17.03.2023

Jak zdobyć przewagę konkurencyjną na przykładzie Zary

 

Kluczowe informacje:

  • W latach 70 XX wieku Armancio Ortega otworzył pierwszy sklep Zara. Dzięki skróceniu czasu dostawy produktu dla klienta do 2 tygodni udało mu się odpowiedzieć na bieżące potrzeby klientów i panujące trendy.
  • Przewaga konkurencyjna opiera się na przekazaniu klientowi wyjątkowej wartości, której nie da mu żadna inna firma. Dzieli się ona na cenową, jakościową oraz informacyjną.
  • W budowaniu strategii firmy szczególnie pomocna jest analiza 5 sił Portera, która pomoże w zidentyfikowaniu siły, które są najważniejsze w Twojej branży.
  • Jeśli zagrożenie ze strony konkurencji jest zbyt wysokie, możesz skupić się na budowaniu rozpoznawalności marki i lojalności klientów, aby zdobyć dominację.
  • Dlaczego przewaga na rynku jest taka ważna? Zwiększa ona rentowność, udział w rynku oraz rozpoznawalność marki.
  • Zara zdobyła swoją przewagę dzięki połączeniu dobrej jakości produktów z przystępnymi cenami.
  • Dzięki silnej marce, lojalności klientów i reputacji Zara jest w stanie utrzymać się na podium, jednak w dłuższym okresie konieczne będzie dla niej wprowadzanie innowacji i podążanie za trendami aby utrzymać dominacje.

Szczegóły poniżej!

Początki Zary

W 1975 roku Armancio Ortega w Hiszpańskiej La Courni otwiera pierwszy sklep Zara. Za główną misję firmy założyciel wybrał tworzenie mody dostępnej dla wszystkich. Jednak tym, co zadecydowało, o zdobyciu przewagi konkurencyjnej był nowy model dystrybucji. Zara dała klientom to, czego nie mogła zapewnić wtedy konkurencja. Choć początkowo od zaprojektowania odzieży do dostarczenia jej klientowi mijało kilka miesięcy, Ortega skrócił ten czas zaledwie do 2 tygodni.  Dostarczanie gotowych towarów w tak krótkim czasie, pozwoliło na tworzenie większej liczby kolekcji – ciągle odpowiadając na bieżące potrzeby klientów oraz ich chęć podążania za najnowszymi trendami.

Na czym polega przewaga konkurencyjna i jakie są jej rodzaje?

Przewaga konkurencyjna polega głównie na tym, aby dać konsumentom coś, co będzie dla nich wyjątkową wartością. Odnosi się do unikalnych cech, które posiada firma. Wynika z oferowania produktów lepszej jakości klientowi w stosunku do innych podobnych przedsiębiorstw na tym samym rynku. xxx Przykładowo Zara posiada w swojej ofercie droższe produkty w porównaniu z konkurencją, ale w zamian za to są lepsze jakościowo.

Przewagę możemy osiągnąć w jednym z trzech obszarów:

  • przewaga cenowa

Najtrudniejsza do zrealizowania z perspektywy małych przedsiębiorstw. Wymaga ona kształtowania cen na niższym poziomie niż konkurencja i działań marketingowych na wyższym. Może niestety wystąpić ryzyko obniżenia marż oraz do permanentnego spadku zysków. Ważne jest, aby na bieżąco monitorować działania konkurencji i umiejętnie opracowywać działania atrakcyjniejsze.

  • przewaga jakościowa

Obejmuje działania, które nadają największą możliwą wartość poprzez tworzenie ponadprzeciętnej jakości produktów, opakowania czy kanału dystrybucji. Oznacza to, że produkty mogą być innowacyjne lub wykonane z wyjątkowych surowców. Jednocześnie firma, może pozwolić sobie na sprzedaż produktów po nieco wyższych cenach, nie tracąc zaufania klienta. Przewagę jakościową firma może również osiągnąć wprowadzając innowacyjne opakowania produktowe. Na przykład takie, które nie były dotychczas recyklingowalne w 100%. Przykładowo, strategie przewagi jakościowej wykorzystuje Zara. Sklep wprowadził nowy kanał dystrybucji. Daje swoim klientom opcję dokonania zakupu produktu online z możliwością odbioru w sklepie stacjonarnym, już po 30 minutach od złożenia zamówienia. Mało która sieciówka daje takie możliwości swoim klientom.

  • przewaga informacyjna

Jej kluczowym elementem jest zainteresowanie nabywców ofertą, wykorzystując przy tym markę, reklamy czy promocje sprzedaży. Najczęściej są to kampanie marketingowe promujące najnowsze produkty lub mające na celu przybliżenie odbiorcom procesów produkcyjnych. Może ona wspierać przewagę ceną lub jakościową. Przedsiębiorstwo może wykorzystać informację w celu powiadomienia jak najszerszego grona konsumentów o oferowanej ponadprzeciętnej jakości lub o atrakcyjniejszym w stosunku do konkurentów poziomie cen.

5 sił Portera w budowaniu skutecznej strategii przedsiębiorstwa

Analiza 5 sił Portera jest metodą oceny atrakcyjności danego sektora.Aby zbudować przewagę konkurencyjną, warto skorzystać z  analizy 5 Sił Portera, firma powinna w pierwszej kolejności zidentyfikować siły, które są najważniejsze w swojej branży i otoczeniu oraz opracować strategie, które na nie odpowiadają. Dopiero wykonanie analizy, pozwoli na stworzenie odpowiedniej strategii i kreowaniu przewag konkurencyjnych. Opiera się na następujących czynnikach:

  • siła przetargowa nabywców
  • siła przetargowa klientów
  • groźba wejścia nowych konkurentów
  • groźba wprowadzenia substytutów
  • wpływ istniejącej konkurencji

Na przykład, jeśli zagrożenie ze strony pojawienia się nowych konkurentów jest wysokie, firma może skoncentrować się na budowaniu silnej rozpoznawalności marki i lojalności klientów poprzez tworzenie unikalnych produktów lub wprowadzania kart lojalnościowych. W ten sposób zdobycie dominacji stanie się utrudnione dla konkurencji.

Jeśli siła przetargowa dostawców jest wysoka, firma może zainwestować w rozwój własnego łańcucha dostaw lub poszukać alternatywnych dostawców, aby zmniejszyć swoją zależność od pojedynczego dostawcy.

Zdobycie pozycji lidera dzięki osiągnięciu przewagi konkurencyjnej

Wyróżnienie  się wśród konkurencji daje szansę na dominację, która pozwala na przyciągnięcie większej liczby klientów i ostatecznie osiągnięcie większego sukcesu, który może przejawiać się w jednym z poniższych:

  • Zwiększona rentowność — dzięki przewadze konkurencyjnej firmy mogą ustalać wyższe ceny , co może prowadzić do wyższych zysków.
  • Udział w rynku – firmy z przewagą konkurencyjną mogą zdobyć większy swój udział w rynku, ponieważ klientów przyciągają ich wyjątkowe cechy i oferty.
  • Rozpoznawalność marki – posiadanie przewagi konkurencyjnej może pomóc firmom zbudować świadomość marki, co prowadzić do większej lojalności klientów i powtarzalności transakcji.
  • Bariery wejścia – przewaga konkurencyjna może tworzyć bariery wejścia dla nowych konkurentów, ponieważ być im trudno odtworzyć unikalne cechy, które posiada firma.
  • Innowacje (np. produktowe) przewaga konkurencyjna może napędzać innowacje. Zapewnia ona motywację oraz dostęp do tworzenia nowych produktów lub usług. Firmy stale dążą do ciągłego ulepszania swojej oferty, która pozwoli na utrzymanie przewagi nad konkurencją.

Jak długo ZARA może utrzymać się na podium?

ZARA swoją pozycję oraz reputacje wykreowała poprzez skuteczną strategię przewagi konkurencyjnej jakościowej i cenowej. Szybko dostosowuje się do zmieniających się trendów oraz oferuje dobrej jakości produkty wzorowane na najpopularniejszych domach mody za przystępną cenę dla każdego.

Branża modowa nieustannie i szybko zmienia się i ewoluuje. Mimo to na przestrzeni lat ZARA wykazuje się świetną zdolnością do adaptacji i utrzymania pozycji w , co przyczyniło się do jej dalszego sukcesu. Ponadto sklep ma silną markę, lojalną bazę klientów i reputację firmy oferującej produkty wysokiej jakości w przystępnych cenach. Firma dokonała również strategicznych inwestycji w technologię i zarządzanie łańcuchem dostaw, co pomogło jej zachować wydajność i reagować na zmieniające się warunki rynkowe.

Biorąc to pod uwagę, przemysł modowy jest wysoce konkurencyjny i zawsze istnieje potencjał dla nowych podmiotów lub uznanych konkurentów, by uzyskać przewagę.  W celu dalszego utrzymywania pozycji lidera ZARA musi wprowadzać innowacje i zaskakiwać klientów swoim tempem nadążania za trendami.

 

Odezwij się do nas, a pomożemy Ci zrobić analizę konkurencji dla twojej firmy. Nie zostawaj w tyle!















    Akceptuję regulamin*


    Wyślij

    Ewa Jakubowska

    Zobacz inne wpisy

    Kluczowe zasady efektywnego zarządzania
    Zarządzanie przedsiębiorstwem

    Kluczowe zasady efektywnego zarządzania

    Zobacz więcej
    grupa kaizen
    Zarządzanie przedsiębiorstwem

    Kaizen, czyli jak zaangażować pracowników w rozwój firmy?

    Zobacz więcej
    outsourcing
    Zarządzanie przedsiębiorstwem

    Kiedy zdecydować się na outsourcing pracowniczy?

    Zobacz więcej