04.02.2022

Jak działa Twoja konkurencja od wewnątrz? Dowiedz się tego dzięki analizie 4 rogów!

Analiza 4 rogów (four corners analysis) to narzędzie stworzone przez Michaela Portera, które pozwala na predykcję przyszłej strategii konkurenta i ewentualnych zmian wywołanych wydarzeniami na rynku. Tę analizę wykorzystuje się, by odczytać możliwe reakcje konkurencji w konkretnej sytuacji. Cztery narożniki, podzielone są na sekcję motywacji i działań.

Motywacja – drivers

Co napędza konkurencję i skłania ją do działania? Ta część analizy poprzez zrozumienie celów konkurenta oraz jego aktualnej, jak i pożądanej pozycji rynkowej, pozwala na ocenę, czy jest on zadowolony ze swoich wyników. Co za tym idzie, czy jest skłonny do zmiany strategii. W przypadku gdy konkurent jest daleki od pożądanej pozycji, można spodziewać się, że wkrótce prawdopodobnie zareaguje. Przykładowo, główny gracz rynkowy będzie dbał o utrzymanie swojej pozycji, jednocześnie nie przejmując się mniejszymi konkurentami. Jednakże start-up będzie ofensywnie próbował zdobyć udział w rynku. W tej sekcji należy odpowiedzieć na pytanie: „Co napędza konkurenta?”.

Motywacja – założenia

Kolejna część analizy 4 rogów skupia się na określeniu postrzegania przez konkurenta jego mocnych i słabych stron w stosunku do innych graczy w branży. Jeśli analizowana jednostka ocenia siebie jako wysoce konkurencyjnego, prawdopodobnie jest przygotowany, by przeciwdziałać na potencjalne zagrożenia jego pozycji. Niezależnie od sektora i specyfiki biznesu konkurencji, firmy, które czują, że ich udział w rynku jest łatwy do zmniejszenia, będą dynamicznie i ofensywnie reagować na wszelkie wyzwania. Jednostki, które czują się stabilnie na swojej rynkowej pozycji, stanowią pewnego rodzaju przykład dla innych graczy z branży i ich działania nie są zakłócane przez czynniki zewnętrzne. Przeprowadzając tę część analizy 4 rogów, należy odpowiedzieć na pytanie: „Jakie są aktualne założenia konkurenta odnośnie do rynku, konkurencji i swoich możliwości?”.

Działania – strategia

Strategia konkurencji dyktuje jej działania i decyzje na rynku. W tej części analizy 4 rogów należy określić, jak radzi sobie konkurencja w odniesieniu do własnej strategii. Dane na ten temat można uzyskać obserwując zachowanie konkurenta, jego powiązania czy zasięg geograficzny. Przydatne informacje można znaleźć również przeglądając artykuły branżowe czy w raportach rocznych spółki. Gdy uda się zebrać potrzebne dane, warto zestawić je celami przedsiębiorstwa. Podsumowaniem tej części powinna być odpowiedź na pytanie: „Jak działa konkurent i w jakim stopniu skutecznie wdraża swoją obecną strategię?”.

Działania – możliwości

Ten róg analizy dotyczy zdolności konkurenta na reagowanie na siły zewnętrzne lub ich inicjacji. Mimo tego, że przedsiębiorstwo jest silnie zmotywowane i wyraża chęć strategicznego działania, jego skuteczności może być ograniczona z powodu niewystarczających możliwości. Zdolności możemy rozumieć jako umiejętności marketingowe, posiadane patenty czy nawet cechy kierowników. Kończąc tę część analizy, należy ustalić, w jakich obszarach konkurent jest silny, oraz jakie są jego słabe punkty.

Analiza 4 rogów

Analiza pozwala usystematyzować pewne informacje, które dzięki analizie konkurencji ułatwiają przewidzenie jej działań. Głównie wykorzystuje się ją podczas opracowywania i testowania strategii. Narzędzie jest również wykorzystywane w formie wczesnego ostrzeżenia, przed zagrożeniami spowodowanymi pewnymi decyzjami konkurencji. Znając plany strony, można się odpowiednio przygotować na jej działania, jednocześnie minimalizując straty z niej wynikające.

A Twoje przedsiębiorstwo wie, jak zareaguje konkurencja?

Michał Pożoga

Zobacz inne wpisy

okr
Narzędzia analizy projektowej

Przewodnik po OKR, czyli jak efektywnie wyznaczać cele firmy

Zobacz więcej
bilans strategiczny
Finanse

Jak bilans strategiczny może pomóc twojej firmie w podejmowaniu dalszych decyzji?

Zobacz więcej
analiza pola sił
Analiza rynku

Zdefiniuj najlepsze rozwiązanie problemu za pomocą analizy pola sił

Zobacz więcej