• Pon-Pt : 9:00 - 18:00

Analiza konkurencji w 7 krokach


Analiza konkurencji w 7 krokach

Nie od dziś wiadomo, że analiza konkurencji jest jednym z kluczowych zagadnień przy zakładaniu firmy bądź pozyskiwaniu nowych rynków zbytu. Dokładna wiedza na temat firm, z którymi będziemy rywalizować o klienta pozwoli między innymi przewidzieć ich następne ruchy, wykorzystać słabości lub zaczerpnąć dobre wzorce, co w przyszłości może przynieść efekt w postaci osiągnięcia przewagi konkurencyjnej.

Aby analiza konkurencji była użyteczna przy późniejszym podjęciu decyzji o wejściu na rynek, powinna dostarczyć nam kompleksowej informacji na temat potencjalnych rywali, czyli obejmować sobą jak najwięcej obszarów ich działania. Oto 7 z nich, których nie możesz pominąć:

Produkty i usługi konkurencji

Podstawą jest znajomość specyfikacji i ceny produktów oraz usług oferowanych przez konkurencję. Ustal, który produkt lub usługa konkurencyjnej firmy cieszy się największą popularnością wśród klientów. Jakie cechy sprawiają, że dana oferta jest tak konkurencyjna? Czy jest to jakość, cena, sposób dystrybucji, a może unikalna wartość dodana? Spróbuj wychwycić jak najwięcej elementów, które możesz wdrożyć we własnej firmie oraz te, dzięki którym możesz uzyskać przewagę. Pamiętaj, że to detale najczęściej robią różnicę.

Klienci

Do jakich klientów dociera Twoja konkurencja i ilu ich jest ? Najlepiej zgromadzić zarówno obecne, jak i historyczne dane. Dzięki temu zauważysz, w jaki sposób rozwijał się konkurencyjny projekt i ile czasu minęło, zanim dotarł do konkretnej liczby klientów. Bardzo często na tym etapie analiza konkurencji wykazuje, że przedsiębiorstwo rozwija się za wolno.

Kanały sprzedaży

Dobrze przeprowadzona analiza konkurencji obejmuje również kanały, którymi posługuje się konkurencja do sprzedaży swoich dóbr czy usług. Dowiedz się, z jak bardzo zróżnicowanych platform sprzedażowych korzystają konkurencyjne firmy. Czy oprócz strony internetowej posiadają również własne placówki, jeśli tak – jaka jest ich lokalizacja i czym to może być spowodowane? Czy asortyment firmy jest dostępny w całym kraju, czy firma sprzedaje również za granicę?

Grupa docelowa

Wiedza na temat liczebności grupy docelowej oraz dominujących w niej cech i oczekiwań pozwala na dostosowanie strategii marketingowej w sposób umożliwiający osiągnięcie najlepszych wyników sprzedażowych. Badając profil grupy docelowej, zaleca się, by stosować zestawy technik i metod badawczych, które pomagają w zdefiniowaniu charakteru socjo-demograficznego, w tym: styl życia, rozmieszczenie geograficzne czy poziom lojalności w stosunku do produktu.

Przewaga konkurencyjna

Kolejną rzeczą, bez której nie może się odbyć żadna analiza konkurencji, jest znalezienie przewagi konkurencyjnej lub niszy rynkowej – to ona pozwoli Ci się wyróżnić. Odpowiedz sobie na pytanie, czy twój pomysł na biznes jest dobry i czy masz szansę zaistnieć z nim na rynku. Zastanów się nad tym, co może Cię wyróżniać w oczach klientów na tle konkurencji. Być może będzie to innowacyjny produkt, konkurencyjna cena lub inna unikatowa cecha produktu czy usługi. W tym celu musisz wykazać się jak największą inwencją. Jest to moment, gdzie szczególnie przydatne stają się techniki pobudzania kreatywności, najpopularniejszą z nich jest „burza mózgów ”. Spróbuj wykreować przewagę, coś, co pozwoli Ci się wybić, coś innowacyjnego, czego nie było do tej pory.

Finansowanie

W tym punkcie dobrze jest znaleźć „success story“, na której będziesz mógł się wzorować tworząc model finansowania własnego przedsiębiorstwa. Zgromadź informacje o tym, kiedy analizowana firma powstała oraz kiedy i w jakich okolicznościach otrzymała finansowanie, a także ile i od jakiego inwestora.

Mocne i słabe strony

Na koniec, w ramach podsumowania, zestaw wszystkie zgromadzone informacje i spróbuj wskazać mocne i słabe strony konkurencji. Najlepszym narzędziem do tego celu jest analiza SWOT, która oprócz plusów i minusów rozważa również wynikające z nich szanse i zagrożenia. O tym jak przeprowadzić analizę SWOT przeczytasz między innymi na naszym blogu.

 

Rzadko zdarza się, aby przedsiębiorstwo w ogóle nie miało konkurencji. Nawet jeśli tak jest, dobrze być przygotowanym na jej pojawienie się w przyszłości, ponieważ w biznesie zawsze należy mieć „plan B”. Bazując na informacjach, które dostarcza analiza konkurencji możesz stworzyć własną bądź ulepszyć dotychczasową strategię. Stałe monitorowanie konkurencji i rynku jako całość pomoże Ci zabezpieczyć własną firmę przed ewentualnymi stratami w udziałach w rynku.

 

Kacper Dobies

Komentarze (2)

Hol-Wiesiek

2020-06-19 14:14:15

Czy zauważyliście anomalie, które pojawiały się na przestrzeni ostatnich lat? Mówię o trendach w których podmioty idą aby osiągnąć najlepsze wyniki marketingowe. Zauważyłem np. że na rynku pomocy drogowych w stolicy bardzo dużo jest firm gdzie jest postawiona strona no-name. Bez nazwy firmy, tylko telefon. Śmierdzi mi to złymi praktykami... Niestety zauważyłem to samo w Bydgoszczy i po wpisaniu pomoc drogowa bydgoszcz wyskakują strony no-name, mimo iż rok temu nie było ich na pierwszej stronie. Chyba klientów nie obchodzi jaka firma ich obsługuje... Jak sądziscie?

Bogdan Markowicz

2017-06-21 23:50:30

Bardzo użyteczny wpis :) dzięki!

Tomasz

2015-06-17 14:52:07

Świetny wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *