fbpx
  • Pon-Pt : 9:00 - 18:00

Benchmarking – pora na praktykę!


Benchmarking – pora na praktykę!

Jak dowiedzieliśmy się z dwóch poprzednich artykułów, benchmarking to sposób na doskonalenie własnej firmy poprzez korzystanie z doświadczenia innych. Wiemy też, że korzyści związane z zastosowaniem tej metody oddziałują na wiele płaszczyzn funkcjonowania organizacji, a przede wszystkim zwiększają prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu. Pozostaje więc ostatnie pytanie, jakie należy sobie zadać – jak benchmarking wygląda w praktyce?

Co zrobić, kiedy mierzysz wysoko?

Najlepsze przykłady zastosowania benchmarkingu możemy zaobserwować w wysoce konkurencyjnej i innowacyjnej branży lotniczej, gdzie jest on uważany za niesamowicie pożyteczne narzędzie poprawiające wyniki firmy. Dodatkowo doceniana zaleta to relatywnie niski koszt jego wykonania.

Southwest Airlines to dzisiaj jeden z najbardziej dochodowych przewoźników lotniczych, jednak nie zawsze tak było. Nieefektywny i błędnie zorganizowany system zarządzania czasem prowadził do wielu nieprzewidywanych zmian i opóźnień, a w konsekwencji do niezadowolenia klientów. Aby rozwiązać problem, zdecydowano się na rozpoczęcie analizy sytuacji na rynku metodą benchmarkingu. Rozpoczęto od porównania swojej strategii z innymi podobnymi firmami w branży, osiągającymi lepsze rezultaty. Dodatkowo Southwest Airlines rozważył również systemy zarządzania czasem wykorzystywane przez nie-lotnicze firmy, znane z efektywności w tej dziedzinie.

Dlaczego warto?

Wśród analizowanych organizacji wyróżniła się grupa NASCAR, która posiadała świetnie współpracujące i wydajne, przede wszystkim w obszarze zarządzania czasem, załogi obsługi technicznej wyścigów. Na czym polegał ich sukces? Dokładność i jasno wyznaczone zadania okazały się kluczem do tak dobrych rezultatów. Dodatkowo były one determinowane zarówno przez skupienie się na każdym pracowniku, jak i przez rozwijanie dobrze pracujących ze sobą zespołów. Inspirując się tym przykładem, Southwest Airlines stworzył własną strategię.

Dzięki zastosowaniu benchmarkingu SA zoptymalizował i znacząco poprawił czas od podstawienia samolotu do jego wylotu. Najbardziej przyczyniły się do tego ograniczona ilość sprawdzanych bagaży, ujednolicone ukształtowanie samolotów oraz najszybszy z możliwych proces odprawy pasażerów.

Ostatecznie, myśląc kreatywnie i nie ograniczając możliwości benchmarkingu jedynie do branży lotniczej, przewoźnik Southwest Airlines sam stał się punktem odniesienia dla konkurencji. Obecnie jedną z najsilniejszych i najbardziej cenionych przez podróżujących stron spółki jest punktualność.

Od przeciętnej restauracji typu fast food do eksperta jakości

Benchmarking stał się na tyle popularnym narzędziem, że nie tylko firmy mające kłopoty wykorzystują go, aby znaleźć rozwiązanie. Przedsiębiorstwa uznawane za wzór do naśladowania same wychodzą naprzód, oferując swoją wiedzę i doświadczenie.

Prywatna sieć restauracji szybkiej obsługi, Pal’s Sudden Service, obsługuje klientów w 17 lokalizacjach, w promieniu 60 mil od Kingsport. Stworzona formuła pozwoliła osiągnąć wysoki poziom produktów oraz jakość obsługi, dzięki czemu Pal’s został głównym graczem na regionalnym rynku. Sieć restauracji jako pierwsza w branży restauracyjnej otrzymała nagrodę im. Malcolma Baldrige’a, amerykańską nagrodę jakości. Nawet podczas niepewnej sytuacji ekonomicznej na rynku obroty Pal’s Sudden Service nie przestawały wzrastać.

Inne organizacje zauważyły, jak zmieniała się ta sieć restauracji i, co oczywiste, chciały się dowiedzieć, w jaki sposób udało się to osiągnąć. Thom Crosby, pełniący obecnie funkcję prezesa spółki, zdecydował, aby zaoferować zainteresowanym przedsiębiorstwom sesję benchmarkingu. Zaciekawienie kursem było tak ogromne, że miejsca rozeszły się już pierwszego dnia. Benchmarking oferowany przez Pal’s Sudden Service miał na celu stworzyć w regionie światowe centrum doskonałej jakości. Dzisiaj Pal’s Business Excellence Institute (BEI) oferuje przeróżne kursy oparte o systemy zarządzania stosowane w restauracji. Są one pomocne nie tylko dla przedsiębiorstw, ale również dla takich instytutów jak pozarządowe organizacje czy fundacje.

Przekonaj się sam!

W Polsce i na całym świecie; w małych przedsiębiorstwach i w ogromnych korporacjach; w każdej branży i w każdym sektorze – dobrze wykorzystany benchmarking wszystkim pomaga osiągnąć to, co na początku może wydawać się niemożliwe. Czasami mamy rozwiązania podane jak na tacy, tak jak w przypadku szkoleń BEI, najczęściej jednak trzeba samemu znaleźć inspirację wśród konkurencji do stworzenia własnego, skutecznego i dającego długotrwałe skutki planu. Jak pokazują przykłady, mimo koniecznego nakładu pracy naprawdę warto!

Weronika Płatek

Komentarze (2)

Roman

2017-05-26 16:03:28

Fajny artykuł i wiele ciekawych pomysłów.

Pompa

2017-03-01 08:52:47

Bardzo dużo wiedzy w jednym artykule, będę musiał poszukać jakiegoś kursu w swojej dziedzinie. Dzięki :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *