11.08.2020
Rosja – jeszcze Europa, czy już Azja?
Jest wiele powodów, dla których zdecydowana większość naszego społeczeństwa ma negatywne podejście do Rosjan oraz ich kultury. Niektóre z nich, takie jak względy historyczne, są całkiem zrozumiałe — w końcu ciężko jest nam pałać sympatią do narodu, który w XVIII wieku przywłaszczył sobie nasze tereny a niecałe dwieście lat później okupował nasz kraj, hamując wzrost gospodarczy. Przyznać jednak trzeba, że Rosjanie i Polacy, należący do jednego kręgu kulturowego mają zdecydowanie więcej wspólnego niż wiele innych narodów europejskich.
Nasza wspólna historia nie jest być może przykładem udanej współpracy, lecz nikt nie zaprzeczy, iż nasze światopoglądy oraz podejście do życia zawodowego bardzo się między sobą nie różnią. Fakt ten sprawia, że eksport do jednego z największych krajów na świecie, którego naród jest nam tak bliski, może być dla polskich przedsiębiorców przepustką do osiągnięcia sukcesu.
Aby to jednak stwierdzić obiektywnie należy sprawdzić czy wskaźniki świadczące o sytuacji w rosyjskiej gospodarce potwierdzają tą tezę. PKB tego kraju rosło od roku 2006 nieustannie aż do feralnego roku 2009, odnotowując przeciętny wzrost o 7% rokrocznie. Na jeszcze wyższym poziomie kształtowała się niestety inflacja, której poziom nie spadał od roku 2003 poniżej 8%. Pod uwagę wziąć należy także strukturę rosyjskiej gospodarki, która nie zmienia się od wielu lat — choć usługi stanowią coraz większy odsetek PKB to przemysł wciąż jest tam bardzo ważnym jej ogniwem, stanowiącym aż 37% PKB. Rosja jest też ważnym elementem międzynarodowej wymiany handlowej, a jej towarami eksportowymi są przede wszystkim surowce energetyczne takie jak gaz ziemny i ropa naftowa. Co zaskakujące, najwyższy poziom PKB per capita odnotowuje się w regionach wschodnich, gdzie zdecydowana większość z nas by się tego nie spodziewała. Wskaźnik ten w regionach zachodnich, terytorialnie bliższych Unii Europejskiej, jest zdecydowanie niższy, nie biorąc oczywiście pod uwagę okręgu moskiewskiego.
Chcąc jednak eksportować na ten rynek, polski przedsiębiorca wziąć musi pod uwagę spore zróżnicowanie rosyjskiego społeczeństwa. Jest ono szczególnie duże pod względem pochodzenia etnicznego — rodowici Rosjanie stanowią niecałe 80% — pozostałe 20% to różnorodne narody wschodniej Europy i Azji środkowej. Również zróżnicowanie wyznaniowe jest w tym kraju bardzo wysokie — zgodnie z wynikami różnych badań, chrześcijanie stanowią tu jedynie ok. 70% populacji, z czego ponad 50% z nich to prawosławni. Kolejne 15% społeczeństwa stanowią muzułmanie, a pozostały odsetek to wyznawcy religii nieodwołujących się do pojęcia bogów, jak np. buddyzmu.
Wszystkie te cechy społeczeństwa oraz fakt, iż coraz częściej zaczyna ono czerpać ze wzorów Europy zachodniej mają znaczny wpływ na jego preferencje i sposób dokonywania zakupów. Jak wynika z raportu opublikowanego na portalu pmoney.ru aż 80% Rosjan nabywa wiele bezużytecznych rzeczy, co świadczy o rosnącym poziomie konsumpcji tego społeczeństwa i ma pozytywny wpływ na poziom uzyskiwanego przez kraj dochodu. Równie pozytywnym czynnikiem jest wzrost ilości społeczeństwa zamieszkującego miasta — obecnie wskaźnik urbanizacji wynosi 73,1% i spodziewany jest jego wzrost przez kilkanaście następnych lat.
Chcąc jednak eksportować jakiekolwiek produkty polski przedsiębiorca wziąć pod uwagę powinien duże zróżnicowane terytorialne tego kraju. Musi on wyróżnić regiony, na których popyt na jego produkty może być największy, gdyż każdy z nich ma swoją specyfikę. Spore są także różnice w stopniu zamożności społeczeństwa, sięgające najwyższych poziomów w sercu kraju — Moskwie. Na drugim biegunie znajdują się niewielkie miasteczka, mające do kilkudziesięciu tysięcy mieszkańców, utrzymujących się z pracy w jednym zakładzie przemysłowym — tak zwane ‘monogorody’ są w chwili obecnej zmorą rosyjskich władz, które nie potrafią sobie poradzić z upadającymi fabrykami, stanowiącymi źródło utrzymania dla całego miasta. Stają się on powoli wielkimi blokowiskami, straszącymi nie tylko swoim wyglądem, lecz także brakiem perspektyw oraz powszechnie panującym ubóstwem.
Mimo tych problemów, z którymi borykają się obecnie Rosjanie, wiele jest regionów atrakcyjnych dla naszych polskich przedsiębiorców. Podobieństwo kulturowe, dzięki któremu łatwiej jest nam podejmować z nimi współpracę sprawia, że rozpoczęcie eksportu do Rosji jest ogromną szansą dla krajowych firm. Należy jedynie tej szansy nie zmarnować i dokładnie przeanalizować gdzie najbardziej opłaca nam się sprzedawać swoje wyroby.