Skuteczny marketing nie musi być drogi!

Planując strategię marketingową dla naszej firmy, należy mieć świadomość, że skuteczne działania nie muszą być realizowane wysokim kosztem. Najważniejsza jest odpowiednia i trafna komunikacja do określonej grupy docelowej. Dzięki niej możemy budować emocje, które są nieodłącznym elementem zakupów i stanowią tak naprawdę ich główny motor. Lojalność klienta buduje się poprzez indywidualne podejście do niego. Dzięki…

Więcej

Analiza konkurencji w 7 krokach

Nie od dziś wiadomo, że analiza konkurencji jest jednym z kluczowych zagadnień przy zakładaniu firmy bądź pozyskiwaniu nowych rynków zbytu. Dokładna wiedza na temat firm, z którymi będziemy rywalizować o klienta pozwoli między innymi przewidzieć ich następne ruchy, wykorzystać słabości lub zaczerpnąć dobre wzorce, co w przyszłości może przynieść efekt w postaci osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Aby analiza…

Więcej

Badanie satysfakcji klienta w 4 krokach

Wolny rynek, rozwój gospodarczy i rosnąca konkurencja to trzy podstawowe powody, dla których w dzisiejszych czasach to klienci dyktują warunki, na jakich prowadzone są działania przedsiębiorców. Od ich decyzji i generowanych trendów zależy, czy dana firma osiągnie zysk, czy upadnie. Z tego powodu badanie satysfakcji klienta jest jednym z podstawowych, a nawet najważniejszym elementem współczesnego modelu…

Więcej

Poszukiwanie partnerów biznesowych jako skuteczna metoda rozwoju firmy

Obecnie w Europie istnieje ponad 20 mln małych i średnich przedsiębiorstw. W samej Polsce, według szacunków Komisji Europejskiej na koniec 2013 roku, działało ich ponad 1,5 mln. Wyobraźmy sobie jak ta liczba przedstawia się w skali światowej, biorąc pod uwagę chociażby Amerykę Północną czy kraje rozwijające się. Oszacowanie jej dałoby naprawdę imponujący wynik. Co to…

Więcej

Dotacje unijne pozyskane z pomocą firmy doradczej

    Wystartował nowy program dotacji unijnych na lata 2014-2020. Stawką w grze jest otrzymane przez Polskę 82,5 mld euro, więc jest o co walczyć. Warto pomyśleć o skorzystaniu z pomocy profesjonalnej firmy doradczej, która może bardzo ułatwić proces pozyskiwania funduszy. Wykorzystaj swoją szansę na rozwój sięgając po dotacje unijne Przyznane środki zostały podzielone na 6…

Więcej

Biznesplan stworzony z wykorzystaniem metody desk research

Sporządzenie planu biznesowego powinno przede wszystkim dawać przedsiębiorcy ostateczną odpowiedź, czy dana inwestycja jest opłacalna. Wątpliwości te rozwiewane są całkowicie przez przygotowanie projekcji finansowej – elementu biznesplanu, w którym na podstawie prognozowanych przychodów i kosztów, wyliczane są wskaźniki finansowe, klarownie określające potencjalną rentowność przedsięwzięcia. Trzeba jednak pamiętać, że owa analiza finansowa to jedynie skutek wcześniej…

Więcej

Zrób To Sam! – analiza atrakcyjności sektora metodą 5 sił Portera

Wielu przedsiębiorców, głównie właścicieli i kierowników małych firm np. kawiarni czy aptek decyzje związane z prowadzeniem działalności podejmuje według własnych przeczuć. Często zdają się na intuicję, nie opierając swoich wyborów na żadnych „twardych” liczbach i analizach. Można usprawiedliwiać się brakiem środków na badania rynkowe jednak warto się zastanowić, czy koszty związane z nieprawidłowo podjętą decyzją…

Więcej

Jak powinna wyglądać dobrze przeprowadzona analiza SWOT?

Każdy przedsiębiorca prowadzący własny biznes wie, że tylko najwyższa jakość oferowanych produktów przyczynia się do wzrostu konkurencyjności firmy. Szukanie najlepszych strategii rozwoju często zajmuje bardzo dużo czasu, a brak doświadczenia i odpowiedniej wiedzy z tego zakresu przyczyniają się do błędnych wniosków. Jedną z najprostszych, ale także najskuteczniejszych metod wyznaczenia strategii jest przeprowadzenie analizy SWOT. Jak…

Więcej

Segmentacja klientów jako klucz do rozwoju firmy

Każda firma działająca na rynku staje przed problemem, w jaki sposób sprzedać swoje produkty. Pojawia się więc fundamentalne pytanie – kto je będzie kupował? Aby uzyskać odpowiedź należy przeprowadzić segmentację klientów. Na czym ona polega i po co się ją stosuje? Zacznijmy od początku… Segmentacja klientów Wzrastająca konkurencja sprawia, że aby firma osiągnęła i utrzymała…

Więcej

Strategia marketingowa a macierz Ansoffa

Jak wyzwolić swoją innowacyjność i wybić się ponad konkurencję? – Nie ma chyba przedsiębiorcy, który nie zadawałby sobie takiego pytania. Z pewnością wielu z nas chciałoby założyć własną firmę, stworzyć jej odpowiednie warunki rozwoju i wygenerować możliwie największy zysk. Zadanie to nie jest jednak łatwe. Istnieje bowiem ryzyko, które wynika z często radykalnych, a zarazem nie dających się przewidzieć zmian otoczenia gospodarczego. Aby się przed nim zabezpieczyć, należy…

Więcej

Czy analiza konkurencji ma sens?

Jestem przekonany, że każdy z nas przynajmniej raz usłyszał w przeszłości frazę: „rób swoje, nie patrz się na innych”. W moim przypadku, takie wyrażenia padały bardzo często z ust rodziców czy wykładowców akademickich. Wykształciły one moje podejście do życia – nauczyły mnie bycia asertywnym i nonkonformistycznym. Uświadomiły mi jak ważne jest posiadanie własnego zdania. Wymieniłbym…

Więcej

Badanie rynku – wszystko co chciałbyś wiedzieć, ale bałeś się zapytać

W ostatnim czasie miałem przyjemność uczestniczyć w targach firm konsultingowych. Zaskoczyła mnie jednak liczba pytań, dotyczących usług oferowanych przez firmę konsultingową, w której pracuję. Wśród udzielanych przeze mnie odpowiedzi, często padało stwierdzenie, iż przeprowadzamy badania rynku. Niestety w większości przypadków odpowiedź ta nie zadowalała moich rozmówców. Wynikało to z faktu, iż nie każda osoba zdaje…

Więcej

Przepis na sukces w branży gastronomicznej

Skutki kryzysu ekonomicznego odczuwane są przez większość polskich przedsiębiorców, również tych z branży gastronomicznej. Znaczna część Polaków posiada ograniczony budżet i nie może pozwolić sobie na jedzenie wystawnych posiłków w restauracjach. Jak wynika z danych Makro Cash & Carry na jednorazowe wyjście do restauracji konsumenci przeznaczają średnio 16 PLN. W lokalach gastronomicznych wydają więc oni…

Więcej

Polskie firmy budowlane w Skandynawii

We wrześniu mieliśmy okazję przygotowania oraz późniejszego wygłoszenia krótkiego wykładu podczas Międzynarodowych Targów Budowlanych Warsaw Build 2014. Na potrzeby prelekcji postanowiliśmy sprawdzić czy kraje skandynawskie są atrakcyjne dla polskich firm z sektora budowlanego. Państwa te, chociażby ze względu na bliskość geograficzną, są naturalnym kierunkiem ekspansji wielu przedsiębiorstw znad Wisły. Polscy robotnicy są najliczniejszą grupą wśród imigrantów…

Więcej

Badanie fokusowe jako element badania rynku

Firmy coraz częściej myślą nad ekspansją i dotarciem do szerszej grupy docelowej, lecz nie potrafią wykorzystać swego potencjału. W takich sytuacjach z pomocą przychodzą, oferowane przez firmy doradcze, badania rynku. Jednym z częściej używanych, rozwiniętym w latach 40. XX wieku, jest badanie fokusowe, znane również jako zogniskowany wywiad grupowy (ang. focus group interview). Jest to moderowana…

Więcej

Tajemniczy Klient, czyli poznaj swoją firmę na nowo

Przenieśmy się na chwilę kilkadziesiąt lat wstecz. Mamy rok 1940, Kalifornia, a dokładniej San Bernardino. Sieć barów szybkiej obsługi właśnie rozpoczyna funkcjonowanie. Firma z roku na roku poszerza swoją działalność, gromadząc coraz więcej zadowolonych, wciąż powracających klientów. W ciągu kilku lat sieć zyskuje tak dużą rozpoznawalność, że w zasadzie trudno znaleźć osobę, która nie kojarzy…

Więcej

Alians strategiczny szansą na rozwój przedsiębiorstwa

Szybki rozwój technologiczny, ciągłe zmiany a przede wszystkim postępująca globalizacja to obraz współczesnego świata, w którym samodzielne funkcjonowanie nawet najsilniejszych organizacji daje coraz mniej gwarancji osiągania założonych celów. Homogenizacja gustów konsumentów oraz ekspansywność światowych gigantów  powodują, iż  bardzo często współpraca staje się kluczowym podejściem do efektywnego konkurowania.  Wśród wielu możliwości kooperacji niezwykle atrakcyjny i popularny…

Więcej

Jak zmniejszyć ryzyko związane z eksportem?

Działalność eksportowa to nie tylko sposób na sprzedaż produktów na nowych rynkach geograficznych, zwiększenie przychodów czy zysków, ale również niebezpieczeństwo powiązane z ryzykiem walutowym, handlowym, politycznym oraz nieterminowymi przepływami pieniężnymi od kontrahentów. Obecnie wiele polskich przedsiębiorstw obawia się podjęcia zarządzania ryzykiem handlowym, gdyż kojarzy im się to z wysokimi kosztami oraz koniecznością posługiwania się wieloma…

Więcej

Klastry jako formy współpracy gospodarczej

Od momentu narodzin na początku lat 90. w USA, klastry stają się coraz bardziej popularną formą kooperacji gospodarczej. Stanowi ona elastyczny model współpracy poziomej między przedsiębiorstwami, jednostkami naukowo-badawczymi oraz władzami publicznymi. Dzięki temu modelowi tworzy się środowisko ułatwiające intensyfikację procesów interakcji i współdziałania między poszczególnymi podmiotami o zasięgu zarówno krajowym jak też regionalnym. Najtrafniejszą definicją będą słowa…

Więcej

Reklama wirusowa – filar nowoczesnej strategii marketingowej

Rozwój technologii, który skutkuje ulepszeniem sprzętu komputerowego, a także wzrostem dostępności oraz szybkości Internetu nie tylko prowadzi do nadwagi i stopniowej utraty wzroku znacznej części populacji lecz również do przeniesienia świata marketingu w zupełnie nowe obszary. Marketing wirusowy jest fenomenem, który od kilku lat systematycznie zyskuje na znaczeniu. Bazuje on przede wszystkim na portalach, które…

Więcej