12.06.2021
Competitive analysis in a few steps
Key information:
- Competitive analysis is the process of studying the activities and strategies of companies in an industry to understand the market and competitive advantage.
- To identify competitors, look for companies offering similar products and services in the market.
- In competitive analysis, it is important to create an overview of the company that describes its business. Use the website and competitors' product catalogs here.
- Product promotion strategy is a key element of marketing. When creating it, it is worth following the actions of competitors to avoid mistakes and implement innovative solutions.
- To conduct a competitive analysis, it is worth collecting both current and historical customer data, which can be achieved through marketing messages.
- Competitor research also includes analyzing the sales tactics a company uses, which helps to understand where a company stands competitively.
- One of the most important stages of competitive analysis is the study of a company's financial performance. It allows you to assess the company's growth prospects.
- Tools such as SWOT, comparative analysis or market environment analysis can be used to conduct a competitive analysis.
Details below!
It is well known today that competitive analysis is one of the key issues when establishing a company or acquiring new markets. A thorough knowledge of the companies with which we will be competing for customers will, among other things, allow us to predict their next moves, take advantage of weaknesses or draw good patterns, which in the future may result in achieving a competitive advantage.
What is a competitive analysis?
Jest to szereg działań, które mają na celu uzyskanie jak największej liczby informacji dotyczącej firm rywalizujących na rynku z danym przedsiębiorstwem. Podczas analizy konkurencji zwykle bada się:
- product offerings,
- prices,
- marketing strategy,
- market position,
- target group.
However, this is an example of strategic competitive analysis. In many cases, such a study is performed in a more specialized way taking into account such aspects as SEO analysis or link analysis, for example, and many others
Why do a competitive analysis?
Analiza konkurencji jest niezbędna dla każdego biznesu chcącego skutecznie działać na rynku, zdobyć przewagę konkurencyjną i osiągnąć sukces. Takie badanie pozwala na zrozumienie sytuacji panującej na rynku oraz identyfikację innych firm działających w branży, dzięki czemu przedsiębiorcy mogą lepiej dostosować swoje produkty lub usługi do potrzeb klientów.
In order for a competitive analysis to be useful in the subsequent decision to enter the market, it should provide us with comprehensive information about potential rivals, that is, cover as many areas of their operations as possible. In the rest of this article you will find the steps you can't skip.
How to conduct a competitive analysis?
Identification of competitors
Pierwszym krokiem do przeprowadzenia analizy konkurencji jest identyfikacja konkurentów. Możesz wybrać znacznie większe lub mniejsze firmy od Twojej, jednak jeśli masz szeroką grupę konkurencji, wybierz przedsiębiorstwa podobne rozmiarem do Twojego biznesu. Warto pamiętać, że istnieją dwa rodzaje konkurentów: bezpośredni i pośredni.
A direct competitor is one that offers the same product or service and targets the same customer base as our company. An indirect competitor, on the other hand, is one that sells similar products, but targets a different customer sector, or sells different products and services, but uses the same customer base. Recognizing and analyzing indirect competitors is important because it gives you a different perspective on your business or customer base.
Competitors' products and services
Dla każdego konkurenta stwórz przegląd, który opisuje jego działalność. Powinien on podkreślać cechy, które sprawiają, że każda organizacja jest konkurentem. Wykorzystaj do tego własną wiedzę oraz badania rynku. Podstawą jest także znajomość specyfikacji i ceny produktów oraz usług oferowanych przez konkurencję. Wykorzystaj do tego stronę internetową, katalogi produktowe, czy też placówki konkurentów. Warto również subskrybować newsletter analizowanego przedsiębiorstwa. Ustal, który produkt lub usługa konkurencyjnej firmy cieszy się największą popularnością wśród klientów. Jakie cechy sprawiają, że dana oferta jest tak konkurencyjna? Czy jest to jakość, cena, sposób dystrybucji, a może unikalna wartość dodana? Spróbuj wychwycić jak najwięcej elementów, które możesz wdrożyć we własnej firmie oraz te, dzięki którym możesz uzyskać przewagę. Pamiętaj, że podczas przeprowadzania analizy konkurencji, to detale najczęściej robią różnicę.
Product strategy
Strategia promocji produktu to jedna ze składowych marketingu, która odpowiada bezpośrednio za skuteczną sprzedaż, a nam może pomóc przeprowadzić analizę konkurencji. Jest dziedziną, która oferuje szerokie spektrum najróżniejszych pomysłów w zakresie kreowania i zaspokajania potrzeb zarówno przedsiębiorstwa jak i klientów. Należy jednak pamiętać, że o ile błyskotliwe, skuteczne rozwiązania przynoszą duże zyski, o tyle nietrafione decyzje mogą prowadzić do kłopotów finansowych. Wybór odpowiedniej strategii produktowej jest niezwykle odpowiedzialnym zadaniem. Nie oznacza to jednak kopiowania rozwiązań innych firm do własnej kampanii. Strategia promocji produktu to coś, co powinno być w pierwszej kolejności niepowtarzalne. Coś, co powinno wyróżniać firmę od reszty jej podobnych. Po co więc śledzenie poczynań konkurencji w kwestii promocji produktu? Przede wszystkim warto wiedzieć jakie kanały dystrybucji oraz rodzaje reklamy nie sprawdzały się w przeszłości. W ten sposób unikniemy kilku nietrafionych decyzji. Dobrze jest również mieć świadomość jakich rozwiązań konkurenci nigdy nie wykorzystywali. Wdrożenie ich sprawi, że nasza strategia będzie innowacyjna i nietypowa w danej branży, a to już duża wartość dodana.
Customers
Do jakich klientów dociera Twoja konkurencja i ilu ich jest? Najlepiej zgromadzić zarówno obecne, jak i historyczne dane. Możesz to zrobić dzięki m.in. przeanalizowaniu komunikatów marketingowych firmy. Dzięki temu zauważysz, w jaki sposób rozwijał się konkurencyjny projekt i ile czasu minęło, zanim dotarł do konkretnej liczby klientów. Przeczytaj komentarze oraz opinie dotyczące treści publikowanych przez firmę. W tej sposób dowiesz się, czy produkt analizowanego przedsiębiorstwa zaspokaja potrzeby klienta. Bardzo często na tym etapie analiza konkurencji wykazuje, że przedsiębiorstwo rozwija się za wolno.
Sales tactics
Dobrze przeprowadzona analiza konkurencji obejmuje również taktyki sprzedażowe, jakimi posługuje się konkurencja do sprzedaży swoich dóbr czy usług. Przeanalizuj proces sprzedażowy danej firmy oraz dowiedz się, z jak bardzo zróżnicowanych kanałów dystrybucji korzysta. Czy oprócz strony internetowej posiadają również własne placówki, jeśli tak – jaka jest ich lokalizacja i czym to może być spowodowane? Czy asortyment firmy jest dostępny w całym kraju, czy firma sprzedaje również za granicą? Czy firma regularnie wprowadza obniżki cen swoich produktów? Zbadaj strategię cenową analizowanego przedsiębiorstwa. Weź pod uwagę koszty dostawy artykułów, plany firmy, subskrypcje i wszelkie pakiety. Tego typu informacje pomogą Ci zrozumieć jak bardzo konkurencyjny jest proces sprzedaży analizowanego przedsiębiorstwa.
Target group
The target group defines the potential addressees of our products or services. Knowing the common characteristics of our customers allows us to modify the characteristics of the goods and apply specific marketing strategies so that they suit the recipients and allow us to increase sales. It is not difficult to guess that the highest sales are accompanied by the best possible knowledge of the needs of potential recipients. This task is not one of the simplest, and it is extremely responsible and greatly affects the ultimate success of the entrepreneur. In order to avoid mistakes in determining target addressees, it is worth paying attention to the practices of companies that offer similar products when analyzing the competition.
Wiedza na temat liczebności grupy docelowej oraz dominujących w niej cech i oczekiwań pozwala na dostosowanie strategii marketingowej w sposób umożliwiający osiągnięcie najlepszych wyników sprzedażowych. Badając profil grupy docelowej, zaleca się, by stosować zestawy technik i metod badawczych, które pomagają w zdefiniowaniu charakteru socjo-demograficznego, w tym: styl życia, rozmieszczenie geograficzne czy poziom lojalności w stosunku do produktu.
Competitive advantage
Kolejną rzeczą, bez której nie może się odbyć żadna analiza konkurencji, jest znalezienie przewagi konkurencyjnej lub niszy rynkowej – to ona pozwoli Ci się wyróżnić. Odpowiedz sobie na pytanie, czy twój pomysł na biznes jest dobry i czy masz szansę zaistnieć z nim na rynku. Zastanów się nad tym, co może Cię wyróżniać w oczach klientów na tle konkurencji. Być może będzie to innowacyjny produkt, konkurencyjna cena lub inna unikatowa cecha produktu czy usługi. W tym celu musisz wykazać się jak największą inwencją. Jest to moment, gdzie szczególnie przydatne stają się techniki pobudzania kreatywności, najpopularniejszą z nich jest „burza mózgów ”. Spróbuj wykreować przewagę, coś, co pozwoli Ci się wybić, coś innowacyjnego, czego nie było do tej pory.
Funding
The structure of liabilities in a company (especially a start-up) is a source of many dilemmas and doubts. Raising foreign capital is among the necessary solutions when growing a company. However, to what extent is it safe to get into debt? Which obligations can be the most advantageous from the company's point of view? It is worth paying attention to the market and sources of financing for similar institutions by conducting a competitive analysis.
Warto jest tutaj znaleźć „success story”, na której będziesz mógł się wzorować tworząc model finansowania własnego przedsiębiorstwa. Zgromadź informacje o tym, kiedy analizowana firma powstała oraz w jakich okolicznościach otrzymała finansowanie, a także ile i od jakiego inwestora. Przeanalizuj wyniki finansowe konkurencji. Pozwoli Ci to zrozumieć mocne i słabe strony danej firmy, co pomaga w ocenie perspektyw wzrostu przedsiębiorstwa.
Marketing strategy
Include social media analysis here. Why? Because it allows you to understand how your competitors are engaging their audience and how they are building their image. Also, check how the company you're researching responds to its customers' feedback. By diligently analyzing social media, you can see what topics are currently popular in the industry and use them in your marketing strategy. It's also a good idea to check the functionality of your competitor's website. Does it have a FAQ section? Does the company publish case studies or whitepapers? Or has it recently released an ebook?
Investigate whether the analyzed company has its own blog with materials updated on a regular basis. Check what events the competition is participating in. Or perhaps the company has established partnerships with other companies?
Research tools
Przeprowadzenie analizy konkurencji jest niezbędne do rozwoju firmy. Jednak może to być niezwykle żmudne i czasochłonne – zwłaszcza, jeśli przyglądasz się wielu konkurentom. Na szczęście istnieje wiele narzędzi badawczych online, które ułatwiają i usprawniają ten proces. Narzędzia te mogą pomóc Ci zidentyfikować konkurentów, śledzić ich treści i analizować wyniki. Korzystanie z oprogramowania badawczego oszczędza czas, jednocześnie informując o najlepszych wynikach dla Twojej firmy.
Competitive analysis - methods
Good tools for conducting a competitive analysis are:
- Analiza SWOT, która oprócz plusów i minusów rozważa również wynikające z nich szanse i zagrożenia. Pomaga ona firmie zdefiniować swoją pozycję na rynku i przewidzieć przyszłe działania konkurencji. O tym jak przeprowadzić analizę SWOT przeczytasz między innymi na naszym blogu.
- Analiza otoczenia rynkowego, która jest procesem zbierania i analizowania informacji na temat czynników zewnętrznych, które mogą mieć wpływ na działalność biznesu. Obejmuje ona badanie różnych aspektów otoczenia biznesowego, takich jak otoczenie makroekonomiczne, polityczne, społeczne, kulturowe, technologiczne i ekologiczne.
- Analiza porównawcza – pozwala na porównanie produktów i usług naszego przedsiębiorstwa z produktami i usługami konkurencji. Dzięki niej możemy lepiej zrozumieć w jakich obszarach nasza firma może usprawnić swoją ofertę.
Contact us if you need a competitive analysis. Gain an edge over your rivals!
If you're curious about what such a survey looks like in practice, check out how we conducted the competition analysis for Bakoma S.A.
It is rare for a business to have no competition at all. Even if it does, it is good to be prepared for its appearance in the future, because in business you should always have a "plan B". Based on the information that competitive analysis provides, you can create your own or improve your existing strategy. Constant monitoring of the competition and the market as a whole will help you protect your own company from possible losses in market share.