13.11.2024

Cele Zrównoważonego Rozwoju w strategii firmy

Kluczowe informacje:

  • Cele Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals – SDGs) polegają na postępie i osiąganiu celów ekonomicznych przedsiębiorstwa, jednocześnie zwracając uwagę na środowisko i społeczeństwo.
  • Agenda 2030 zawiera siedemnaście celów Zrównoważonego Rozwoju.
  • Wyzwania związane z realizacją strategii odpowiedzialnego rozwoju mogą dotyczyć braku know-how, ograniczonych zasobów finansowych, czy też uprzedzeń społeczeństwa.
  • Kluczowym krokiem w rozwoju biznesu w stronę zrównoważonej firmy jest analiza i ocena możliwości przedsiębiorstwa.
  • Wdrożenie strategii Zrównoważonego Rozwoju przynosi wiele korzyści dla przedsiębiorstwa, ale najważniejsza to utrzymanie konkurencyjności w dłuższej perspektywie.
  • Inicjatywa Zrównoważonego Rozwoju opiera się na trzech głównych filarach: społecznym, środowiskowym i gospodarczym.

Szczegóły poniżej!

Czym są Cele Zrównoważonego Rozwoju?

Cele Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals – SDGs) polegają na postępie i osiąganiu celów ekonomicznych przedsiębiorstwa, jednocześnie zwracając uwagę na środowisko i społeczeństwo. Strategia Zrównoważonego Rozwoju charakteryzuje się długotrwałością. W celu usystematyzowania i zachęcania do działania firmy oraz państwa, Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ) wprowadziło inicjatywę na rzecz Zrównoważonego Rozwoju świata. SDGs skupiają się na pięciu obszarach: ludzie, planeta, dobrobyt, pokój i partnerstwo.

Jakie są Cele Zrównoważonego Rozwoju?

Inicjatywa ONZ wprowadzona we wrześniu 2015 roku obejmuje realizację 17 celów i 169 działań. Plan ten jest częścią Agendy 2030, która wyznacza najważniejsze wyzwania naszych czasów i wskazuje wizję strategii budowy lepszego świata.

Siedemnaście celów Zrównoważonego Rozwoju to:

źródło: www.gov.pl

Cele dotyczące Zrównoważonego Rozwoju utworzone przez ONZ są długofalowe. Ich realizacja wymaga zaangażowania ze strony rządów państw, organizacji międzynarodowych, organizacji pozarządowych, sektora nauki i biznesu, a także obywateli.

Integracja Celów Zrównoważonego Rozwoju w strategii firmy

Integracja celów Zrównoważonego Rozwoju wymaga wdrożenia odpowiednich praktyk i standardów we wszystkich aspektach działalności przedsiębiorstwa. Rozwój problematyki społecznej odpowiedzialności biznesu nie jest łatwym zadaniem, dlatego aby zwiększyć swoje szanse na podjęcie efektywnych działań, warto dogłębnie poznać ide lub zatrudnić osoby kompetentne w tej dziedzinie. Eksperci mogą pomóc pracować nad transformacją firmy w stronę zrównoważonego zarządzania energią, rozwoju społeczności, realizacji SDGs, odpowiedzialności społecznej, czy raportowania ESG, o którym przygotowaliśmy darmowy materiał do pobrania na naszej stronie.

Przykładowy proces wdrażania celów Zrównoważonego Rozwoju:

  • Ocena i analiza

Identyfikacja kluczowych obszarów, w których firma może wprowadzić zmiany w celu poprawy swojego wpływu na środowisko i społeczeństwo.

  • Wyznaczanie celów

Ustalanie konkretnych, mierzalnych i realistycznych celów ESG, które firma chce osiągnąć.

  • Implementacja działań

Wdrażanie strategii i działań prowadzących do realizacji celów Zrównoważonego Rozwoju.

  • Monitorowanie i raportowanie

Regularne mierzenie postępów i raportowanie wyników, aby zapewnić przejrzystość i odpowiedzialność społeczną, ale także dostarczyć firmie informacji o postępach w realizacji jej celów.

Kluczowym krokiem w Zrównoważonym Rozwoju firm jest analiza i ocena możliwości przedsiębiorstwa. Działanie na rzecz odpowiedzialnego rozwoju bez wcześniejszego przygotowania strategii biznesowej może prowadzić do skutków odwrotnych do zamierzonych.

Kluczowe obszary działania i korzyści dla przedsiębiorstw

Kluczowe obszary działania firm w kwestii Zrównoważonego Rozwoju można podzielić na 3 główne kategorie, czyli cele na rzecz ochrony środowiska, cele społeczne i gospodarcze.

  1. W przypadku ochrony środowiska cele Zrównoważonego Rozwoju stanowią:

zwiększanie świadomość konsumentów na temat zmian klimatycznych, efektywne gospodarowanie zasobami, utrzymywanie emisji zanieczyszczeń na jak najniższym poziomie, inwestowanie w rozwiązania mające na celu poprawę wydajności, korzystanie z odnawialnych źródeł energii, recykling, stosowanie gospodarki obiegu zamkniętego.

  1. W celu osiągnięcia Zrównoważonego Rozwoju w obszarze społecznym należy:

tworzyć szanse na rozwój społeczności lokalnych i pracowników, dbać o równość płci, promować zrównoważoną konsumpcję i produkcję, zapewnić wysokiej jakości pracę, dbać o bezpieczeństwo i dobrostan pracowników, promować różnorodność.

  1. Inicjatywa Zrównoważonego Rozwoju w obszarze gospodarczym polega na inwestycjach mających na celu:

kreowanie postępu technologicznego, osiąganiu zysków i rozwoju biznesu w etyczny sposób, stawianiu na sprawdzone i odpowiedzialne źródła finansowania.

Korzyści z wdrażania polityki Zrównoważonego Rozwoju dla firm jest wiele, ale do najważniejszych z nich możemy zaliczyć:

  • zwiększenie zaufania inwestorów i dostawców,
  • pozytywny wpływ na wizerunek,
  • dostęp do dofinansowań,
  • stymulacja innowacyjności,
  • redukcja kosztów,
  • utrzymanie konkurencyjności w dłuższej perspektywie,
  • przyciąganie utalentowanych pracowników,
  • zatrzymanie i motywowanie aktualnie zatrudnionych,
  • poprawa wyniku finansowego.

Odpowiedzialne zarządzanie prowadzi do maksymalizacji korzyści z osiągnięcia Zrównoważonego Rozwoju.

Wyzwania związane z wdrażaniem Celów Zrównoważonego Rozwoju

Jeśli firma chce konkurować na rynku z innymi przedsiębiorstwami długofalowo prędzej czy później musi wprowadzić strategię ESG. Wyzwania będące częścią wdrażania strategii Zrównoważonego Rozwoju mogą być związane z: 

  • dodatkowymi nakładami finansowymi,
  • brakiem know-how,
  • wymianą maszyn na bardziej ekologiczne,
  • zmianą przekazu marketingowego,
  • ograniczeniami kulturalnymi.

Każda firma jest wyjątkowa, dlatego trudności z wprowadzeniem odpowiedzialnej strategii rozwoju i realizacji SDGs mogą się różnić w zależności od profilu działalności przedsiębiorstwa.

Strategia ESG – kiedy opracować

Każda firma musi dostosować się do realiów rynkowych, które z roku na rok zmieniają się coraz szybciej. Rozwój przedsiębiorstw w dziedzinie Zrównoważonego Rozwoju jest kluczowym warunkiem utrzymania konkurencyjności biznesu w dłuższej perspektywie. Im szybciej rozpoczniemy działania firmy w obszarze Zrównoważonego Rozwoju, tym łatwiej będzie wyglądać droga do osiągnięcia celu strategii biznesowej. Integracja SDGs jest czasochłonna, wymaga zrównoważonego zarządzania i zaangażowania wszystkich obszarów firmy. Jednak warto zwrócić uwagę na korzyści strategii Zrównoważonego Rozwoju zarówno dla firmy, jak i środowiska naturalnego oraz społecznego, które długofalowo przewyższają koszty związane z transformacją biznesu.

Skuteczna Strategia Zrównoważonego Rozwoju jest przyszłością każdego przedsiębiorstwa

Strategia rozwoju marki w kierunku zrównoważonej przyszłości jest trendem, który w obecnych czasach stanowi nieodłącznym elementem pozwalającym na osiągnięcie długofalowego postępu. Firmy takie jak Ikea, Unilever, czy Google z sukcesem wdrożyły strategię Zrównoważonego Rozwoju, co opisujemy w artykule ,,Strategie Zrównoważonego Rozwoju jako element budowania marki firmy„. Korzyści strategii ESG / CSR / SDGs są warte zmierzenia się z wyzwaniami związanymi z osiągnięciem celów zrównoważonego rozwoju. Społeczna odpowiedzialność biznesu to przyszłość i teraźniejszość firm chcących konkurować na wyższym poziomie. 

Skontaktuj się z nami już dziś i rozpocznij transformację, która przyniesie sukces Twojej firmie, środowisku i społeczności.

Damian Marciniak

Zobacz inne wpisy

Content Marketing
Gospodarka

Content Marketing – król w budowaniu relacji z konsumentem

Zobacz więcej
Badania rynku przykłady
Analiza rynku

Jak zrobić badanie rynku? Proste porady

Zobacz więcej
Wirtualna Etnografia – Jak zrozumieć swojego klienta?
Analiza rynku

Wirtualna Etnografia – Jak Zrozumieć Swojego Klienta?

Zobacz więcej

Zobacz inne wpisy

Content Marketing
Gospodarka

Content Marketing – król w budowaniu relacji z konsumentem

Zobacz więcej
Badania rynku przykłady
Analiza rynku

Jak zrobić badanie rynku? Proste porady

Zobacz więcej
Wirtualna Etnografia – Jak zrozumieć swojego klienta?
Analiza rynku

Wirtualna Etnografia – Jak Zrozumieć Swojego Klienta?

Zobacz więcej