Zrób To Sam! – analiza atrakcyjności sektora metodą 5 sił Portera

Wielu przedsiębiorców, głównie właścicieli i kierowników małych firm np. kawiarni czy aptek decyzje związane z prowadzeniem działalności podejmuje według własnych przeczuć. Często zdają się na intuicję, nie opierając swoich wyborów na żadnych „twardych” liczbach i analizach. Można usprawiedliwiać się brakiem środków na badania rynkowe jednak warto się zastanowić, czy koszty związane z nieprawidłowo podjętą decyzją…

Więcej

Jak powinna wyglądać dobrze przeprowadzona analiza SWOT?

Każdy przedsiębiorca prowadzący własny biznes wie, że tylko najwyższa jakość oferowanych produktów przyczynia się do wzrostu konkurencyjności firmy. Szukanie najlepszych strategii rozwoju często zajmuje bardzo dużo czasu, a brak doświadczenia i odpowiedniej wiedzy z tego zakresu przyczyniają się do błędnych wniosków. Jedną z najprostszych, ale także najskuteczniejszych metod wyznaczenia strategii jest przeprowadzenie analizy SWOT. Jak…

Więcej

Segmentacja klientów jako klucz do rozwoju firmy

Każda firma działająca na rynku staje przed problemem, w jaki sposób sprzedać swoje produkty. Pojawia się więc fundamentalne pytanie – kto je będzie kupował? Aby uzyskać odpowiedź należy przeprowadzić segmentację klientów. Na czym ona polega i po co się ją stosuje? Zacznijmy od początku… Segmentacja klientów Wzrastająca konkurencja sprawia, że aby firma osiągnęła i utrzymała…

Więcej

Strategia marketingowa a macierz Ansoffa

Jak wyzwolić swoją innowacyjność i wybić się ponad konkurencję? – Nie ma chyba przedsiębiorcy, który nie zadawałby sobie takiego pytania. Z pewnością wielu z nas chciałoby założyć własną firmę, stworzyć jej odpowiednie warunki rozwoju i wygenerować możliwie największy zysk. Zadanie to nie jest jednak łatwe. Istnieje bowiem ryzyko, które wynika z często radykalnych, a zarazem nie dających się przewidzieć zmian otoczenia gospodarczego. Aby się przed nim zabezpieczyć, należy…

Więcej

Czy analiza konkurencji ma sens?

Jestem przekonany, że każdy z nas przynajmniej raz usłyszał w przeszłości frazę: „rób swoje, nie patrz się na innych”. W moim przypadku, takie wyrażenia padały bardzo często z ust rodziców czy wykładowców akademickich. Wykształciły one moje podejście do życia – nauczyły mnie bycia asertywnym i nonkonformistycznym. Uświadomiły mi jak ważne jest posiadanie własnego zdania. Wymieniłbym…

Więcej

Badanie rynku – wszystko co chciałbyś wiedzieć, ale bałeś się zapytać

W ostatnim czasie miałem przyjemność uczestniczyć w targach firm konsultingowych. Zaskoczyła mnie jednak liczba pytań, dotyczących usług oferowanych przez firmę konsultingową, w której pracuję. Wśród udzielanych przeze mnie odpowiedzi, często padało stwierdzenie, iż przeprowadzamy badania rynku. Niestety w większości przypadków odpowiedź ta nie zadowalała moich rozmówców. Wynikało to z faktu, iż nie każda osoba zdaje…

Więcej

Przepis na sukces w branży gastronomicznej

Skutki kryzysu ekonomicznego odczuwane są przez większość polskich przedsiębiorców, również tych z branży gastronomicznej. Znaczna część Polaków posiada ograniczony budżet i nie może pozwolić sobie na jedzenie wystawnych posiłków w restauracjach. Jak wynika z danych Makro Cash & Carry na jednorazowe wyjście do restauracji konsumenci przeznaczają średnio 16 PLN. W lokalach gastronomicznych wydają więc oni…

Więcej

Polskie firmy budowlane w Skandynawii

We wrześniu mieliśmy okazję przygotowania oraz późniejszego wygłoszenia krótkiego wykładu podczas Międzynarodowych Targów Budowlanych Warsaw Build 2014. Na potrzeby prelekcji postanowiliśmy sprawdzić czy kraje skandynawskie są atrakcyjne dla polskich firm z sektora budowlanego. Państwa te, chociażby ze względu na bliskość geograficzną, są naturalnym kierunkiem ekspansji wielu przedsiębiorstw znad Wisły. Polscy robotnicy są najliczniejszą grupą wśród imigrantów…

Więcej

Badanie fokusowe jako element badania rynku

Firmy coraz częściej myślą nad ekspansją i dotarciem do szerszej grupy docelowej, lecz nie potrafią wykorzystać swego potencjału. W takich sytuacjach z pomocą przychodzą, oferowane przez firmy doradcze, badania rynku. Jednym z częściej używanych, rozwiniętym w latach 40. XX wieku, jest badanie fokusowe, znane również jako zogniskowany wywiad grupowy (ang. focus group interview). Jest to moderowana…

Więcej

Tajemniczy Klient, czyli poznaj swoją firmę na nowo

Przenieśmy się na chwilę kilkadziesiąt lat wstecz. Mamy rok 1940, Kalifornia, a dokładniej San Bernardino. Sieć barów szybkiej obsługi właśnie rozpoczyna funkcjonowanie. Firma z roku na roku poszerza swoją działalność, gromadząc coraz więcej zadowolonych, wciąż powracających klientów. W ciągu kilku lat sieć zyskuje tak dużą rozpoznawalność, że w zasadzie trudno znaleźć osobę, która nie kojarzy…

Więcej

Alians strategiczny szansą na rozwój przedsiębiorstwa

Szybki rozwój technologiczny, ciągłe zmiany a przede wszystkim postępująca globalizacja to obraz współczesnego świata, w którym samodzielne funkcjonowanie nawet najsilniejszych organizacji daje coraz mniej gwarancji osiągania założonych celów. Homogenizacja gustów konsumentów oraz ekspansywność światowych gigantów  powodują, iż  bardzo często współpraca staje się kluczowym podejściem do efektywnego konkurowania.  Wśród wielu możliwości kooperacji niezwykle atrakcyjny i popularny…

Więcej

Jak zmniejszyć ryzyko związane z eksportem?

Działalność eksportowa to nie tylko sposób na sprzedaż produktów na nowych rynkach geograficznych, zwiększenie przychodów czy zysków, ale również niebezpieczeństwo powiązane z ryzykiem walutowym, handlowym, politycznym oraz nieterminowymi przepływami pieniężnymi od kontrahentów. Obecnie wiele polskich przedsiębiorstw obawia się podjęcia zarządzania ryzykiem handlowym, gdyż kojarzy im się to z wysokimi kosztami oraz koniecznością posługiwania się wieloma…

Więcej

Klastry jako formy współpracy gospodarczej

Od momentu narodzin na początku lat 90. w USA, klastry stają się coraz bardziej popularną formą kooperacji gospodarczej. Stanowi ona elastyczny model współpracy poziomej między przedsiębiorstwami, jednostkami naukowo-badawczymi oraz władzami publicznymi. Dzięki temu modelowi tworzy się środowisko ułatwiające intensyfikację procesów interakcji i współdziałania między poszczególnymi podmiotami o zasięgu zarówno krajowym jak też regionalnym. Najtrafniejszą definicją będą słowa…

Więcej

Reklama wirusowa – filar nowoczesnej strategii marketingowej

Rozwój technologii, który skutkuje ulepszeniem sprzętu komputerowego, a także wzrostem dostępności oraz szybkości Internetu nie tylko prowadzi do nadwagi i stopniowej utraty wzroku znacznej części populacji lecz również do przeniesienia świata marketingu w zupełnie nowe obszary. Marketing wirusowy jest fenomenem, który od kilku lat systematycznie zyskuje na znaczeniu. Bazuje on przede wszystkim na portalach, które…

Więcej

5 czynności mających kolosalny wpływ na start firmy

Start firmy wiąże się z podjęciem dużego ryzyka. W umyśle początkującego przedsiębiorcy rodzi się wiele pytań, pomysłów i obaw. Aby przekształcić ideę biznesową w samodzielnie istniejący organizm warto poświęcić czas, by ją usystematyzować. Pierwszym krokiem, który należy wykonać by przybliżyć się do celu jest stworzenie modelu biznesowego., Ważna jest jednak pamięć o kluczowych czynnościach, których przeprowadzenie…

Więcej

Polski eksport – jego kondycja oraz wpływ na sektor MŚP

Wymiana handlowa jest jednym z głównych czynników napędzających gospodarkę Polski. Według szacunków w 2014 roku udział eksportu w PKB Polski wyniesie 40%. Jest to wzrost z poziomu 33,7% w 2008 roku. W pierwszym kwartale 2014 roku Polska sprzedała za granicę towary o wartości 55 817 milionów USD. W tym samym okresie wartość towarów pochodzących z importu…

Więcej

Analiza branżowa. Słuchaj, badaj, analizuj!

Analiza branżowa czy słuchanie głosu klienta? Codziennie na światowym rynku działalność rozpoczyna tysiące przedsiębiorstw, które wprowadzają nowe produkty i innowacje. Za każdym razem stawiają sobie podobne pytania: jak ich towar lub usługa zostaną odebrane na rynku, jakie działania podejmie konkurencja, jak zareagują konsumenci? Zdarzają się produkty tak genialne, że od razu zdobywają popularność i uznanie…

Więcej

4 rzeczy, na których opiera się marketing i sprzedaż.

Początkujący przedsiębiorcy to zazwyczaj osoby pełne pasji, zaangażowania, chętne do działania i broniące swoich przekonań. Jednak dla wielu z nich sprzedaż i marketing są aspektami, które sprawiają im trudności. Jeśli jesteś jednym z tych początkujących przedsiębiorców przygotowujących się do rozpoczęcia własnej działalności, zapraszam do zapoznania się ze wskazówkami, które z pewnością ułatwią ten proces. Mądrze wybieraj…

Więcej

Usprawnij swój biznes dzięki Business Model Canvas

Przyczynowo-skutkowe, symptomatyczne, autoregresyjne, tendencji rozwojowej. Te statyczne i te bardziej dynamiczne. Ekonomiści kochają modele. Pozwalają im one na przedstawienie rzeczywistości i zależności występujących pomiędzy wpływającymi na nią z różnych stron czynnikami w sposób uproszczony, często także umożliwiający wybór optymalnego rozwiązania. Nic więc dziwnego, że modele, tym razem opisujące działalność przedsiębiorstw, stały się ostatnio stałym elementem…

Więcej

Wprowadzenie produktu na rynek w 7 krokach

W dzisiejszych czasach jednym z kluczy do stabilnego i zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw jest ciągłe rozszerzanie oferty – wprowadzanie nowych produktów i ciągłe ulepszanie istniejących. Wprowadzenie produktu na rynek wymaga zadbania o każdy szczegół. Oto 7 kluczowych kroków, z których żadnego nie można pominąć, aby nowy produkt odniósł sukces na rynku. 1) Definiowanie propozycji wartości dla odbiorcy…

Więcej