• Pon-Pt : 9:00 - 18:00

Potencjał niewykorzystanych informacji – analiza danych w firmie


Potencjał niewykorzystanych informacji – analiza danych w firmie

Każde przedsiębiorstwo – korporacja, duża firma, czy podmiot sektora MŚP może gromadzić dane. Zbierać informacje o dostawcach, klientach, konsumentach, a może pracownikach i całych procesach firmowych? Niezależnie od tego, czego one dotyczą, dzięki odpowiedniemu opracowaniu są niezwykle cennym źródłem informacji. Analiza danych w przedsiębiorstwie – przekonaj się, że warto!

Jakie dane? Skąd je wziąć?

W ramach prowadzenia działań operacyjnych przedsiębiorstwo posługuje się narzędziami, które stanowić mogą cenne źródła informacji: statystyki z Google Analytics, aktywność odbiorców pod publikacjami w mediach społecznościowych, dane z systemów CRM (Customer Relationship Managment), historie zamówień, ich wartość, identyfikator klienta, data zamówienia, region zamówienia, a może dane z księgowości dotyczące przychodów, czy kosztów, czy wewnętrzne dane o pracownikach – czas ich pracy, wykonywane zadania, wyniki prac, informacje o wykorzystywanych metodach motywacyjnych. Wymienione przykłady są podstawowymi informacjami, które większość przedsiębiorstw gromadzi, albo bezzwłocznie może rozpocząć ich agregację. Mimo że zestawione razem na pierwszy rzut oka nie stanowią wartości dodanej dla firmy, dzięki odpowiedniej obróbce, analizie i wizualizacji mogą być podstawą do podejmowania racjonalnych decyzji biznesowych.

Czy potrzebuję specjalistycznego programu?

Duże firmy często ponoszą ogromne koszty na wprowadzenie odpowiedniego systemu, którego zadaniem jest gromadzenie danych oraz na ich podstawie opracowywanie raportów. Przedsiębiorstwa z sektora MŚP często nie są gotowe na ponoszenie tego typu kosztów. Mimo to już podstawowe narzędzia takie jak Excel, czy Google Sheets mogą okazać się odpowiednie do tworzenia baz danych firmowych. Zbieranie informacji pochodzących z różnych źródeł w jednym miejscu ułatwi późniejszą analizę danych oraz wyciąganie wniosków.

Analiza danych – teoria, a praktyka

Wyobraź sobie sytuację, w której pobrane surowe dane z źródła takiego jak np. Google Analytics zostały w odpowiedni sposób uszeregowane i przedstawione, a dodatkowo opisane w taki sposób, że otrzymujesz odpowiedz na pytania: Skąd pochodzą odwiedzenia na Twojej stronie internetowej? Które podstrony interesują odbiorców najbardziej? Kiedy odwiedzają oni stronę? Ile czasu tam spędzają i wiele innych. Takie dane mogą być podstawą do zaplanowania np. skutecznej kampanii promocyjnyej. Na podstawie wyżej wymienionych danych jesteś w stanie zaplanować harmonogram działań, ich rodzaj, czy wybrać najlepszy portal i czas na publikację opracowanych materiałów, a także grupę docelową. A co np. z informacjami o klientach, o transakcjach, ich wartościach, udzielonych zniżkach? To swoista podstawa to opracowania strategii sprzedaży, a nawet polityki cenowej. Może okaże się, że najwięcej zamówień dotyczy produktów drogich i nieprzecenionych, że niska cena nie była głównym determinantem podjętych decyzji zakupowych Twoich klientów. Może klienci z regionu X przeważnie kupują produkty Y i to działania sprzedażowe dotyczące tej kategorii dóbr powinny zostać głównie prowadzone, a inne zmodyfikowane. A może od kilku lat w marcu liczba zamówień spada w porównaniu do innych miesięcy w roku? Czyż nie jest to bodziec do przeanalizowania co dzieje się w działaniach firmy w tym czasie?

Potencjał danych, który warto wykorzystać

Klienci nie podejmują decyzji racjonalnych i nie działają w sposób logiczny. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć ich działań. Jednak zbierając dane i odpowiednio je analizując, można z większym prawdopodobieństwem ocenić kierunek ich działań. Dane o pracownikach są podstawą do ewentualnych zmian w firmie, sposobu ich motywowania, czy lepszego oceniania rezultatów ich pracy. Ruch na stornie internetowej, aktywność w mediach społecznościowych pomogą zdefiniować profil odbiorców i dostosować działania w taki sposób, aby były dla nich interesujące, dzięki czemu zwiększysz rozpoznawalność marki i zdobędziesz nowych potencjalnych klientów. Zróżnicowany poziom sprzedaży w różnych regionach kraju, czy Świata? Dostosuj ofertę i działania do specyficznych grup konsumentów. Świadome planowanie, wyznaczanie nie tylko celów, ale sposobu ich osiągnięcia to korzyści, które możesz osiągnąć, wykorzystując potencjał niewykorzystanych informacji i zbieranych danych firmowych.

Posiadasz bazy danych, których opracowanie jest zbyt wymagające, a może nie ma po prostu na to czasu? Nie wiesz, jak możesz wykorzystać potencjał informacji zbieranych w firmie. Nie wahaj się, skontaktuj się z nami!

Maja Ciechańska

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *