04.02.2022
Co analiza 4 Rogów może Ci powiedzieć o Twojej konkurencji?
Kluczowe informacje:
-
Analiza 4 Rogów (Four Corners Analysis) to narzędzie stworzone przez Michaela Portera do przewidywania przyszłej strategii konkurenta oraz reakcji na zmiany rynkowe.
-
Składa się z czterech narożników: Motywacja (Drivers), Motywacja (Założenia), Działania (Strategia), Działania (Możliwości).
-
Motywacja (Drivers): Analiza celów konkurenta i jego pozycji rynkowej, pozwala ocenić, czy jest skłonny do zmiany strategii.
-
Motywacja (Założenia): Ocena, jak konkurent postrzega swoje mocne i słabe strony w kontekście rynku i konkurencji.
-
Działania (Strategia): Określenie, jak konkurencja wdraża swoją strategię, na podstawie obserwacji jej działań i zachowań.
-
Działania (Możliwości): Analiza zdolności konkurenta do reagowania na siły zewnętrzne oraz ocena jego mocnych i słabych stron.
-
Zalety analizy:
-
Pomaga przewidzieć działania konkurencji.
-
Ułatwia opracowywanie i testowanie strategii.
-
Działa jako wczesne ostrzeżenie przed zagrożeniami wynikającymi z decyzji konkurencji.
-
Pozwala lepiej przygotować się na działania konkurencji, minimalizując potencjalne straty.
-
Czym jest Analiza 4 rogów?
Analiza 4 rogów (four corners analysis) to narzędzie stworzone przez Michaela Portera, które pozwala na predykcję przyszłej strategii konkurenta i ewentualnych zmian wywołanych wydarzeniami na rynku. Tę analizę wykorzystuje się, by odczytać możliwe reakcje konkurencji w konkretnej sytuacji. Cztery narożniki, podzielone są na sekcję motywacji i działań.
Motywacja – drivers
Co napędza konkurencję i skłania ją do działania? Ta część analizy poprzez zrozumienie celów konkurenta oraz jego aktualnej, jak i pożądanej pozycji rynkowej, pozwala na ocenę, czy jest on zadowolony ze swoich wyników. Co za tym idzie, czy jest skłonny do zmiany strategii. W przypadku gdy konkurent jest daleki od pożądanej pozycji, można spodziewać się, że wkrótce prawdopodobnie zareaguje. Przykładowo, główny gracz rynkowy będzie dbał o utrzymanie swojej pozycji, jednocześnie nie przejmując się mniejszymi konkurentami. Jednakże start-up będzie ofensywnie próbował zdobyć udział w rynku. W tej sekcji należy odpowiedzieć na pytanie: „Co napędza konkurenta?”.
Motywacja – założenia
Kolejna część analizy 4 rogów skupia się na określeniu postrzegania przez konkurenta jego mocnych i słabych stron w stosunku do innych graczy w branży. Jeśli analizowana jednostka ocenia siebie jako wysoce konkurencyjnego, prawdopodobnie jest przygotowany, by przeciwdziałać na potencjalne zagrożenia jego pozycji. Niezależnie od sektora i specyfiki biznesu konkurencji, firmy, które czują, że ich udział w rynku jest łatwy do zmniejszenia, będą dynamicznie i ofensywnie reagować na wszelkie wyzwania. Jednostki, które czują się stabilnie na swojej rynkowej pozycji, stanowią pewnego rodzaju przykład dla innych graczy z branży i ich działania nie są zakłócane przez czynniki zewnętrzne. Przeprowadzając tę część analizy 4 rogów, należy odpowiedzieć na pytanie: „Jakie są aktualne założenia konkurenta odnośnie do rynku, konkurencji i swoich możliwości?”.
Działania – strategia
Strategia konkurencji dyktuje jej działania i decyzje na rynku. W tej części analizy 4 rogów należy określić, jak radzi sobie konkurencja w odniesieniu do własnej strategii. Dane na ten temat można uzyskać obserwując zachowanie konkurenta, jego powiązania czy zasięg geograficzny. Przydatne informacje można znaleźć również przeglądając artykuły branżowe czy w raportach rocznych spółki. Gdy uda się zebrać potrzebne dane, warto zestawić je celami przedsiębiorstwa. Podsumowaniem tej części powinna być odpowiedź na pytanie: „Jak działa konkurent i w jakim stopniu skutecznie wdraża swoją obecną strategię?”.
Działania – możliwości
Ten róg analizy dotyczy zdolności konkurenta na reagowanie na siły zewnętrzne lub ich inicjacji. Mimo tego, że przedsiębiorstwo jest silnie zmotywowane i wyraża chęć strategicznego działania, jego skuteczności może być ograniczona z powodu niewystarczających możliwości. Zdolności możemy rozumieć jako umiejętności marketingowe, posiadane patenty czy nawet cechy kierowników. Kończąc tę część analizy, należy ustalić, w jakich obszarach konkurent jest silny, oraz jakie są jego słabe punkty.
Dlaczego warto stosować Analizę 4 Rogów?
Analiza pozwala usystematyzować pewne informacje, które dzięki analizie konkurencji ułatwiają przewidzenie jej działań. Głównie wykorzystuje się ją podczas opracowywania i testowania strategii. Narzędzie jest również wykorzystywane w formie wczesnego ostrzeżenia, przed zagrożeniami spowodowanymi pewnymi decyzjami konkurencji. Znając plany strony, można się odpowiednio przygotować na jej działania, jednocześnie minimalizując straty z niej wynikające.
A czy Twoje przedsiębiorstwo wie, jak zareaguje konkurencja?