22.05.2019
Marketing w przedsiębiorstwie – jego rola i znaczenie
Wiele osób, szczególnie tych o zmyśle matematycznym, zadaje nieraz pytanie – czym tak naprawdę jest ten marketing? Czy można się tego w jakiś sposób nauczyć? Przecież jest to dziedzina tak bardzo jakościowa, że ujęcie jej w jakiekolwiek ścisłe ramy sprawia, że jej działania tracą sens. A jednak branża ta wciąż istnieje, co więcej, rozwija się w niesamowitym tempie, wykorzystując najnowsze technologie i wciąż pojawiające się nowe środki przekazu.
Bez przerwy pojawiają się na rynku kolejne agencje medialne, zatrudniające zdolnych ludzi, którzy wykazują się niesamowitą kreatywnością. Wydawać się więc może, że choć jest to trudny do zbadania i opisania temat, to jednak coś w tym marketingu jest.
I owszem – jest. Powstało już tysiące opracowań opisujących podstawy, na których oparta jest reklama oraz co najważniejsze, wykorzystywane przez nią metody działania. Z marketingowego punktu widzenia jest to już jednak standard. By ukazać na czym tak naprawdę polega praca działu marketingu w nowoczesnej firmie trzeba pójść o krok dalej i przyjrzeć się działaniu specjalistów w tej dziedzinie. Ich praca oparta jest na podstawowym elemencie, którego nie może zabraknąć przy żadnym projekcie – kreatywności. Każda kolejna kampania reklamowa musi wyróżniać się na rynku, tak by nie zginęła w gąszczu reklam konkurencji. Powinna więc docierać do potencjalnych nabywców produktu czy usługi w taki sposób, by zwrócić ich uwagę. Osiągnięcie tego celu nie jest jednak zadaniem łatwym, tak jak niełatwa jest nauka bycia kreatywnym – w końcu w samej naturze człowieka leży zachowywanie się wg schematów i podążanie utartymi ścieżkami. A jednak można tą cechę nabyć z czasem, choć wymaga to pracy i wysiłku.
Działania marketingowe trzeba jednak połączyć z pozostałymi funkcjami przedsiębiorstwa, tak by stanowiły one spójną całość. Tutaj często pojawia się problem – jak nie ograniczać tej jakże kreatywnej grupy specjalistów od marketingu, a jednocześnie efektywnie wdrożyć ich w uporządkowane schematy działania przedsiębiorstwa, które są elementem wymaganym do zapewnienia mu efektywności. Wraz z upływem czasu oraz zachodzącymi zmianami podejścia do reklamy i sprzedaży, specjaliści proponowali kolejne schematy ukazujące rolę marketingu we współczesnym przedsiębiorstwie, z których najczęściej wykorzystywane dwa to:
- Marketing jako funkcja równoważna pozostałym, tj. produkcji, finansom i zasobom ludzkim. Podejście to charakterystyczne jest dla przedsiębiorstw zorientowanych na sprzedaż, utrzymujących że klienci pozostawieni sami sobie nie będą kupować wystarczającej liczby produktów.
- Marketing jako funkcja integrująca pozostałe elementy, skupione na kliencie. Podejście charakterystyczne dla firm zorientowanych na klienta, starających się zrozumieć jego potrzeby oraz znaleźć na nie odpowiedź.
Te dwa przeciwne wręcz podejścia, reprezentujące całkiem odmienny sposób myślenia o kliencie są obecnie najpopularniejsze. Pierwsze z nich praktykowane jest zazwyczaj gdy firma chce sprzedać to co produkuje, a nie to czego potrzebuje rynek. Jej managerom wydaje się, że produkt, który stworzyli będzie na tyle interesującym dla klienta rozwiązaniem, że ten zdecyduje się na zakup. Drugie z wymienionych podejść pojawiło się w połowie lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku i zakwestionowało poprzednie. Firmy działające wg tej zasady postanowiły zrozumieć klienta oraz zareagować na jego pragnienia, przedstawiając mu gotowe rozwiązanie zaspokajające owe potrzeby. Pojawiła się więc konieczność rozwinięcia komunikacji między klientem a przedsiębiorstwem, co sprawiło że narodziły się nowe techniki marketingowe, pozwalające zbadać rynek oraz wymagania potencjalnego nabywcy. W połączeniu z kreatywnością specjalistów ds. marketingu stanowią one niesamowicie skuteczne narzędzie, pozwalające firmie osiągnąć sukces. Nie jest to jednak łatwa droga – wymaga przede wszystkim zmiany sposobu myślenia, który w wielu przypadkach jest w nas bardzo zakorzeniony.