04.02.2022

¿Cómo puede ayudarle la Matriz de Ansoff a desarrollar una estrategia para su empresa?

Información clave:

  • Macierz Ansoffa to narzędzie stworzone przez Harry’ego Igora Ansoffa w 1957 roku, pomagające firmom wybrać najlepszą strategię na podstawie analizy rynku i produktów.
  • Cztery strategie wzrostu:
    • Penetracja rynku: Zwiększenie udziału w rynku za pomocą istniejących produktów.
    • Rozwój rynku: Wprowadzenie istniejących produktów na nowe rynki.
    • Rozwój produktu: Wprowadzenie nowych lub zmodyfikowanych produktów na ten sam rynek.
    • Dywersyfikacja: Wejście na nowe rynki z nowymi produktami.
  • Macierz Ansoffa pomaga firmom zbadać możliwości wzrostu i ocenić ryzyko związane z każdą strategią.
  • Idealna strategia: Firmy mogą zacząć od penetracji rynku i stopniowo przechodzić do dywersyfikacji, aby zapewnić ciągły wzrost.

Czym jest Macierz Ansoffa?

W 1957 roku, amerykański ekonomista i matematyk – Harry Igor Ansoff, opracował model formułowania optymalnej strategii dla przedsiębiorstwa na podstawie oceny zmiennych decyzyjnych. Jego teoria została nazwana macierzą Ansoffa. Opiera się ona głównie na analizie rynku i produktu, zbadaniu zależności obu czynników oraz ostatecznie, wyboru scenariusza, który najlepiej przyczyni się do rozwoju firmy.

¿Cuáles son las estrategias de crecimiento de la empresa?

Wybór odpowiedniej strategii dla firmy powinna poprzedzać dogłębna analiza przedsiębiorstwa. Warto zwrócić uwagę na obecne działanie rynku i produktów na nim  sprzedawanych, a następnie należy ocenić czy ewentualne zmiany nie powinny zostać wprowadzone w danym obszarze. W celu uproszczenia analizy, H. I. Ansoff przedstawia cztery możliwe strategie rozwoju przedsiębiorstwa.

1. penetración en el mercado

Przy wyborze tej koncepcji, przedsiębiorstwo pozostaje na obecnym rynku, na którym oferuje niezmienione produkty lub usługi. Firma decydując się na tę strategię, skupia się na zwiększeniu liczby obecnych klientów oraz dotarciu do nowych grup konsumentów w obrębie tego samego rynku. Ważną rolę odgrywa tu intensyfikacja działań marketingowych i promocyjnych, w celu nasilenia swojego udziału na rynku i tym samym wzrostu sprzedaży.

2. desarrollo del mercado

Wybór tej strategii następuje, gdy przedsiębiorstwo nie ma już możliwości zwiększenia intensywności sprzedaży na obecnym rynku i decyduje się na dystrybucję istniejących ofert na nowych rynkach. Może być to rozumiane w sensie geograficznym (np. ekspansja na rynki zagraniczne) lub też jako rozszerzenie o nowe segmenty rynku. Jest to scenariusz cechujący się większym ryzykiem od pierwszej strategii, ponieważ wymaga od firmy poznania potrzeb i wymagań nowych grup konsumentów.

3. desarrollo de productos

W tym przypadku, wzrost następuję poprzez wprowadzenie przez firmę całkowicie nowych lub mocno zmienionych produktów, pozostając jednocześnie na tym samym rynku. Sytuacja ta zakłada, że przedsiębiorstwo, podobnie jak w scenariuszu drugim, nie ma już możliwości intensyfikacji sprzedaży swojego produktu, lecz tym razem decyduje się na wprowadzenie innowacji, w celu zaspokojenia innych potrzeb tej samej grupy odbiorców.

4 Diversificación

Jest to najbardziej ekspansywna strategia rozwoju, ponieważ zakłada ona odejście od obecnego produktu i rynku oraz wejście z nową ofertą na nowy rynek. Wyróżnia się trzy rodzaje dywersyfikacji:

  • Vertical - significa la independencia de la empresa respecto a los proveedores de productos y materiales necesarios para la producción de bienes, fabricándolos internamente.
  • Horizontal - la empresa fabrica un nuevo producto y lo introduce en un nuevo mercado, pero al mismo tiempo no cambia el proceso de producción ni las tecnologías utilizadas hasta el momento.
  • Paralela: la estrategia consiste en que una empresa se introduzca en un mercado completamente distinto del actual con un nuevo producto.

5. aplicación de la matriz de Ansoff

Formułowanie strategii przedsiębiorstwa, za pomocą macierzy Ansoffa, jest sposobem na odnalezienie drogi do rozwoju przedsiębiorstwa. Narzędzie to wymaga dokładnej znajomości produktu, który wytwarza przedsiębiorstwo, jak i rynku, na którym działa. W ten sposób, firma szuka możliwości rozwoju bez konieczności zmian segmentu rynku czy oferowanego produktu. Dopiero po dogłębnej analizie przedsiębiorstwa, bada się możliwości ekspansji i zmiany oferty lub obszaru działania. Model Ansoffa pozwala również, w zależności od strategii, zbadać ryzyko podjęcia działań w kierunku danego scenariusza. Pozwala to na opracowanie optymalnego planu działania dla organizacji.

6. ¿Existe una estrategia ideal?

Niezaprzeczalny jest fakt, że strategia, która obecnie sprawdza się w przedsiębiorstwie, wraz z upływem czasu będzie wymagać konkretnych zmian. Wynika to z tego, że firmy nastawione są na rozwój. Uważa się, że kierunki strategiczne powinny być wybierane zgodnie z „regułą Z”, co oznacza przejście kolejno przez strategie: penetracji rynku, rozwoju rynku, rozwoju produktu i dywersyfikacji. Jest to sposób pozwalający na ciągły rozwój firmy. Jednak każda firma to oddzielna historia i każdy z przedstawionych scenariuszy może mieć inny skutek dla organizacji, w zależności od tego jaki jest cel jej strategii. Macierz Ansoffa może być wykorzystana na przykład do stworzenia strategii marketingowej (o czym więcej znajdziesz w naszym poprzednim artykule).

Resumen

Model zaproponowany przez Ansoffa pozwala zbudować strategię przedsiębiorstwa na podstawie dwóch zmiennych – produktu i rynku. Wybór scenariusza powinna poprzedzać dokładna analiza przedsiębiorstwa. Jest to ważny krok, dzięki któremu może okazać się, że Twoja firma jest na wyższym stopniu rozwoju niż myślisz i potrzebuje zmiany planu działania. Solidna strategia jest podstawą działalności każdego przedsiębiorstwa, której nie warto pomijać, lecz należy formułować na podstawie sprawdzonych narzędzi.

Anna Miros

Véase otros entradas

Psicología del producto
Marketing

Psicología del producto: ¿qué conviene saber antes de comercializar un nuevo producto?

Más información
Gestión

Rusia: ¿sigue siendo Europa o ya es Asia?

Más información
Gestión empresarial

Estrategia de marketing, o cómo aumentar las oportunidades de negocio

Más información

Véase otros entradas

Cómo mejorar las operaciones empresariales
Gestión empresarial

10 formas de mejorar su negocio

Más información
Desarrollo sostenible

Los Objetivos de Desarrollo Sostenible en la estrategia empresarial

Más información
estrategia
Análisis de la competencia

Plan estratégico de empresa: ¿condición para el éxito?

Más información