające film, zdjęcia lub linki. Należy pamiętać, że nasz post będzie tylko jednym z wielu na tablicy użytkownika. Oznacza to, że jeśli należycie nie zwrócimy uwagi odbiorcy i nie wyróżnimy naszego postu na tle innych, targetowanie może na niewiele się zdać. Nasz post wyświetli się na tablicy interesującej dla nas potencjalnego klienta. Nie będzie się to jednak wiązało z żadną interakcją w stosunku do naszej firmy, co jest oczywistym celem reklamy.

Rozwój technologiczny daje nam wiele nowych możliwości oraz zmienia zasady panujące na rynku. O innych technologiach takich jak chmury możesz przeczytać w artykule naszego partnera medialnego, HBRP. Social media są jedną z tych nowości,
a zrozumienie ich działania jest kluczem do skutecznego działania firmy. Z tego powody śledzenie zmian algorytmów w nich wykorzystywanych może świadczyć o efektywności działań marketingowych przedsiębiorstwa.

Bartosz Kwapiszewski

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *