09.08.2023

Lead magnet – czym jest i dlaczego go potrzebujesz?

Kluczowe informacje:

  • Lead magnet to darmowa próbka produktu lub rabat, których celem jest zachęcenie potencjalnych klientów do pozostawienia swoich danych kontaktowych.
  • Lead magnet może pomóc Ci zbudować wizerunek swojej marki jako eksperta w branży i zyskasz zaufanie klientów.
  • Połowa marketerów, którzy korzystają z tego narzędzia uważa, że dzięki niemu odnotowali wyższy wskaźnik rentowności.
  • Skuteczny lead magnet musi być dostosowany do odbiorcy i oferować mu realną wartość.
  • Do najpopularniejszych typów lead magnetów należą: e-book, newsletter, webinar, darmowe raporty, whitepapers, rabaty oraz darmowa dostawa.
  • Przed rozpoczęciem budowania magnesu na leady ważne jest, żebyś poznał swoją grupę docelową.
  • Tworząc lead magnet należy pamiętać o przygotowaniu jego regulaminu, oprawy wizualnej, odpowiednim doborze treści do adresata, chwytliwym tytule oraz jego dobrym umiejscowieniu na stronie.

Szczegóły poniżej!

Trudności w pozyskiwaniu nowych klientów, są jedną z najczęstszych przyczyn upadku przedsiębiorstw. Firmy starają się dotrzeć do nowych odbiorców na różne sposoby, a jednym z nich jest zastosowanie lead magnetu. Ale czym on właściwie jest i jak może Ci pomóc w znalezieniu nowych klientów?

Czym jest lead magnet?

Lead magnet, nazywany również magnesem na leady, to darmowa próbka produktu, usługi lub rabat, których celem jest przyciągnięcie potencjalnych klientów i zachęcenie ich do pozostawienia swoich danych kontaktowych. Do najczęściej spotykanych lead magnetów należą okienka wyskakujące podczas przeglądania sklepów internetowych zawierające informacje o zniżce, czy darmowej dostawie w zamian za adres e-mail. Lead magnet nie jest używany tylko i wyłącznie w sklepach internetowych, a znajduje zastosowanie w każdej branży zarówno B2B i B2C. Do popularnych magnesów na leady należą także darmowe e-booki, raporty, czy quizy.

Jaką funkcję pełni lead magnet?

W momencie, gdy potencjalny klient zdecyduje się skorzystać z darmowej próbki, rabatu lub innego rodzaju lead magnetu, marketerzy otrzymują dane kontaktowe, zazwyczaj w formie adresu e-mail, które potrzebne są do utworzenia jednego z najcenniejszych dóbr w marketingu internetowym, jakim jest baza mailingowa. Jest ona bardzo przydatnym narzędziem dla każdej firmy, które pozwala budować stałe relacje z klientami. Skuteczny lead magnet pozwoli rozbudować listę subskrybentów i dotrzeć do szerszego grona nowych odbiorców. Tym samym, dobry lead magnet stanowi górę lejka sprzedażowego i jest idealnym narzędziem do generowania leadów.

Skontaktuj się z nami i sprawdź jak lead magnet stworzony przez nas może pomóc Twojej firmie zdobyć nowych klientów!















    Akceptuję regulamin*


    Wyślij

    Dlaczego warto stworzyć lead magnet?

    Bardzo często pozyskanie nowego klienta stanowi duże wyzwanie dla firm i może kosztować od 5 do 25 razy więcej niż utrzymanie dotychczasowego. Z tego powodu warto na stronie internetowej swojej firmy stworzyć skuteczny lead magnet, który pomoże dotrzeć do grupy docelowej i pozyskać nowych klientów. Jest to bardzo efektywna metoda, ponieważ aż 50% marketerów, którzy stosują lead magnety twierdzi, że odnotowuje wyższy wskaźnik konwersji. Dzięki lead magnet zbudujesz także wizerunek swojej marki jako eksperta w branży i zyskasz zaufanie wśród klientów.

    Jaki powinien być skuteczny lead magnet?

    Pomimo stosunkowo prostej i intuicyjnej formy tego narzędzia, pozyskanie danych kontaktowych potencjalnych klientów, takich jak adres e-mail, może okazać się dużym wyzwaniem, gdyż ludzie niechętnie dzielą się takimi informacjami. Z tego powodu podczas tworzenia lead magnetu warto zadbać o jego wysoką skuteczność i dopasowanie do odbiorcy. Skuteczny lead magnet musi przede wszystkim zapewniać realną wartość dla adresata. Dzięki oferowanym materiałom odbiorca powinien móc poszerzyć swoją wiedzę, usprawnić swoją pracę lub znaleźć wskazówkę do rozwiązania problemu, z którym się zmaga. Oczywiście lead magnet powinien być tylko początkiem relacji z potencjalnym klientem i warto zadbać o dobór odpowiedniej formy, która pozwoli na utrzymanie kontaktu z nim na dłuższy okres.

    Rodzaje lead magnetów

    Należy pamiętać, że nie wszystkie lead magnety wyglądają tak samo i nie wszystkie są tak samo skuteczne, dlatego warto dobrze przeanalizować swoją grupę docelową pod wybór rodzaju lead magnet. Zwykle przybiera on formę takich zachęt jak:

    • E-book
      Jest to jeden z najczęściej wybieranych rodzajów, gdyż aż 27,7% wszystkich marketerów wykorzystuje e-book jako lead magnet. E-booki mogą być świetnym lead magnetem, bo przekazują wartość merytoryczną dla klientów i budują wizerunek swojej marki jako eksperta. Jednakże jest to zwykle długa lektura, której przeczytanie może zająć nawet godzinę, na co niewiele odbiorców może mieć czas. Dołączając do tego popularność tej formy dotarcia do klienta, na skrzynkach mailowych wielu osób znajdują się nigdy nieprzeczytane e-booki, czy poradniki.

    • Newsletter
      Alternatywą dla e-booka, który nieprzeczytany zaginie na skrzynce mailowej wśród innych maili, może być edukacyjny newsletter wysyłany co dany określony okres. Pozwoli to na utrzymanie stałego kontaktu z potencjalnymi klientami i zwiększy prawdopodobieństwo, że tworzone treści zostaną przeczytane i wykorzystane. Jeśli chcesz, żeby lead magnet naprawdę działał i zwiększył Twoją sprzedaż to pamiętaj o dostarczaniu wartości, której oczekuje Twój potencjalny klient. Użytkownik, który liczył na wysokiej jakości materiał, po otrzymaniu lead magnetu pobieżnie poruszającego określony temat, może pomyśleć, że nie dysponujesz niezbędną wiedzą.
    • Webinar
      Skuteczną formą dotarcia, która może zastąpić e-book są webinary, które również należą do popularnych lead magnetów, bo korzysta z nich prawie 25% marketerów. Poprzez swoją interaktywność i skondensowaną formę webinar stanowi idealny lead magnet, który dostarczy wartość dla odbiorcy w postaci darmowej wiedzy i pomoże w zbudowaniu Twojej renomy jako eksperta.
    • Raport branżowy
      Niezwykle respektowaną przez potencjalnych klientów, ale zarazem niekiedy trudną do stworzenia formą lead magnetu jest raport branżowy. W odróżnieniu od e-booka, który często zawiera subiektywną opinię, raport branżowy oparty jest na rzetelnych danych i badaniach rynkowych. Z tego właśnie powodu jego stworzenie może okazać się wyzwaniem. W ConQuest Consulting pomożemy Ci stworzyć skuteczny lead magnet w formie raportu promocyjnego.
    • Quiz
      Ciekawą opcją na pozyskiwanie leadów jest stworzenie spersonalizowanego quizu, gdzie oprócz adresu e-mail lub innych danych kontaktowych potencjalnych nowych klientów możesz pozyskać również dodatkowe informacje o stanie wiedzy lub ich preferencjach. Ważne, żeby nie zapomnieć o wartości lead magnetu od strony odbiorcy. Pamiętaj, że doskonałe lead magnety muszą zapewniać także wartość, dlatego dostarcz przydatne treści w postaci między innymi ciekawostek, wyjaśnień do pytań lub odpowiedzi pozostałych uczestników quizu.
    • Kalkulator
      Kalkulator to ciekawy typ lead magnetu dobry do wykorzystania między innymi w branży finansowej, ale nie tylko. Taki lead magnet sprawdzi się świetnie, gdy Twoja grupa docelowa mierzy się z problemem opracowania budżetu, obliczenia składki, czy zaplanowaniem diety. Pamiętaj, by zadbać o wartościowe i przydatne dla użytkownika wyniki.
    • Wyzwanie
      Tego typu lead magnet wykorzystać może przykładowo firma działająca w branży fitness. Oferując 30-dniowe wyzwanie do codziennych treningów, dostarczysz interaktywne doświadczenie, dzięki któremu pozostaniesz w stałym kontakcie z klientem. Ten rodzaj lead magnet pozwoli na zapoznanie się z Twoim produktem lub usługą oraz może pomóc klientom w podjęciu decyzji o zakupie.
    • Darmowa konsultacja
      W branży usługowej idealnie działają lead magnety w postaci darmowej konsultacji, podczas której możesz poznać dokładne potrzeby swojego klienta i pomóc mu się lepiej zapoznać z ofertą Twojej firmy. Przy tworzeniu tego typu lead magnetu pamiętaj, aby z góry określić zakres konsultacji i jakich tematów ona będzie dotyczyć.
    • Społeczność
      Ostatnim spośród najpopularniejszych form lead magnetów jest zaoferowanie dostępu do społeczności składającej się z osób z tej samej branży lub z podobnymi zainteresowaniami i pasjami. Utworzenie silnej, zgranej społeczności może przynieść Twojej marce wiele korzyści. Dzięki lead magnet pozyskasz nie tylko leady, ale także osoby w rzeczywistości zainteresowane Twoim produktem lub usługą, które w przyszłości mogą zostać ambasadorami Twojej marki.

    To tylko kilka najpopularniejszych rodzajów lead magnetów. Zwykle pojawiają się tylko w jednej formie na danej stronie internetowej, ale warto eksperymentować i tworzyć zestawt składające się z różnego rodzaju lead magnetów. Nie zapominaj jednak, że idealny lead magnet musi być dostosowany pod grupę docelową Twojej firmy i oferować jak największą wartość dla klientów. Im bardziej Twój lead magnet odpowiada potrzebom i zainteresowaniom twoich klientów, tym więcej nowych wartościowych kontaktów może zostać wygenerowanych.

    Jak stworzyć dobry lead magnet krok po kroku?

    1. Krok Dowiedz się czym dokładnie jest lead magnet
    Zaczynając pracę nad stworzeniem lead magnetu, najpierw musisz się dokładnie dowiedzieć, czym on jest, jaka jest jego funkcja i jakie formy może przyjąć. Aby lepiej określić, czym jest magnes na leady, trzeba także zrozumieć, jak działa proces generowania leadów i czym jest sam lead. Jeśli czytasz ten artykuł od początku, to ten krok możesz uznać za zakończony i przejść do następnego.

    2. Krok Poznaj swoją grupę docelową
    Jeszcze przed rozpoczęciem tworzenia lead magnetu musisz poznać dogłębnie swoją grupę docelową. By dowiedzieć się, jakie lead magnety tworzyć, przeprowadź badania swoich odbiorców – możesz to zrobić w formie ankiet, rozmów telefonicznych lub wdrażając testy A/B. Poprawne rozpoznanie swojego potencjalnego konsumenta może być dużym wyzwaniem, dlatego w ConQuest Consulting pomożemy Ci odpowiedzieć na to pytanie i przeprowadzimy badania jakościowe i ilościowe na temat twoich klientów. Pamiętaj, że podczas tworzenia lead magnetu grupa docelowa to kluczowy czynnik.

    3. Krok Przygotuj wartościowe treści
    Gdy już wiesz kim jest Twój potencjalny odbiorca i z jakimi problemami lub wyzwaniami się zmaga, możesz wreszcie rozpocząć przygotowywać treść lead magnetu. Pamiętaj, że celem lead magnetu jest dostarczenie także wartości merytorycznej, którą odbiorca będzie mógł wykorzystać w praktyce. W sytuacji, gdy twój lead magnet nie będzie zawierać wartości dodanej dla Twojego odbiorcy, zostanie przez niego pominięty.

    4. Krok Zoptymalizuj lead magnet pod względem wyszukiwania
    Tworząc lead magnet naprawdę istotny jest dobór słów, tak by trafił do właściwych odbiorców. Pamiętaj, żeby zastosować słowa kluczowe, które mogą użyć osoby zainteresowane Twoim produktem lub usługą. Do uzyskania lepszego efektu warto dodać także meta tagi, które pomogą w efektywniejszym indeksowaniu Twojej strony internetowej.

    5. Krok Zaplanuj jak ma wyglądać lead magnet
    Po przygotowaniu odpowiedniej treści, musisz zadbać również o estetyczną, zgodną z całą stroną internetową oprawę graficzną lead magnetu i zastanowić się jakie dane chcesz pozyskać. W zależności od tego w jakiej branży operujesz i jakiego typu efektów oczekujesz musisz dostosować liczbę pól do wypełnienia. Jeżeli zależy Ci na otrzymaniu jak największej liczby odpowiedzi to powinieneś ograniczyć się do 3 pól, takich jak imię, nazwisko i adres e-mail. Jednakże czasem takie podstawowe dane nie wystarczą i dużo większą korzyść przyniesie Ci mniejsza liczba, ale bardziej jakościowych kontaktów. W tej sytuacji warto powiększyć liczbę pól i pozyskać więcej informacji o potencjalnym kliencie. Warto zadbać także o chwytliwy tytuł, który zachęci odbiorców do zapoznania się z lead magnetem.

    6. Krok Przygotuj regulamin lead magnetu
    W erze cyfrowej dane osobowe stanowią swego rodzaju walutę i są niezwykle cennym dobrem, dlatego prawnie muszą być chronione. Dla legalnego wykorzystywania lead magnetu kluczowe jest przygotowanie jego regulaminu. Tworząc zestaw zasad lead magnetu, możesz umieścić go w ogólnym regulaminie całej witryny internetowej, ale wygodniejsze dla użytkownika będzie zaakceptowanie osobnego regulaminu.

    7. Krok Zadbaj o właściwe umiejscowienie na stronie
    Po stworzeniu najważniejszej części musisz zadbać również o odpowiednie umiejscowienie lead magnetu na stronie. Zastanów się, czy w Twoim przypadku bardziej skuteczny będzie magnes na leady oferowany w postaci wyskakującego okienka na dole strony, czy może widoczny w pasku bocznym. W sytuacji, gdy planujesz umieścić formularz w artykule, nie warto zostawiać go na samym końcu, bo nie wszyscy czytelnicy dotrą do miejsca, w którym go umieścisz.

    8. Krok Przetestuj swój lead magnet
    Zanim przejdziesz do udostępniania lead magnetów na stronie internetowej zalecamy przetestować go pod takimi aspektami jak czas wczytywania, poprawność gramatyczna, czy jego skuteczność. Możesz to zrobić za pomocą testów na swoich znajomych lub pracownikach. Kluczowe jest także zbadanie, czy wszystko działa pod względem technicznym i czy wpisywane dane trafiają w przeznaczone miejsce.

    9. Krok Promuj lead magnet
    Gdy zrealizowałeś z sukcesem wszystkie powyższe punkty, przyszedł nareszcie czas na publikację efektów Twojej pracy na stronie internetowej. Aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców możesz także promować przygotowane materiały za pomocą kampanii marketingowych. W ConQuest Consulting pomożemy Ci przygotować skuteczną kampanię marketingową z wykorzystaniem lead magnetu.

    Co powinien zawierać regulamin lead magnet?

    Za każdym razem, gdy przetwarzamy czyjeś dane osobowe wymagane jest stosowanie się do ustalonych zasad, dlatego obowiązkiem jest stworzenie regulaminu lead magnetu. Przymus ten wynika między innymi z wymogów ustawy o prawach konsumenta, czy RODO. Regulamin lead magnetu powinien zawierać następujące informacje:

    • Informacje o stronie oferującej materiały,
    • Opis lead magnetu,
    • Warunki korzystania,
    • Politykę prywatności,
    • Prawa użytkowników.

    Są to tylko podstawowe informacje, które należy zawrzeć w regulaminie. Przed publikacją lead magnetu upewnij się, że jest on zgodny z najnowszymi normami prawnymi.

    Zdobądź nowych klientów dzięki lead magnet

    Strategia lead magnet umożliwi Ci zdobycie danych kontaktowych, jak adres e-mail, które są bardzo pomocne w tworzeniu długotrwałej relacji z klientami. Pamiętaj, że zadaniem lead magnetu jest dostarczenie odbiorcom treści, które pomogą rozwiązać ich realny problem.

    W ConQuest Consulting pomożemy określić Ci odpowiednią grupę docelową i przygotujemy materiały do stworzenia lead magnetu. Sprawdź naszą ofertę i dowiedz się jak możemy pomóc Twojej firmie zdobyć nowych klientów!

    Marek Rewoliński

    Zobacz inne wpisy

    Badanie fokusowe
    Analiza rynku

    Badanie fokusowe jako element badania rynku

    Zobacz więcej
    Gospodarka

    Narzędzia wspomagające pracę zdalną w firmie – część 1/3

    Zobacz więcej
    Content Marketing
    Marketing

    Skuteczny content marketing w branży B2B

    Zobacz więcej