29.08.2016

Outsourcing – korzyści płynące ze specjalizacji

Przedsiębiorcy nieustannie zastanawiają się, jak ograniczyć wydatki i zredukować koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Konkurencja na rynku nie próżnuje, a oczekiwania wobec właścicieli firm i ich usług są coraz wyższe, dlatego niezbędne jest znalezienie złotego środka, który pozwoli na efektywne wykonywanie pracy, a dodatkowo nie będzie to związane ze zbyt wysokim nakładem pieniężnym. A gdyby tak część zadań powierzyć komuś, kto zrobi to lepiej i taniej? Naprzeciw takim oczekiwaniom wychodzi outsourcing.

Czym właściwie jest outsourcing?

Nazwa pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem od trzech słów: outside-resource-using, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza korzystanie z zasobów zewnętrznych źródeł. W środowisku biznesowym określa przekazanie części zadań i projektów, bądź pełnienia pewnych funkcji wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej, która dzięki swojej specjalizacji, wykonuje te zadania bardziej profesjonalnie, a co najważniejsze – taniej.

Nowa alternatywa dla oszczędzania

Na początku outsourcing był traktowany wyłącznie jako podstawowy instrument do minimalizowania wydatków. Przykładem mogą być działania przedsiębiorców z branży odzieżowej, którzy wyrób produktów koncentrują na rynku Azjatyckim, gdzie koszty produkcji, a przede wszystkim wynagrodzeń, są zdecydowanie niższe niż w Europie. Cena outsourcingu jest zależna od rodzaju zlecanych usług, jednak najczęściej charakteryzuje się niższą wysokością w porównaniu do wykonywania określonych zadań przez firmę zlecającą. Na korzyść outsourcingu przemawia również fakt, że niekiedy bieżące zadania wymagają nowych umiejętności, nieposiadanych przez obecnych pracowników . Outsourcing pozwala w tym przypadku na komfort, jakim jest korzystanie ze źródeł zewnętrznych i minimalizację kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników na etat.

Outsourcing w liczbach

Według statystyk outsourcing po raz kolejny odnotował wzrost jeśli chodzi o zainteresowanie – w 2015 roku sektor powiększał się w tempie od 18% do 20 % w porównaniu do 2014 roku. Poprzedni rok pokazał również, że zatrudnienie w branży wyniosło 150 tys. osób, a prognozy na przyszłe lata są jeszcze bardziej obiecujące – szacuje się, że do 2020 roku będzie ono wynosiło 250 tys. osób.

Pozytywne prognozy

Obecnie outsourcing zdominowany jest przez 3 gałęzie : SSC (centra usług wspólnych) i KPO (centra zaawansowanych usług z zakresu analiz i ekspertyz) oraz BPO (sektor usług dla biznesu), który okazał się najbardziej dynamicznym sektorem w zakresie rozwoju. Spośród wszystkich osób pracujących w sektorze SSC/BPO na terenie Europy Środkowo-Wschodniej obywatele naszego kraju stanowią aż 40%. Warto zauważyć ogromny potencjał polskich firm świadczących usługi outsourcingowe. W kraju lokowane są centra biznesowe zagranicznych firm, a szczególnym zaufaniem cieszy się Kraków, który został określony jako jedno z najbardziej atrakcyjnych miast na świecie pod względem świadczonych tam usług.

Outsourcing jest ważnym procesem, który w znacznym stopniu ułatwia pracę i pozwala przedsiębiorcom na ograniczenie wydatków. Stanowi on zatem strategiczne narzędzie biznesowe, pomagające w zarządzaniu firmą i ułatwiające jej rozwój. Należy pamiętać, że to właśnie pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizacji jest dla polskich przedsiębiorców główną korzyścią z outsourcingu.

Aleksandra Borkowska

Zobacz inne wpisy

Badania rynku przykłady
Analiza rynku

Jak zrobić badanie rynku? Proste porady

Zobacz więcej
Zarządzanie przedsiębiorstwem

Kim jest doradca biznesowy? Poznaj przewodnika po sukcesie biznesowym

Zobacz więcej
Marketing

Jak zwiększyć zyski firmy dzięki remarketingowi?

Zobacz więcej