10.08.2022

Strategic alliance as an opportunity for enterprise development

Szybki rozwój technologiczny, ciągłe zmiany a przede wszystkim postępująca globalizacja to obraz współczesnego świata, w którym samodzielne funkcjonowanie nawet najsilniejszych organizacji daje coraz mniej gwarancji osiągania założonych celów. Homogenizacja gustów konsumentów oraz ekspansywność światowych gigantów powodują, iż bardzo często współpraca staje się kluczowym podejściem do efektywnego konkurowania.

Wśród wielu możliwości kooperacji niezwykle atrakcyjny i popularny w ostatnim czasie jest alians strategiczny, czyli forma współpracy między konkurentami, którzy zdecydowali się wspólnie prowadzić jakieś przedsięwzięcie, łącząc i koordynując swoje zasoby, środki i umiejętności. Najczęściej alianse tworzą firmy z sektorów motoryzacyjnych, technologicznych oraz lotniczych. Do elementarnych przykładów kooperacji można zaliczyć alians strategiczny pomiędzy Fiatem a Chryslerem czy Polskich Linii Lotniczych LOT ze Star Alliance.

When to decide on a strategic alliance?

The main determinant that makes companies decide to enter into a strategic alliance is risk reduction. The cooperation of two or more companies means that the risk of the project is spread among the partners, each of whom retains organizational independence. In addition, the cost of the union is less than the cost of an investment undertaken by each party separately, which, in turn, makes it possible to diversify the company's product portfolio through savings. According to Anna Pietruszka-Otryl of the Department of Organizational Behavior at the Cracow University of Economics, thanks to strategic alliances, companies become more courageous when entering new sectors previously unknown to one of the parties, as they feel supported and introduced by a company with an established position in a given market.

Alliances also make it possible to significantly rationalize production costs and increase the benefits of economies of scale. Joint purchasing by cooperating companies improves the bargaining position vis-à-vis suppliers and makes it possible to receive volume and contract discounts. In addition to price advantages, alliances also foster the economization of delivery times and deadlines, which is particularly important in sectors where lead time is a critical success factor, such as just-in-time production.

A corporate alliance is also a great opportunity for pharmaceutical or biotechnology companies to develop a product faster and more comprehensively. Collaboration saves time and money, which in an individual production setting is spent on unnecessary duplication of development research. An example of an alliance from the biotech sector is the agreement that Innogenetics, a company that is one of the 81 corporate members of the European Bioprocessing Association EuropaBio, has entered into with Sanfoi Aventis for Alzheimer's disease research. Each company offers the "missing pieces of the puzzle" such as technology, skills, knowledge or know-how, and the benefits of the cooperation are shared between the parties to the alliance.

Alians strategiczny pozwala również szybciej i efektywniej budować mocną i stabilną pozycję konkurencyjną zarówno na rynku lokalnym jak i międzynarodowym, niż w przypadku działań indywidualnych. Co więcej, firmy mogą wybrać najlepszego dla siebie partnera z pożądaną przewagą konkurencyjną, którą w przyszłości będą wspólnie rozwijać.

An important motive for entering into an alliance is the possibility of overcoming administrative barriers. This is quite an advantage especially for countries where preferential government policies are applied to domestic companies. Cooperation allows to bypass many barriers like discriminatory tax policies or the need to obtain additional certificates and permits.

Alliances are also often the only opportunity for growth and overseas expansion for small and medium-sized enterprises located in less economically developed regions. Building a market position independently costs small companies a lot of time and forces them to spend significant amounts of money without any guarantees of product acceptance and return on the money put in. Forming an alliance, therefore, allows inexperienced companies to minimize risks, reduce costs and shorten the time for initial expansion into other markets, especially overseas.

Proper functioning of the alliance

A strategic alliance should be built in two basic stages. The first involves agreeing on the terms of cooperation between the partners, and the second - establishing the organizational basis of the alliance. Of course, in each case, the determination of the organizational scheme is the result of individual negotiations and is not subject to aggregate treatment, but nevertheless there are 4 main principles to be aware of.

  1. Zasada partnerstwa między aliantami – dla pozytywnego rozwoju aliansu istotna jest równorzędność praw i obowiązków oraz czerpanie korzyści z układu adekwatne do wysokości włożonych nakładów. Spełnienie tej zasady umożliwia porównywanie obu wielkości, co natomiast pozwala prowadzić stabilny i długotrwały układ.
  2. Podział kompetencji – już na samym początku współpracy należy jasno określić zakres obowiązków i praw, a także jakie decyzje sojusznicy mogą podejmować samodzielnie, a które wymagają zgody wszystkich podmiotów. Klarowność podziału uprawnień usprawnia funkcjonowanie aliansu i pozwala uniknąć niepotrzebnych konfliktów.
  3. Jednoznaczność zarządzania projektem – należy zatrudnić menadżera z zewnątrz, lub wytypować z już zatrudnionych pracowników jedną osobę, która będzie koordynatorem aliansu na czas trwania koalicji. Najczęściej wybór pada na menadżera z zewnątrz posiadającego referencje wspomagającej całą operację firmy doradczej. Dzięki wybraniu takiej osoby sojusznicy mogą skoncentrować się na właściwym kierowaniu współpracą a także cieszyć autonomią wobec wspólników.
  4. Rozdzielność zarządzania projektem od kierowania przedsiębiorstwem – zasada ta ściśle związana jest z niebezpieczeństwem przecieków informacji o firmie lub jej projektach przez system informacyjny aliansu. Aby uniknąć takiej sytuacji, sojusznicy powinni wytypować w swoich firmach osobę odpowiedzialną za poprawne funkcjonowanie koalicji. Osoba ta kontaktowałaby się bezpośrednio z menadżerem aliansu, co natomiast pozwoliłoby zabezpieczyć alians przed szpiegostwem gospodarczym lub innymi nieprzewidzianymi zachowaniami.

It is also worth remembering that the arrangements adopted during the negotiation of the terms of a strategic alliance are not final. The alliance evolves during the course of the alliance, and the partners change their positions (market or competitive), goals and needs with respect to the initial situation. It is therefore important to set deadlines for renegotiating the terms of the alliance.

Podnieś rangę swojej firmy

Alianse zawierane są do realizacji określonych celów, partnerzy jasno określają zakres współpracy oraz oczekiwane korzyści. Najczęstszym celem aliansu jest chęć poprawy pozycji konkurencyjnej firmy na rynku globalnym poprzez wprowadzenie innowacyjnej usługi lub produktu. Sojusze strategiczne bardzo często wprowadzają przedsiębiorstwo na zupełnie inny poziom rozwoju, przecierają szklaki, na które samodzielna firma nigdy nie mogłaby wejść. Dlatego jeśli masz pomysł, jak rozwinąć swoją firmę, poszukaj wspólnika i razem wypłyńcie na głębokie wody rynku globalnego.

 

Anna Gallon

See other entries

5 activities that have a colossal impact on a startup
Economy

5 activities that have a colossal impact on a startup

See more
Economy

Osterwalder's model in practice, or the success of Apple, LEGO and Skype

See more
strategic diamond
Enterprise management

How can a strategy diamond help you analyze your business?

See more

See other entries

Economy

Russia - still Europe or already Asia?

See more
Is it worth it to be an entrepreneur? The market of small and medium-sized enterprises in Poland
Economy

Is It Worth Being an Entrepreneur? The Market for Small and Medium-Sized Enterprises in Poland

See more
warszawa
Market analysis

How to do market research? Simple tips

See more