11.08.2022

Jak zrobić badanie rynku? Proste porady

Czym właściwie jest badanie rynku? Czy tym samym co analiza konkurencji oraz możliwości rozwoju? Czy warto przeprowadzać je tylko przy otwieraniu działalności, a może również w późniejszym okresie działalności? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w tym artykule. Praktycznie każdy przedsiębiorca stanął kiedyś przed podobnymi dylematami. Kwestie w rodzaju:

  • Jaki kolor powinno mieć logo.
  • Czy ceny produktów powinny być niskie czy też bardzo niskie.
  • Jak najskuteczniej dotrzeć do klientów

Takie pytania zaprzątają głowę właściciela każdego biznesu. Część z nich decyduje się na działanie metodą prób i błędów, zupełnie ignorując potencjalne korzyści, jakie mogłoby przynieść rzetelnie przeprowadzone badania rynkowe. Zwłaszcza w czasach kryzysu, który z powodu pandemii zapewne niedługo uderzy w światową gospodarkę, warto wykorzystać każdą wiedzę jaka pozwoli na uzyskanie przewagi nad konkurencją.

Badania rynkowe – ekspansja na nowe rynki

Coraz więcej firm przenosi się do Internetu, a przy tym stara się działać międzynarodowo. W zasadzie nic w tym dziwnego, bo Internet, jak żadne inne medium, idealnie się do tego nadaje. Zanim jednak zdecydujemy się wyjść do zagranicznych klientów, warto przeprowadzić badania rynkowe. Niby żyjemy w globalnej wiosce, ale wciąż preferencje konsumentów w poszczególnych krajach potrafią dosyć znacznie się różnić.

A poza tym, bez dogłębnej wiedzy o rynku, łatwo o spektakularną wpadkę. Nie ma się co wstydzić – te zdarzały się nawet największym firmom. Weźmy choćby przykład z branży motoryzacyjnej – nazwa jednego z popularnych SUV-ów marki AUDI, modelu Q3 w krajach hiszpańskojęzycznych czyta się podobnie jak “mizerny”. Ten, jak również wiele innych przykładów wpadek, na pewno miało to wpływ na statystyki sprzedaży tego pojazdu.

Dobre rozpoznanie rynków to także znajomość konkurencji oraz popytu na dany produkt/usługę. Ta wiedza pozwoli zaplanować działania marketingowe oraz przewidzieć trendy na danym rynku czy wreszcie zyskać przewagę konkurencyjną. Bo – przykładowo – niska cena jaka decyduje o popycie na dany produkt w Polsce wcale nie musi przekładać się na popularność danego produktu w Niemczech.

Nowe nisze rynkowe

Dobrze przeprowadzona analiza rynkowa pozwoli na odkrycie zupełnie nowych nisz na rynku. Przykładowo, jeżeli nasza firma do tej pory sprzedawała drogie maszyny przemysłowe, może w czasach kryzysu warto przejść do dystrybucji tańszych produktów? Na przykład narzędzi? Albo wyjść do innych odbiorców, na przykład klientów indywidualnych, w miejsce odbiorców biznesowych, którzy stanowili core klientów do tej pory? Odpowiedzi na to pytanie pozwoli uzyskać rzetelne badanie rynkowe.

Badanie rynku – najważniejsze korzyści

Badania rynku mają na celu kompleksowe rozpoznanie procesów zachodzących na rynku. Pozwala zrozumieć nie tylko ich aktualny kształt, ale także czynniki, które wpływają na ich określony rozwój. To wiedza, która znacznie pomaga w budowaniu oferty, ale również planowaniu strategii organizacji na danym rynku. Umożliwia też znacznie skuteczniejszą rozbudowę systemu sprzedaży czy oferty produktowej.

Badanie rynku pozwoli również na poznanie głównych graczy. Obserwacja konkurencji jest przecież nierozerwalną częścią działania firmy – pozwala planować strategię oraz modyfikować ją, w zależności od sytuacji rynkowej.

Najważniejsze wyróżniki badań rynkowych

Badania rynkowe mogą mieć różną formę ze względu choćby na cel, w jakim są przeprowadzane. W oparciu o tę zmienną wyróżniamy badania:

  • Eksploracyjne
  • Testowe
  • Cenowe

Czym różnią się od siebie? Badania eksploracyjne mają za zadanie identyfikować różne problemy oraz wspierać ich rozumienie. Z kolei badanie cenowe ułatwia prowadzenie polityki ustalania cen produktów na danym rynku/w danym segmencie. Rolą badań testowych jest z kolei wypróbowanie różnego typu produktów czy usług.

Badania rynkowe – ilościowe i jakościowe

Chcesz się dowiedzieć, jaki produkt cieszy się największym zainteresowaniem w kategorii “Ogród”? Przyda Ci się badanie ilościowe. To działanie, które ma za zadanie wyłuskanie jak największej ilości informacji liczbowych o tendencjach na rynku.

A jeżeli chcesz wiedzieć, dlaczego ludzie wybierali właśnie kosiarkę elektryczną zamiast na przykład spalinowej, musisz przeprowadzić badanie jakościowe. Bazuje ono głównie na małych grupach ludzi oraz ułatwia analizę konkretnego procesu.

Badania rynkowe – czas

Zastanawiasz się nad przyszłą strategią? A może chcesz wiedzieć jak wyglądał rynek rok temu/5 lat temu albo w jeszcze innym horyzoncie czasowym? Badania rynkowe pozwalają na zdobycie takich danych – choćby w oparciu o dane które zapewnia GUS, ale także różnego rodzaju ankiety.

Jak długo trwa badanie rynku?

Nie ma tu jednej, uniwersalnej odpowiedzi. To zależy od konkretnego przypadku, ale też choćby od liczby osób realizujących projekt, ilości informacji, a także dostępności danych. Warto bowiem pamiętać, że taka analiza rynku często wymaga nie tylko badań pierwotnych, ale również badań wtórnych.

Wszystkie z tych działań wymagają wobec tego tygodni lub miesięcy, aby wygenerować realną wartość dla klienta i zaspokoić jego potrzeby.

Zobacz inne wpisy

Gospodarka

Lead sprzedażowy – jak go pozyskać?

Zobacz więcej
Co to jest metoda CIV
Zarządzanie przedsiębiorstwem

Co to jest metoda CIV i do czego ją wykorzystać?

Zobacz więcej
badania rynku
Analiza rynku

Analiza PEST jako element badania rynku

Zobacz więcej