11.08.2021

Digital marketing, czyli nowa technologia reklamy

Kluczowe informacje:

  • Obraz wirtualny ma duży wpływ na nasze wyobrażenia i podejmowane decyzje, a treści cyfrowe są obecne niemalże wszędzie w naszym życiu.
  • Digital marketing to segment działalności, który ma na celu dotarcie i budowanie relacji z klientami, a jego korzenie sięgają lat 80-tych, kiedy to SoftAd opracowało kampanię reklamową dla firm samochodowych opartą na wysyłaniu dyskietek.
  • Digital marketing obejmuje wiele cyfrowych kanałów i mediów, takich jak internet, aplikacje mobilne, telewizja czy billboardy elektroniczne. Jest to forma aktywności szybka, łatwa w weryfikacji i stosunkowo niska kosztowo.
  • W dobie internetu, konsumenci posiadają znacznie bardziej obiektywny i rozbudowany obraz marki, zasięgając opinii ekspertów, znajomych i innych użytkowników.
  • Największą przewagą digital marketingu nad marketingiem tradycyjnym jest możliwość błyskawicznej analizy kampanii marketingowej i monitorowania jej skuteczności, co pozwala na szybką optymalizację działań i dostosowanie ich do potrzeb klienta.
  • DMS (Digital Marketing System) jest narzędziem umożliwiającym firmom skuteczne dotarcie do klientów poprzez wykorzystanie różnych kanałów digital marketingu, takich jak strona internetowa czy social media.
  • W dzisiejszych czasach, konkurencja na rynku digital marketingu jest coraz większa, co oznacza, że przyciągnięcie uwagi klienta jest coraz trudniejsze.

Nie ulega wątpliwości, że w dzisiejszych czasach obraz wirtualny oddziałuje na naszą wyobraźnię i podejmowane wybory w równym stopniu, co rzeczywisty. Z przekazem określonych treści w formie cyfrowej stykamy się niemalże bez przerwy. Dzieje się to, gdy przeglądamy Facebook’a na naszym smartfonie, w trakcie porannej podróży do pracy, oglądając telewizję przy obiedzie, czy przeglądając stronę naszego ulubionego sklepu z ubraniami. Ogół treści, które docierają do nas poprzez cyfrowe media określić możemy mianem „digital marketing”.

Pojęcie „digital marketing” po raz pierwszy użyto w latach 90-tych, jednak jego korzenie sięgają dalej do lat 80-tych. W roku tym grupa SoftAd opracowała kampanię reklamową dla firm samochodowych. Polegało to na wysyłaniu klientom dyskietek z materiałami promującymi wybrane samochody oraz oferującymi darmową jazdę testową. Tak narodził się „digital marketing”, który obecnie stanowi najprężniej rozwijający się segment działalności mającej na celu zarówno dotarcie, jak i budowanie relacji z klientem.

Digital marketing – Czym jest i dlaczego jest istotny?

Mimo, iż pojęcie digital marketingu najczęściej kojarzone jest z kanałem internetowym, należy pamiętać, że obejmuje on także inne cyfrowe media i kanały. Jako przykłady takowych kanałów można wyróżnić:

  • text messaging,
  • telewizję,
  • aplikacje mobilne,
  • radio,
  • billboardy elektroniczne.

Przyczyn stale rosnącej popularności i znaczenia digital marketingu jest wiele. Jako jedne z nich można wyróżnić szybkość dostępu do danych, a także łatwość ich weryfikacji i niski koszt tej formy aktywności. Ponadto żyjemy w czasach, gdy Internet i media społecznościowe stają się głównym nośnikiem informacji i narzędziem budowania opinii. To właśnie dzięki nim konsumenci posiadają znacznie bardziej obiektywny i rozbudowany obraz naszej marki. Oznacza to, że wiedzą o naszym produkcie nie tylko to, co sami chcemy im przekazać, ale zasięgają również opinii ekspertów, znajomych i innych użytkowników, którzy aktywnie udzielają się we wspomnianych kanałach. Właśnie dlatego obecnie niezwykle ważnym aspektem docierania do klienta i pozycjonowania jest budowanie zaufania marki. W tym celu niezbędny jest rozbudowany i spójny system digital marketingu – powszechnie oferujący potencjalnym klientom formę i treść spersonalizowaną do ich potrzeb i oczekiwań.

Obszary działania i wielopłaszczyznowa obserwacja

Największą przewagą digital marketingu nad marketingiem tradycyjnym jest użycie kanałów i metod, które pozwalają na błyskawiczną analizę kampanii marketingowej i jasne stwierdzenie „co działa, a co nie”. Strona analityczna marketingu cyfrowego skupia się głównie na monitorowaniu tego, co zostało wyświetlone, jak często, na jak długo i jak przekłada się to na sprzedaż. Najbardziej popularnymi praktykami, którymi można posłużyć się w ramach digital marketingu są SEO, SEM, content marketing i social media marketing.  Podczas gdy pierwsze dwa rozwiązania skupiają się głównie na pozostawaniu widocznym w sieci, pozostałe dwa stawiają na publikacje treści, które zainteresują docelowego klienta oraz będą budować wizerunek firmy.

Jak ie są rodzaje digital marketingu?

Do najpopularniejszych i najczęściej używanych praktyk digital marketingu można zaliczyć:

  • SEO (Search Engine Optimization) – to proces optymalizacji strony internetowej pod kątem lepszego jej pozycjonowania w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych. W ramach SEO przeprowadza się m.in. analizę słów kluczowych, optymalizację treści i struktury strony, link building oraz dostosowanie witryny do wymagań algorytmów wyszukiwarek.
  • SEM (Search Engine Marketing) – to strategia marketingowa, która polega na wykorzystaniu płatnych narzędzi reklamowych w wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google, Bing czy Yahoo, w celu zwiększenia widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych.
  • Content marketing – to strategia marketingowa, która polega na tworzeniu i udostępnianiu wartościowych, istotnych i spójnych treści w celu przyciągnięcia i zaangażowania grupy docelowej. Celem marketingu treści jest zbudowanie zaufania i ustanowienie autorytetu wśród potencjalnych klientów poprzez dostarczanie im pomocnych informacji, spostrzeżeń i rozwiązań ich problemów.
  • Social media marketing – to forma marketingu cyfrowego, która wykorzystuje platformy mediów społecznościowych i strony internetowe do promowania produktu, usługi lub marki. SMM obejmuje tworzenie i udostępnianie treści w sieciach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, YouTube i innych, w celu zaangażowania docelowej grupy odbiorców i kierowania ruchu na stronę internetową lub sklep internetowy.
  • E-mail marketing – forma marketingu cyfrowego, która polega na wysyłaniu wiadomości handlowych lub treści promocyjnych do grupy osób za pośrednictwem poczty elektronicznej. Głównym celem email marketingu jest budowanie relacji z potencjalnymi i obecnymi klientami, promowanie świadomości marki oraz zwiększenie sprzedaży.
  • Affiliate marketing – to strategia marketingowa oparta na wynikach, w której partner promuje produkt lub usługę firmy i otrzymuje prowizję za każdą sprzedaż, lead lub działanie wygenerowane poprzez jego unikalny link partnerski.

Digital Marketing System

„DMS” to system dystrybucji kanałowej, którym posługuje się firma, zazwyczaj za pomocą oprogramowania typu SaaS. Zawiera on w sobie także CMS (content management system) powiązany z działalnością firmy w sieci oraz w social media. Przykładem takiego oprogramowania, oferującego usługi DMS jest HubSpot. Odnośnie działalności w sieci DMS skupia się na obsłudze i pozycjonowaniu strony internetowej, stanowiącej „wirtualny dom” dla użytkowników danego produktu lub usługi.

W social media głównym celem jest budowanie relacji i komunikacja z klientem oraz próba dotarcia do nowych odbiorców, których nie osiągają pozostałe kanały digital marketingu. Pomimo wielu atutów istnieją także pewne czynniki, które stanowią utrudnienie przy wdrożeniu DMS. Jednym z nich jest rosnąca liczba i zróżnicowanie kanałów oraz urządzeń docierania do klientów. Należy pamiętać, że każdy z docelowych użytkowników aktywny jest w różnych kanałach oraz posługuje się innym urządzeniem. Mogą one charakteryzować innym oprogramowaniem, specyfikacją i sposobem wyświetlania treści. Dlatego więc konieczne jest dostosowanie często tego samego przekazu do wachlarza różnorodnych form.

Kolejnym aspektem jest rosnąca konkurencja. Digital marketing jest formą relatywnie taniego dotarcia do klienta. Oznacza to, że  jest szeroko dostępny dla zarówno dużych, jak i małych przedsiębiorstw. Z uwagi na to coraz trudniej przyciągnąć uwagę odbiorcy. Ostatnim z czynników jest selekcja i wydobycie potrzebnych informacji z ogromu danych, które każdy użytkownik pozostawia w sieci.

Podsumowanie

Niezależnie od tego, jak będą kreować się rynkowe trendy i gusta konsumentów w przyszłości, coraz więcej usług, w tym także reklama i komunikacja, będzie przenosić się do sfery wirtualnej. Digital marketing jest z tego względu branżą o bardzo szerokich perspektywach rozwoju i praktycznie nieograniczonych możliwościach. To właśnie z uwagi na niskie koszty i rosnącą dostępność zróżnicowanego oprogramowania. W celu poznania trendów rynkowych zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą dotyczącą analizy rynku.

Przy pomocy strategii marketingowej dokładnie określisz sposób działania, który pozwala Ci wykorzystać swoje zasoby marketingowe w celu sukcesywnego realizowania celów przedsiębiorstwa oraz budowania przewagi konkurencyjnej.

Pomożemy Ci określić zasady postępowania i działania, aby skutecznie prowadzić swoją działalność i osiągnąć przewagę konkurencyjną na rynku! Dowiedz się więcej o naszej ofercie lub wypełnij formularz poniżej i sprawdź jak możemy pomóc Twojej firmie zyskać przewagę!

Umów się na darmową konsultację!















    Akceptuję regulamin*


    Wyślij

    Zobacz inne wpisy

    model sita praca zespołowa
    Gospodarka

    Model sita – czy jest odpowiedni dla twojej firmy?

    Zobacz więcej
    Analiza rynku

    Segmentacja klientów – klucz do rozwoju firmy

    Zobacz więcej
    Analiza konkurencji

    Benchmarking, czyli jak uczyć się na cudzych błędach? – ConQuest Consulting

    Zobacz więcej