13.10.2022

Marketing w małej firmie. Jakie działania podejmować w 2022 roku?

„Celem marketingu jest poznanie i zrozumienie klienta tak dobrze, że produkt lub usługa pasuje do niego i sprzedaje się sam”.Peter Drucker

Dlaczego działania marketingowe są takie ważne?

Sektor MŚP stanowi przeważającą większość przedsiębiorstw w Polsce. Według danych GUS za 2019 rok najliczniejszą grupą (97%) są mikro przedsiębiorstwa. Udział małych firm w strukturze polskich przedsiębiorstw wynosi 2,2%, średnich – 0,7%, dużych – tylko 0,2%.

Jaką więc obrać strategię, kiedy dopiero założyliśmy firmę? W jaki sposób zrozumieć i poznać klienta? Jak reklamować nasz produkt lub usługę? Jak docierać do nowych odbiorców? Kluczem jest dobrze prosperujący marketing.

Wiele osób twierdzi, że bez niego, ciężko jest konkurować w segmentach rynku, które są naszym celem. Z tego artykułu dowiesz się, jak powinien działać marketing w małej firmie. Przedstawimy najważniejsze strategie i narzędzia, które koniecznie trzeba stosować, chcąc wybić się na polskim rynku.

O czym musisz pamiętać, jeśli chcesz rozwijać swoją firmę – czyli najważniejsze wskazówki marketingowe

  • Kto jest moim klientem? Na podstawie dostępnych danych możesz określić np. płeć czy wiek.
  • Dla kogo buduję produkt/usługę? Dokładnie określ, kto będzie korzystał z Twoich usług.
  • Komu oferuję wartość? Nie wystarczy sam produkt czy usługa – musisz znać potrzeby, które zaspokoisz.
  • Kto będzie płacił za nasz produkt lub usługę?  Zainteresowanie nie wystarczy. Dotrzyj do osób, które zapłacą za to, co oferujesz.
  • Jakie są cele i potrzeby moich odbiorców? Spróbuj wejść „w buty” klienta i określić dlaczego miałby korzystać, z Twoich usług.
  • Jak duża jest grupa potencjalnych klientów? Postaraj się o jak najdokładniejsze obliczenia.
  • Z jakich podobnych rozwiązań korzystają moi klienci? Poznaj konkurencję i bądź świadomy zagrożeń.
  • Z jakimi problemami się zmagają? Jeśli poznasz problem – spróbuj znaleźć rozwiązanie. Jeśli już je masz – świetnie!

Kim są moi klienci?

Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek działania, powinieneś określić grupy klientów, do których chcesz dotrzeć. W tym miejscu warto odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

  • Kto jest moim klientem?
  • Dla kogo buduję produkt/usługę?
  • Komu oferuję wartość?
  • Kto będzie płacił za nasz produkt lub usługę?
  • Jakie są cele i potrzeby moich odbiorców?• Jak duża jest grupa potencjalnych klientów?
  • Z jakich podobnych rozwiązań korzystają moi klienci?
  • Z jakimi problemami się zmagają?
  • Jakim budżetem dysponują moi docelowi użytkownicy?
  • Jakie rozwiązanie mogę im zaproponować?
  • Określ też wiek, płeć, lokalizację i kanały przez jakie chcemy dotrzeć do klientów.

Im lepiej poznasz  potencjalnych odbiorców, tym skuteczniejsze będą Twoje działania.

Czy strona internetowa to must-have?

Musisz być rozpoznawalny również w wirtualnym świecie. Pomoże Ci w tym twoja własna witryna, która przyciągnie nowych klientów i zrobi na nich pierwsze wrażenie. Od Ciebie zależy czy będzie ono pozytywne czy nie. W przypadku sklepu internetowego musisz skupić się na funkcjonalnościach ułatwiających zakupy online. Jeśli oferujesz usługi zadbaj o to, żeby w odpowiednich zakładkach znalazły się dokładne informacje o tym, co oferujesz. W obu przypadkach umieść kontakt do swojej firmy, adres i miejsce, w którym opiszesz swoją firmę.

Zdecydowanie warto dodać również rekomendacje od poprzednich lub obecnych klientów, którzy mogą polecić Ciebie i Twoje usługi. Możesz dodać także wtyczkę czatu, która pozwoli nowej osobie na bezpośredni kontakt przez Messenger. Pamiętaj jednak, że w tym przypadku masz niewiele czasu na odpowiedź, dlatego dobrym rozwiązaniem będzie dodanie formularza kontaktowego.

Wygląd i intuicyjna obsługa strony internetowej to klucz do zdobywania klientów. Zaprojektuj logo i szatę graficzną lub zatrudnij do tego odpowiednie osoby. W większości przypadków najlepszą opcją będzie outsourcing wyżej wymienionych zadań, ponieważ profesjonalnie stworzona strona internetowa lub sklep działają, wyglądają i wypadają lepiej w oczach klienta.

Pamiętaj, żeby śledzić swoją witrynę za pomocą narzędzi analitycznych.Pozwoli to na wnioskowanie z danych o klientach, które pomogą Ci ulepszać Twoją ofertę. Sprawdź możliwości słów kluczowych i poprawiaj swój ranking w Google dzięki SEO. Zoptymalizuj swoją witrynę pod kątem urządzeń mobilnych – jest to szczególnie ważne w branży e-commerce, gdzie możemy wyznaczyć ścieżki zakupowe i zbadać miejsca, które klienci odwiedzają lub nie, lub gdzie napotykają problemy przez które opuszczają Twoją stronę lub ostatecznie rezygnują z zakupów.

Według badania „E-commerce w Polsce 2020” w grupie wiekowej 15-24 lata aż 92% respondentów z Polski robiło zakupy w Internecie za pomocą smartfona.

To pokazuje, jak ważny jest ten aspekt. Warto eksperymentować z treściami fotograficznymi i wideo, tworzyć ciekawe strony docelowe i udostępniać swoje kanały dystrybucji w witrynie. Rozważ prowadzenie bloga – dzięki niemu możesz przyciągnąć potencjalnych klientów. Szczerze mówiąc, w dzisiejszych czasach nie wyobrażamy sobie biznesu, który nie sprzedaje swoich produktów lub usług w Internecie.

Czy warto prowadzić social media?

Oczywiście, że tak! Uruchom strony biznesowe na Facebooku, Instagramie, Linkedlin, Twitterze czy TikoTiku – pamiętaj jednak, żeby dokładnie określić grupę docelową. Dzięki nim masz okazję na niemal bezpośrednią interakcję ze swoimi klientami.

Możesz nimi zarządzać bardzo prosto za pomocą Meta Business Suite. „To darmowe narzędzie umożliwiające centralne zarządzanie Facebookiem, Instagramem i narzędziami do obsługi wiadomości w jednym miejscu, dzięki czemu możesz zaoszczędzić czas, nawiązywać kontakty z większą liczbą osób i uzyskiwać lepsze wyniki biznesowe.Niezależnie od tego, czy używasz go na komputerze, czy na urządzeniu mobilnym, Meta Business Suite ułatwia przeglądanie powiadomień i szybkie odpowiadanie na wiadomości.

Możesz także tworzyć lub planować posty, relacje i reklamy swojej firmy, jednocześnie uzyskując przydatne statystyki, które pomogą Ci zoptymalizować pracę. Ponadto, jeśli masz sklep internetowy, możesz w prosty sposób zsynchronizować go ze swoim Facebookiem czy Instagramem.

Przy właściwym prowadzeniu kont zobaczysz efekty w postaci polubień, komentarzy i udostępnień. To nie będzie łatwe, ponieważ nie jesteś w stanie dopasować swojej treści do każdego – dlatego warto próbować różnego rodzaju contentu. Rośnie również popularność TikTok’a.

Według badania „Holiday Shopping Behavior Custom Research” aż 67% użytkowników twierdzi, że TikTok inspiruje ich do zakupów — nawet jeśli tego nie planowali. Użytkownicy tej aplikacji przyznają, że lubią śledzić działalność marek, a 73% mówi, że czują głębsze połączenie z firmami, z którymi wchodzą w interakcję na platformie.

Zbuduj swoją strategię w mediach społecznościowych i od samego początku zainwestuj w reklamy, które pozwolą Ci docierać do coraz to nowszych klientów. Warto podkreślić, że istotny jest również wygląd i jakość naszych postów i grafik. Kontent powinien być spójny, a Twoje social media powinny w ciekawy sposób opowiadać, o tym co oferujesz. W Internecie znajdziemy wiele pomysłów na kampanie czy serie postów, które oprócz przyciągnięcia uwagi wniosą realną wartość i poszerzą wiedzę klientów o naszej marce. Najważniejsze jest wcześniejsze przemyślenie i zaplanowanie tego, co chcemy publikować. Zwróć też uwagę na remarketing. Co to? Remarketing – to sposób na ponowne dotarcie do osób, które:
• wykazały jakąkolwiek aktywność na Twojej stronie internetowej, Fanpage’u czy Instagramie,
• zapoznały się już z ofertą Twojej firmy oraz do osób,
• zareagowały na Twoją wcześniejszą reklamę.

Kampanie remarketingowe można tworzyć w różnych kanałach, zarówno w Google Ads, jak i Facebook Ads. Jeśli reklamujesz się w Internecie, to remarketing jest najlepszym sposobem na to, by potencjalni klienci zmieniali się w zaangażowanych nabywców.

E-mail marketing – opłaca się?

Zaplanuj strategię e-mail marketingu, który również może być jednym z Twoich kluczowych narzędzi. Według badań w rzeczywistości 73% millenialsów woli otrzymywać komunikaty od firm za pośrednictwem poczty elektronicznej.To łatwy, darmowy i skalowalny sposób komunikacji zarówno z nowymi, jak i dotychczasowymi klientami.

Gdy już masz narzędzie do e-mail marketingu (wiele z nich jest niedrogich lub nawet darmowych), poeksperymentuj z wysyłaniem biuletynów (z nowymi, eleganckimi postami na blogu) i innymi promocjami skierowanymi do Twoich klientów.

Warto stosować e-mail marketing w małej firmie, szczególnie wtedy, gdy już posiadasz stałą grupę osób korzystających z Twoich usług.  W tym przypadku pamiętaj o zgodach marketingowych. Klient musi wyrazić zgodę na otrzymywanie materiałów z Twojej strony. Przekaż ją w prosty i zrozumiały sposób, bo jeśli klient albo potencjalny klient nie rozumie tego, na co wyraża zgodę marketingową, to taka zgoda jest nieważna. Miej to na uwadze.

Nie zapominaj o „poczcie pantoflowej”, czyli lokalny marketing ma znaczenie

Musisz zdawać sobie sprawę z wartości i znaczenia lokalnych klientów. Jeśli prowadzisz małą firmę i posiadasz biuro lub sklep stacjonarny postaraj się o to, żeby wszyscy w okolicy wiedzieli o twojej działalności. Po jakimś czasie zobaczysz efekty – jeśli będziesz rzetelny a Twoje usługi spełnią oczekiwania klientów – będą polecać je innym. Warto więc zainwestować w baner, szyld czy oświetlenie Twojej firmy.

Tak jak pisaliśmy wyżej – referencje od zadowolonych klientów są dla Ciebie ogromną wartością dodaną i potwierdzają wiarygodność Twojej usługi lub produktów. Zamieść je na stronie internetowej. Rekomendacje skłonią nowych odbiorców do tego, żeby wybrali właśnie Ciebie.

Skonfiguruj Google Moja Firma.

Profil Firmy utworzysz bezpłatnie. Do czego to będzie potrzebne? Po stworzeniu konta będziesz mógł zarządzać profilem swojej firmy w wyszukiwarce i Mapach.

Dodasz godziny otwarcia, zdjęcia, wpisy czy produkty lub usługi, które oferujesz. „Niezależnie od tego, czy prowadzisz restaurację lub sklep, czy też świadczysz usługi, Profil Firmy ułatwia klientom bezpośrednie korzystanie z Twojej oferty, umożliwiając zapoznanie się z menu czy ceną usług”.

Poproś zadowolonych klientów do dzielenia się swoimi opiniami. Zarówno te dobre jak i złe, mają ogromny wpływ między innymi na pozycję Twojej strony w wyszukiwarce.

Firma konsultingowa – warto zapytać ekspertów?

Zdecydowanie tak! Konsultanci biznesowi pomogą Ci w opracowaniu strategii i ukierunkują Twoje myślenie na temat rynku czy domysły dotyczące odbiorców. Przykładowe usługi ConQuest Consulting:
Analiza rynku
Analiza konkurencji
Ekspansja zagraniczna
Doradztwo strategiczne

Wiemy, że właściciel, który prowadzi niewielkie przedsiębiorstwo, nie jest w stanie się zająć wszystkim sam, więc warto zlecić niektóre zadania ludziom, którzy zajmują się tym na co dzień. Skontaktuj się z nami, jeśli chcesz sprawdzić, czy właściwe prowadzisz działania marketingowe w swojej firmie! Chętnie odpowiemy na Twoje pytania.

Podsumowanie

Nie bez przyczyny na początku tego artykułu znalazł się cytat Petera Druckera.
To ojciec marketingu. Skoro podkreśla, że kluczem do sukcesu jest zrozumienie klienta,
to z doświadczenia możemy powiedzieć, że to prawda.

Jeśli oferujemy świetne produkty czy świadczymy usługi na wysokim poziomie, to proponowane przeze mnie działania tylko zwiększą grupę klientów
i rozpoznawalność Twojej
marki. Marketing w małej firmie musi dobrze prosperować – bez tego życie przedsiębiorcy będzie cięższe. Załączamy również link, gdzie znajdziesz znajdziecie najważniejsze narzędzia marketingowe i oprogramowania pomagające w codziennym funkcjonowaniu firmy.

Jakub Dereń

Zobacz inne wpisy

Gospodarka

4P vs 4C – czyli jak w dzisiejszych czasach korzystać z Marketing Mix

Zobacz więcej
Analiza rentowności
Finanse

Analiza rentowności – z czego się składa i jak ją wykonać?

Zobacz więcej
diament strategiczny
Zarządzanie przedsiębiorstwem

Jak diament strategiczny może pomóc w analizie Twojego przedsiębiorstwa?

Zobacz więcej